• tahira

I vilken ordning läser/ läste ni Narnia-böckerna?

Kanske en lite nördig fråga, men vi håller på att läsa Narnia-böckerna för vår 6-årige son och jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken ordning som är bäst.

När jag var liten läste jag dem i kronologisk ordning, men jag vet att många tycker att man skall läsa dem i publiceringsordning, och när det kommer till Min morbror trollkarlen kan jag hålla med, det är mycket mer av en aha-upplevelse att läsa den efter Häxan och Lejonet.

Ni som läst dem själva, läst dem för era barn eller tänker läsa dem för era barn, vilken ordning har ni valt?

Kronologisk ordning:

1. Min morbror trollkarlen
    2. Häxan och Lejonet
    3. Hästen och hans pojke
    4. Caspian, prins av Narnia
    5. Kung Caspian och skeppet Gryningen
    6. Silvertronen
    7. Den sista striden

Publiceringsordning:
    1. Häxan och Lejonet
    2. Caspian, prins av Narnia
    3. Kung Caspian och skeppet Gryningen
    4. Silvertronen
    5. Hästen och hans pojke
    6. Min morbror trollkarlen
    7. Den sista striden
    Ordningen de är skrivna i:
    1. Häxan och Lejonet
    2. Caspian, prins av Narnia
    3. Kung Caspian och skeppet Gryningen
    4. Hästen och hans pojke
    5. Silvertronen
    6. Min morbror trollkarlen
    7. Den sista striden
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I vilken ordning läser/ läste ni Narnia-böckerna?
  • Jespis

Jag läste inte alla när jag var liten, men min 7,5-åring har läst dem i kronologisk ordning.

• Hannajo

Jag läste dem i kronologisk ordning som barn. När jag läste dem för mina syskonbarn gjorde jag också det. Nu har jag försökt få min dotter intresserad av dem, men vi har inte börjat än. Tror att jag läser dem kronologiskt för henne också.

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • supersemlan

Eftersom jag är väldigt mycket för kronologi läste jag dem i kronologisk ordning. Men då hade jag redan sett den tecknade filmen av Häxan och lejonet, säkert mer än en gång. 

Spontant känner jag att 6 år är nästan för tidigt för Narnia... men kanske! 

• supersemlan

Själv läste jag dem när jag var 10-11 år. Jag gillade Min morbror trollkarlen starkt. Fick en speciell känsla för skogen mellan världarna. 

• IsDimma

Jag läste häxan och lejonet först,
    hästen och hans pojke,
    Caspian, prins av narnia,
    Caspian och skeppet gryningen,
    Silvertronen

Och sen läste jag min morbror trollkarlen något år senare.

Först som vuxen slutförde jag faktiskt serien (nu i år - 27 år gammal) med den sista striden.

Jag tycker min ordning var bra även om jag inte fattar varför jag aldrig läste den sista boken

• tahira
    supersemlan skrev 2012-08-25 21:32:16 följande:
    Eftersom jag är väldigt mycket för kronologi läste jag dem i kronologisk ordning. Men då hade jag redan sett den tecknade filmen av Häxan och lejonet, säkert mer än en gång. 

Spontant känner jag att 6 år är nästan för tidigt för Narnia... men kanske! 
    Det beror nog på barnet, vår son älskar verkligen det vi läst, och pratar gärna om böckerna under dagen. 

Vi har läst två av dem och håller på med den tredje. Helst hade jag velat läsa dem på engelska, som jag gjorde när jag var liten, men det är på svenska hans ordförråd behöver utvidgas, så det fick bli svenska.

Narnia är precis vår sons typ av böcker, det är något med tonen i dem som verkligen verkar fängsla honom. 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • tahira
    supersemlan skrev 2012-08-25 21:34:09 följande:
    Själv läste jag dem när jag var 10-11 år. Jag gillade Min morbror trollkarlen starkt. Fick en speciell känsla för skogen mellan världarna. 
    Jag läste dem när jag var åtta, Hästen och hans pojke var min favorit
  • BinaBurner

Jag läste dem när jag var nio år och då började det med att min lärare läste Min morbror trollkarlen för oss i skolan. Sedan fortsatte jag hemma. Den första är min favorit, tätt följd av Hästen och hans pojke och jag har läst dem båda flera gånger sedan dess.

• Mercurialis

När jag var liten läste jag dem i kronologisk ordning:

Min morbror trollkarlen
    Häxan och lejonet
    Hästen och hans pojke 

... och sedan var det tvärstopp. Jag gillar bara Häxan och lejonet och den har jag läst fler gånger än jag kan räkna.

I vuxen ålder har jag försökt läsa böckerna igen, då också i kronologisk ordning, och då lyckades jag ta mig fram till halva Kung Caspian och skeppet Gryningen.   

Barnen är ännu lite för små för att jag ska läsa böckerna för dem. Jag tror inte att jag kommer att läsa mer än Häxan och lejonet för dem. Resten får de läsa själva om/när de vill/kan. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden I vilken ordning läser/ läste ni Narnia-böckerna?