• Emeliie89

Tvååring som vägrar sova om kvällarna... tips??

Vi har en pojke som precis fyllt två år och som nästan alltid varit lätt att lägga, förutom nu på senare tid. Nu är han i princip omöjlig och blir galen när man säger att han ska sova. Han har sedan nån månad tillbaks fått somna i våran säng och då har det gått bra men nu går inte ens det längre.

Vi har provat att dra ner middagsvilan, först från 1,5 timme till 1 timme, sen till 30 minuter och vi har även provat att han inte sover alls på dagen. Inget funkar, kvällarna är alltid likadana. Har även provat att ligga hos honom men då somnar han inte öht utan ska bara leka.

Nått tips? Vi får snart en bebis och det vore ju skönt om den äldsta sov bra då. 

• Svar på tråden Tvååring som vägrar sova om kvällarna... tips??
  • Lady95

Har ni några typ kvällsrutiner? Ta ett bad, läsa saga, kolla på film eller något sådant som ''tröttar'' honom.

Kram 

• Emeliie89
    Lady95 skrev 2012-08-25 21:43:16 följande:
    Har ni några typ kvällsrutiner? Ta ett bad, läsa saga, kolla på film eller något sådant som ''tröttar'' honom.

Kram 
    Vi brukar kolla barnprogrammen, dricka välling, ta på pyjamas, smörja in honom, borsta tänderna... funkar liksom inte vad man än gör känns det som.. 
  • Lady95
    Emeliie89 skrev 2012-08-25 21:48:49 följande:
    Vi brukar kolla barnprogrammen, dricka välling, ta på pyjamas, smörja in honom, borsta tänderna... funkar liksom inte vad man än gör känns det som.. 
    Är det att han inte är trött alls eller bara inte vill somna? Har han för mycket energi kanske? Är det väl släckt i rummet?  
  • Emeliie89
    Lady95 skrev 2012-08-25 21:52:02 följande:
    Är det att han inte är trött alls eller bara inte vill somna? Har han för mycket energi kanske? Är det väl släckt i rummet?  
    Ja det är släckt. Har även provat med nattlampa men den gjorde bara att han gick upp om nätterna när han märkte att det var ljust. Han är trött, men vill inte somna bara.. 
  • mariaheterjag

Kanske att han lägger sig för sent och liksom blivit överstrött redan. Märker på vår 2,5 åring att han brukar ta längre tid på sig att somna om vi lägger honom är han redan är jättetrött. Sedan tror jag att det är något kring 2 årsåldern som gör att läggningarna ofta blir jobbiga ett tag. Har hört många med samma problem. Vi hade det också så för ett par månader sedan. Kunde ta typ 2 timmar för honom att somna! Men nu är det nere vid 10-40 min.

• Flickan och kråkan

Jag har två barn. Hör lite till åldern. Det går över . Vem vill sova . Båda mina har slutat sova middag helt i den åldern. Yngsta före 2 år, äldsta lite efter. Går han på förskola? Långa dagar? Inte ovanligt att de vill/försöker ta igen tid då vid nattning. Mina var hemma då, men när pappa nattade så somnade de "aldrig". pappa jobbade hela dagar och de passade på att vara med pappa - leka prata, ja allt som de inte kunnat göra med honom under dagen. Mig var de liksom "färdiga" med. jag var ju hemma hela dagarna.

• nellang

Skönt att höra att det finns fler jobbiga 2 åringar. Min grabb blir två nu i höst. Sen nån månad tillbaka är han omöjlig att få i säng. Vi har samma rutiner som förr, pyjamas, välling, bok. Han blir tvärarg eller gråtandes om man lägger honom i sängen. Han vill leka eller flytta omkring alla böcker o bilar.

Tillslut lugnar han sig och kryper upp i sängen och får lite mer välling / färgat vatten. (Pyttelite pulver till varmt vatten.)

Imorgon ska jag säga till på dagis om kortare sömn. Hoppas att det hjälper.

• essemia

Känner igen det här, för vår tjej gick det över. Det dök upp från ingenstans (har sedan vi började få lite rutiner som nyfödd, fram tills hon var runt 2½ år bara kunnat lägga henne och hon har somnat) till att vara helt omöjlig, ville helt enkelt inte sova, trots att hon verkade trött.

Vad vi gjorde var att dra ner på vilan på dagen, nu blir hon 3 snart och har precis slutat sova helt, ett par månader fick hon bara 10-15 min. Sen körde vi envetet på med våra nattningsrutiner, kvällsmat 19.30, pyjamas, tänder och sedan EN saga. Kom hon upp gick jag in och la henne, de första 3 gångerna sa jag bara "nu är det natten, då sover man". Ville hon prata, fråga saker svarade jag att "det kan vi göra imorgon, nu sover vi". Behövde jag gå in fler än 3 gånger, vilket jag väldigt ofta fick i början, sa jag ingenting, gick bara med henne in till sängen, bäddade om henne och gick igen, lugnt och vänligt men bestämt. Det blev bättre och bättre och till slut kom hon inte upp mer.

En period...sen började det igen. Då hade jag fått tipset om att låta henne läsa/lyssna på CD (tyst) en stund, bara hon låg i sin säng. Det funkade, så så gör vi fortfarande. Jag läser en saga, låter sedan lampan vara tänd och hon ligger och läser en stund, ibland 2 min ibland en halvtimme. Kan också höra henne prata med sina gosedjur och läsa saga för dem När jag hör att det varit tyst en stund smyger jag in och släcker lampan. Hon verkar helt enkelt ha behov av att få varva ner lite på egen hand, och kanske känna att hon kan få bestäma lite själv?

• Emeliie89
    essemia skrev 2012-08-28 09:51:50 följande:
    Känner igen det här, för vår tjej gick det över. Det dök upp från ingenstans (har sedan vi började få lite rutiner som nyfödd, fram tills hon var runt 2½ år bara kunnat lägga henne och hon har somnat) till att vara helt omöjlig, ville helt enkelt inte sova, trots att hon verkade trött.

Vad vi gjorde var att dra ner på vilan på dagen, nu blir hon 3 snart och har precis slutat sova helt, ett par månader fick hon bara 10-15 min. Sen körde vi envetet på med våra nattningsrutiner, kvällsmat 19.30, pyjamas, tänder och sedan EN saga. Kom hon upp gick jag in och la henne, de första 3 gångerna sa jag bara "nu är det natten, då sover man". Ville hon prata, fråga saker svarade jag att "det kan vi göra imorgon, nu sover vi". Behövde jag gå in fler än 3 gånger, vilket jag väldigt ofta fick i början, sa jag ingenting, gick bara med henne in till sängen, bäddade om henne och gick igen, lugnt och vänligt men bestämt. Det blev bättre och bättre och till slut kom hon inte upp mer.

En period...sen började det igen. Då hade jag fått tipset om att låta henne läsa/lyssna på CD (tyst) en stund, bara hon låg i sin säng. Det funkade, så så gör vi fortfarande. Jag läser en saga, låter sedan lampan vara tänd och hon ligger och läser en stund, ibland 2 min ibland en halvtimme. Kan också höra henne prata med sina gosedjur och läsa saga för dem När jag hör att det varit tyst en stund smyger jag in och släcker lampan. Hon verkar helt enkelt ha behov av att få varva ner lite på egen hand, och kanske känna att hon kan få bestäma lite själv?
    Det där sista var ett bra tips! Ska låta honom läsa bok ikväll då ;) Vi har provat det där med att leda tillbaks till sängen när han gått upp, men han blir lika ilsken varje gång. :/
  • Emeliie89
    Flickan och kråkan skrev 2012-08-26 21:20:23 följande:
    Jag har två barn. Hör lite till åldern. Det går över . Vem vill sova . Båda mina har slutat sova middag helt i den åldern. Yngsta före 2 år, äldsta lite efter. Går han på förskola? Långa dagar? Inte ovanligt att de vill/försöker ta igen tid då vid nattning. Mina var hemma då, men när pappa nattade så somnade de "aldrig". pappa jobbade hela dagar och de passade på att vara med pappa - leka prata, ja allt som de inte kunnat göra med honom under dagen. Mig var de liksom "färdiga" med. jag var ju hemma hela dagarna.
    Han går på dagis men bara 15h i veckan så det blir inga långa dagar där. Förvisso jobbar ju hans pappa heltid så honom träffar han ju mycket mindre än han träffar mig och han vill väldigt gärna vara med pappa på kvällarna. Har faktiskt inte tänkt på att det kan vara därför han inte vill sova men det är ju en möjlighet..
  • Emeliie89
    mariaheterjag skrev 2012-08-26 21:16:15 följande:
    Kanske att han lägger sig för sent och liksom blivit överstrött redan. Märker på vår 2,5 åring att han brukar ta längre tid på sig att somna om vi lägger honom är han redan är jättetrött. Sedan tror jag att det är något kring 2 årsåldern som gör att läggningarna ofta blir jobbiga ett tag. Har hört många med samma problem. Vi hade det också så för ett par månader sedan. Kunde ta typ 2 timmar för honom att somna! Men nu är det nere vid 10-40 min.
    Ja jag vet inte, kanske är så.. när lägger ni er son och när vaknar han på morgonen? Vad funkar för er?
  • mariaheterjag

Det som funkar för oss är tydliga rutiner såsom gröt kvart i sju( senast) direkt efter är det tandborstning och sedan får han välja två böcker som vi läser i soffan. Sedan går vi och lägger honom men sitter bredvid tills han har somnat. Somnar så gott som alltid vid åtta. Brukar försöka att han ska ligga i sin säng senast halv åtta för att han ska få en stund på sig att somna innan det blir för sent. På dagen sover han 1 till 1 och en halv timme, men inte efter halv två då blir han omöjlig att lägga och somnar sent.

Svar på tråden Tvååring som vägrar sova om kvällarna... tips??