6 åring som ljuger/livlig fantasi, hur hanterar man?
Vet inte om det tillhör åldern men känns inte riktigt så.
Har en 6 åring med väldigt livlig fantasi. Tilläggas bör att jag och hennes pappa separerade för några år sedan och hon träffar pappan väldigt lite, pga pappan själv, och när hon är där är det väl inte superbra alla gånger av olika anledningar även om det blivit bättre.
Hon har alltid haft livlig fantasi och gillar att hitta på historier om filmer hon sett eller saker hon hört etc. Dessutom har hon börjat att hitta på väldigt mycket historier om sin pappa att de har gjort ditte och de har gjort datten vilket i sig säkert är nån slags bearbetning av att han inte finns så mkt i hennes liv, så som jag tolkar det med mina små kunskaper om barnpsykologi
Har frågat om hon vill ringa men vill inte och om pappa ringer henne vill hon inte prata. Hon pratar aldrig om pappa i sig, inte att hon saknar honom eller att hon vill åka dit eller några "verkliga" saker kring pappa utan bara historier som är HELT uppåt väggarna.
Även andra saker som inte gäller pappa hittas på t ex att på skolan häromdagen så sa hon att någon hade slagit henne och att det hade gjort jätteont och att hon hade börjat blöda etc, vilket inte alls hade hänt.
Vart drar man gränsen?? När ska man som förälder gå in och säga "detta är inte ok att säga!". Både när det gäller hennes pappa, ska hon få ha alla dessa påhittade historier? Hjälper det henne eller blir det bara att hon börjar leva i en fantasivärld?
Andra saker hon hittar på som filmer hon sett etc, hur gör man med det?