Anonym (Been there) skrev 2012-08-26 09:13:27 följande:
I korta drag - dom följer dig en cykel och kollar att du har ägglossning mm. Sen kollar dom att det inte är stopp i äggledarna genom att skölja och se att vätskan kommer fram (obehagligt men gör inte ont) med hjälp av ultraljud. Maken får lämna spermaprov.
Hittar dom något som inte fungerar kan dom följa en cykel till för att se om det är något som kan åtgärdas. Men till en början tar det en månad. En ganska intensiv månad. Sen blir ni kallade båda två och dom pratar igenom vad dom har hittat och vilken hjälp ni kan få.
Jag ser nästan mest fram emot äggledar-spolningen. Jag ringde en privat klinik i mitt landsting i juni och ville ha en äggledarspolning. Jag var naiv och trodde jag skulle kunna få en om jag bara betalade för mig. De hänvisade mig tillbaka till landstingets fertilitetsutredning. Det var tydligen tvunget att gå den vägen. Trots att jag är för gammal för att få hjälp i mitt landsting (under 38 för kvinnor under 55 för män) så var fertilitetsutredningen tvungen att börja där och de börjar absolut inte med en äggledarspolning sa hon på privatkliniken.
Jag känner mig lite frustrerad då tiden bara rinner iväg.