• Anonym (Lilla My)

Hur lång tid tar en fertilitets-utredning och vad görs/kollas?

Det tog ett tag att få en tid, men nu har jag en tid till mitten av september, Jag har inte fått reda på så mycket innan. Vi har fått några papper att fylla i, men inga instruktioner annars. Det är alltså det första besöket nu i mitten på september.

Någon som vet vad som kommer hända? Hur lång tid tar en utredning, flera månader? Jag antar att de kommer vilja ha spermaprov osv. ... Någon som varit med om en fertilitetsutredning och kan berätta lite? 

• Svar på tråden Hur lång tid tar en fertilitets-utredning och vad görs/kollas?
  • Anonym (Been there)

I korta drag - dom följer dig en cykel och kollar att du har ägglossning mm. Sen kollar dom att det inte är stopp i äggledarna genom att skölja och se att vätskan kommer fram (obehagligt men gör inte ont) med hjälp av ultraljud. Maken får lämna spermaprov.

Hittar dom något som inte fungerar kan dom följa en cykel till för att se om det är något som kan åtgärdas. Men till en början tar det en månad. En ganska intensiv månad. Sen blir ni kallade båda två och dom pratar igenom vad dom har hittat och vilken hjälp ni kan få.

• Elbe

Ofta har landstingen ganska bra beskrivningar på hur det går till hos just dem. Kika på hemsidan för det landsting du tillhör (eller den vårdgivare där du tänkt söka hjälp).

• FruLindell

Vi hade vår första tid inbokad i september 2010 och hade då precis som er fått fylla i ett papper med allmänna hälsofrågor m.m.

Sen fick jag göra gynundersökning och vaginalt ultraljud samt att vi tillsammans fick svara på frågor om min mens och ägglossning, vår försök dittills osv. på första läkarbesöket.

Nästa steg var att min man fick en remiss för spermaprov (behövdes göras på ett annat sjukhus) och jag fick besked om att jag skulle ringa när jag fick mens för att komma tillbaka och ta blodprov på en viss dag i min cykel (har för mig att det var typ 20 dagar efter första mensdagen). Detta provet var för att vara säkra på att jag hade ägglossning som jag skulle. 

Vi fick sen vänta på att min makes spermaprov skulle vara klara och då hann julen komma emellan där. I januari fick vi komma tillbaka båda två och då fick vi båda ta blodprov där de mätte hormonhalter och sånt tror jag. 

Vårt sista besök var i februari 2011 och då gjorde jag kontrastultraljud ("spolning") av äggledarna för att se att mina äggledare inte var tilltäppta på något sätt. Efter detta så summerade läkaren alla prover och tester vi gjort och meddelade att de inte hittat några fel på någon av oss: Ägglossningen fungerade som den ska och var regelbunden, min makes spermier var tiptopp och mina äggledare var inte tilltäppta. Hon berättade att nästa steg var IVF och att de skulle skicka en remiss till närmaste klinik direkt. 

Så i februari 2011 gick remissen till IVF-kliniken iväg och efter lite köande och tre IVF-försök  är vi nu gravida i sjunde månaden! 

Hur er utredning kommer se ut beror nog lite på om de hittar något eller inte. Har du t.ex. oregelbunden mens eller ingen ägglossning ni kanske köra några kurer Pergotime först och har din partner inte fungerande spermier får ni kanske gå direkt på IVF och spermiedonation osv. Lycka till!!!

• Anonym (Lilla My)
    Tack för alla svar.

Jag hoppas det inte tar så lång tid för mig som det gjorde för dig FruLindell.
    Min mens kommer som en klocka var 27:e dag och enligt de ÄL-test jag har hållit på med i ett halvår nu så har jag ägglossning.

Jag fyllde 38 å våras och hoppas innerligt att det inte tar ett helt halvår till en ev. IVF.

Jag har hört att Falun är bäst när det gäller IVF.
  • Anonym (Lilla My)
    Anonym (Been there) skrev 2012-08-26 09:13:27 följande:
    I korta drag - dom följer dig en cykel och kollar att du har ägglossning mm. Sen kollar dom att det inte är stopp i äggledarna genom att skölja och se att vätskan kommer fram (obehagligt men gör inte ont) med hjälp av ultraljud. Maken får lämna spermaprov.

Hittar dom något som inte fungerar kan dom följa en cykel till för att se om det är något som kan åtgärdas. Men till en början tar det en månad. En ganska intensiv månad. Sen blir ni kallade båda två och dom pratar igenom vad dom har hittat och vilken hjälp ni kan få.
    Jag ser nästan mest fram emot äggledar-spolningen. Jag ringde en privat klinik i mitt landsting i juni och ville ha en äggledarspolning. Jag var naiv och trodde jag skulle kunna få en om jag bara betalade för mig. De hänvisade mig tillbaka till landstingets fertilitetsutredning. Det var tydligen tvunget att gå den vägen. Trots att jag är för gammal för att få hjälp i mitt landsting (under 38 för kvinnor under 55 för män) så var fertilitetsutredningen tvungen att börja där och de börjar absolut inte med en äggledarspolning sa hon på privatkliniken.

Jag känner mig lite frustrerad då tiden bara rinner iväg. 
  • Anonym (Lilla My)

Kollar de livmodern? Hur kollas den i så fall. Jag tänker att det kan var något problem med när ägget kläcks och ska fästa i livmodern. Kollas PH-värde ...?

Svar på tråden Hur lång tid tar en fertilitets-utredning och vad görs/kollas?