• LisaNi

Godnattbok?

I de flesta råd om nattning och sovning rekommenderas att man skall läsa godnattsagor även för små barn (5-6 månader). Men vad skall man läsa?
    Jag tycker det känns rätt konstigt att läsa för ett så litet barn... Vad kan de uppskatta?
    Läser ni? I så fall vad?

• Svar på tråden Godnattbok?
  • Venne

Tror att om du ska läsa för en 5-månaders så kan du lika gärna läsa det du tycker är kul. Barnet lär ju inte förstå ändå utan bara lyssna till din röst. Eller kanske du bara kan hitta på något själv eller så. Jag brukade sjunga och nynna istället när min var så liten, kände mig löjlig när jag försökte läsa för en bebis. Började läsa godnattsagor runt 1-års åldern.

• emmak

Har en bok som heter nickes godnattsaga, Nicke nyfiken är det.
    Den läser jag för min stora son och varje gång jag läser den så ligger den lilla och lyssnar och blir jätte lugn. Han är iofs bara 2 månader men det borde ju funka för större också.
    Egentligen handlar det nog mest om tonläget när man läser , så egentligen kan man nog läsa Aftonbladet och bebisen blir nöjd.

• AnnaLovisa

Jag tycker att det är jättebra att läsa för barn i alla åldrar, men som venne skrev, man kan lika gärna läsa sånt som man själv tycker är kul. Jag gillar barnböcker och brukar läsa böcker för äldre barn för min 5 månaders, inga pekböcker liksom.

Men att läsa godnattsaga har inte funkat för oss då han blir superexalterad så fort han hör min röst.. Så innan nattning är det tyst tid, bara en liten godnatt sång med låglåg röst..

• Natulcien

Vi läste för sonen tidigare än så. Han var bara 2-3 månader när vi började... Glad
    Och vi läste allt möjligt...pekböcker, bilderböcker, etc. Allt med färgstarka bilder i. Och sen "läste" vi ju inte i vanlig mening, utan tittade mest på bilderna och kommenterade.

Men jag tror att det är jättebra att börja tidigt. Vår son är nu snart 2 år (22 månader) och är den mest verbala ungen på förskolan, samt älskar att läsa böcker, både sitta och bläddra själv och bli läst för... Glad

Svar på tråden Godnattbok?