• JillyJ

Ögonmigrän trots lågt blodtryck? Blir BLIND korta stunder! :(

Nu är det 4e gången jag tappar synen och alltid på morgonen. Jag har lågt blodtryck i mig själv i vanliga fall och verkar ha ännu lägre nu när jag är gravid. Jag har tur som har en svärfar som pga sitt höga blodtryck har en blodtrycksmätare så jag kunde testa mig igår, strax efter synbortfallet låg jag på 88/65 och när synen var någorlunda återställd 97/65.
    Jag har googlat på detta och ögonmigrän verkar stämma in, förutom att man då brukar ha högt blodtryck. Jag är så less på det här, jag blir helt eller delvis blind ibland, svimkänsla och får ofta huvudvärk efteråt... Det funkar inte alls på jobbet (butik), är detta något man kan bli sjukskriven för?
    Är i v 28.

• Svar på tråden Ögonmigrän trots lågt blodtryck? Blir BLIND korta stunder! :(
  • solskina

Men det finns medicin man kan få under graviditeten för att höga blodtrycket det fick jag. Fast jag hade bra blodtryck. Jag hade hela tiden huvudvärk och vi testade att höja trycket så hjärnan fick mer syre.

MVC var det som skrev ut det. 

• ummabdilleh

jag har haft ogonmigran sen jag var liten men jag visste inte vad det var forran for typ 1 ar sen nar jag googlade..jag har varldens ogon och huvudvark nar det kommer och blir blind 1 timma ungefar, men n hittade jag en losning och det ar att sa fort jag ser en liten san dar blindpunkt som kommer i borjan sa tar jag en vanlig varktablett typp ipren  eller alvedon, da forsvinner blindheten efter ett kort tag

• Zanzie

Blodtrycksfall kan göra en blind en kort stund, men då svartnar det mer för ögonen och man får svimmkänsla eller svimmar. Det hände mig rätt ofta när jag var yngre. Oftast på morgonen och oftast när man reser sig.

• JillyJ

Tack för era svar!

Ja jag har fått många tips på hur jag kan göra för att lindra anfallen, värktabletter, hosta kraftigt osv men jag tycker inget riktigt funkar, jag börjar bli desperat.

Jag har också fått dem på morgonen, idag var det andra dagen på rad så jag är nyfiken på om det händer nåt imorgon. Jag måste ringa dr också och försöka få hjälp, det funkar inte att svimma/vingla omkring blind med kunder eller när jag är ensam hemma.

Zanzie - Det påminner mycket om blodtrycksfall i känslan, som att någon häller sand över huvudet, och man domnar liksom bort fast blindheten är något nytt för mig.

Ummabdilleh - Har du varit till dr för det? Vad sades då?

Solskina - Det ska jag kolla upp. Ringde förlossningen för säkerhets skull idag så jag kan utesluta fara för bebisen och fick som svar att för grav är mitt blodtryck optimalt men jag själv kan ha jobbigt med det men det finns inget att göra. Ska nog dubbelkolla det.

• Zanzie

Givet hur du beskriver det så låter det verkligen som blodtrycksfall. När du har såpass lågt blodtyck är det också rimligt att uppleva just sånt. Ned med huvudet mellan knäna vid minsta känning och stå ut är nog tyvärr det enda som går att göra. :( Kaffe lindrar för mig och att dricka mycket vatten. Tyvärr får du nog också vara beredd på att du kan svimma, för det har jag gjort några gånger. :( Men kolla med doktorn, för det är ju bara min gissning utifrån att det låter som det jag upplevt.

• JillyJ

Ja det ska minst sagt bli intressant att höra vad det kan vara och framför allt vad man kan få för hjälp. Jag blir så jäkla slut efteråt också och vill bara sova, ibland kommer en dov huvudvärk också. Tankar om tumör, hjärnblödning och epilepsi kommer också, hua.

• ässklingen

Äter du järntabletter? De kan ge migrän. Jag fick det flera gånger i veckan av dom! Bytte till blutsaft, och vips!

• Marsvin

Låter som blodtrycksfall. Inte konstigt när du har så lågt blodtryck. Inte heller konstigt att det kommer på morgonen. Då har du ju inte druckit på hela natten och kroppen är inställd på att ligga ner. Du får ta det försiktigt och sätta dig på sängkanten en stund innan du försöker resa dig på morgonen. Sen får du resa dig lugnt och försiktigt. Drick mycket vatten om dagarna, använd stödstrumpor som du hittar på närmaste apotek. Det hjälper blodet att få skjuts upp till hjärnan. Stå inte still länge, och måste du stå still så trampa på stället så hjälper benmusklerna till att skjutsa upp blodet från benen.

Det är helt normalt att få lägre blodtryck när man är gravid. De flesta får det. Sen stiger det ofta till normalnivå igen under tredje trimestern.

• JillyJ

Nej jag äter inte järntabletter och har aldrig behövt under mina graviditeter. Låg senast på 142. Tack för tips ändå.

Jag har lågt blodtryck i vanliga fall också så för mig är blodtrycksfall inget nytt - däremot är "tripparna" 10 ggr värre + synbortfall, alltså jag är blind/fläckvis blind i upp till en timme. Det hjälper inte mycket att röra mig försiktigt tyvärr, vatten ska jag försöka dricka mer av men det känns som jag behöver mer hjälp än så.

Sjukskriven pga lågt blodtryck känns ju löjligt, men som vardagen ser ut nu fixar jag inte det. Om det inte finns blodtryckshöjande preparat man kan ta som gravid då förstås.

Svar på tråden Ögonmigrän trots lågt blodtryck? Blir BLIND korta stunder! :(