katalysator skrev 2012-08-26 11:19:31 följande:
Så där känner nog alla när de kommer ut i sitt första kvalificerade arbete. Skolan är inte på långa vägar tillräcklig för att förbereda en på alla situationer man ställs inför i verkligheten

Det vet din chef också. Man brukar räkna med att en ny anställd behöver 6-12 månader innan den är "fullt fungerande" i sin tjänst. Jag tycker att du ska prata med din chef om det här och be om att till exempel få en mentor som du kan bolla funderingar med, antingen någon på din arbetsplats som gör (eller har gjort) liknande saker som du själv, eller någon på ett helt annat företag som du kan träffa och luncha med 1-2 gånger i månaden.
Jättebra svar!
En annan grej som är bra är om man (privat) kan vara ett litet gäng nyanställda (på olika arbetsplatser) som träffas typ en kväll varannan månad och fikar och snackar. Tänk efter om du har någon gammal kursare eller kompis att dra igång ett sådant nätverk med, sedan bygger ni på med kompisars kompisar tills ni är 3-10 pers.
Vad gäller att prata inför folk så tycker jag att du först ska testa om det kanske inte är så illa ändå, man kan ju lätt gör sig en bild av sig själv, att man har vissa problem, och tro att det aldrig kommer gå över. Men i en arbetssituation där man inte har så mkt tid att tänka och oroa sig innan så kan det bli mer "bara kör på" av en sån grej. På högskolan blev det ju ibland att man ojade sig tillsammans i grupp och verkligen gick in i att det är så himla hemskt inför varje presentation. Jag har en kollega nu som är nervös varje gång hon ska tala inför andra, men hon pratar inte så mkt om det eftersom hon vill verka proffsig. Och det märks nästan inte alls när hon väl pratar, även om hon säkert tror det själv! Jag märker bara för att jag vet om det. De andra lyssnarna är tvungna att fokusera på ämnet och hänga med, de har inte tid att tänka på om hon darrar eller säger fel. Det är inte som i skolan när man mest presenterade för att presentera!
Om det inte funkar för dig efter några försök så tycker jag att du ska ta upp det med chefen eller någon på personalavdelningen. Det finns antagligen stöd att få på något sätt, t.ex. nån kurs. Du är ju inte den första som tycker detta är jobbigt!
Sist, när man är ny på jobbet så får man ofta en bild av att alla andra har full koll på vad de gör, alla är så duktiga, erfarna, kompetenta. Du upptäcker inte när kollegorna gör fel eller ligger efter osv, om ingen annan pekar ut det för dig. Man berättar inte för den nya kollegan hur slapp den gamla kollegan är, om man inte är en skitsnackare, utan allt sånt kommer du märka med tiden. Nu menar jag inte att du ska trösta dig med att de andra säkert inte är så duktiga, bara att du ska vara medveten om att du just nu är inne i en bubbla där du ser alla andra i ett rosa skimmer. Och då blir det ju svårt att se värdet i det man själv bidrar med. Att ha en bra utbildning i grunden är guld värt, och precis som andra skriver så har du 6-12 månader på dig att lära dig jobbet!