creme fraiche. har typ 4dl över, vad göra?
jag har ca 4 dl creme fraiche över. har ingen aning vad jag ska göra med det. vill inte att den ska bli för gammal o jag måste slänga den.
något tips`?
jag har ca 4 dl creme fraiche över. har ingen aning vad jag ska göra med det. vill inte att den ska bli för gammal o jag måste slänga den.
något tips`?
Jag slängde ihop en thaigryta igår med ris. Gjord av creme fraiche + annat
Kan man inte frysa den?
Koka makaroner o blanda m crame fraiche! Salta ordentligt! Muuuums
missade att skriva att vi behöver någon maträtt som inte innehåller mycket kolhydrater.
korvstroganoff eller gör vitlöksås?
Ja, stroganoff! Korv eller biff!
Nu håller sig creme fraish rätt llänge efter bäst före, minst ett par veckor i 4-gradig kyl oöppnad förpackning!
Biff stroganoff är väldigt gott som variation på den "vanliga" korven. Glöm inte senapen bara!
Kan göras som variant med kycklingfilé också.
Eller en lite syrligare variant på flygande jacob!
Utan kolhydrater: Fläskkotletter i ugn.
Skär bort benen på 4-8 fläskkotletter, lägg i ugnsform. Blanda en stor creme fraiche (en stor eller kanske fyra dl?) en trea grädde, en dl soja, två tsk sambal oelek, häll över kotletterna. In i ugnen i 1.5 timme i 175 grader.
Såååå himla gott!!!!!
Här är ett recept med supergod Tapenadefilé som kräver creme fraiche! Receptet är LCHF-anpassat.
Låt den rinna av i ett kaffe-filter, blanda sedan med hackad vitlök och hackad rödlök och ställ i kylskåpet över natten.
Resultatet blir nått ostliknande som är kanongott att ha på kex på kvällskvisten.
Funkar att göra extra krämig tzatziki på också!
Gör en köttfärssås med creme ftaiche i och skär squasch i strimlor som du häller kokt vatten över... så har du "pasta" och k-sås utan kolhydrater.
Jag brukar steka en hel hackad purjo och 2-300g vanlig påläggsskinka (helst rökt) som jag som hastigast skurit i mindre bitar (bacon funkar me, men skinka e godare!), purjon först o sen när den fått lite färg, i med skinkan i nån minut sen i med 4dl creme fraiche och rör ihop.
Servera med makaroner. MUMS!
Man kan även ha i majs och champinjoner, finns säkert massa annat gott man kan ha i med.