• NovemberMommy

creme fraiche. har typ 4dl över, vad göra?

jag har ca 4 dl creme fraiche över. har ingen aning vad jag ska göra med det. vill inte att den ska bli för gammal o jag måste slänga den.
    något tips`?

• Svar på tråden creme fraiche. har typ 4dl över, vad göra?
  • Lady95

Jag slängde ihop en thaigryta igår med ris. Gjord av creme fraiche + annat 

• Lady95
    BymBym skrev 2012-08-26 14:48:31 följande:
    Kan man inte frysa den?
    Frysa in creme fraiche? Jo det går nog. Blir nog lite grynig när du ska använda den senare så koka upp den då.

Men frysa in går det att göra ja! 
  • Suzén

Koka makaroner o blanda m crame fraiche! Salta ordentligt! Muuuums

• Sunshine808

korvstroganoff eller gör vitlöksås?

• annca

Ja, stroganoff! Korv eller biff!

Nu håller sig creme fraish rätt llänge efter bäst före, minst ett par veckor i 4-gradig kyl oöppnad förpackning!

Biff stroganoff är väldigt gott som variation på den "vanliga" korven. Glöm inte senapen bara!
    Kan göras som variant med kycklingfilé också.
    Eller en lite syrligare variant på flygande jacob!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • tilj75

Utan kolhydrater: Fläskkotletter i ugn.

Skär bort benen på 4-8 fläskkotletter, lägg i ugnsform. Blanda en stor creme fraiche (en stor eller kanske fyra dl?) en trea grädde, en dl soja, två tsk sambal oelek, häll över kotletterna. In i ugnen i 1.5 timme i 175 grader.

Såååå himla gott!!!!!

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130314 ♥
  • Petrol

Låt den rinna av i ett kaffe-filter, blanda sedan med hackad vitlök och hackad rödlök och ställ i kylskåpet över natten.

Resultatet blir nått ostliknande som är kanongott att ha på kex på kvällskvisten.

• Sunshine808
    tilj75 skrev 2012-08-28 10:38:15 följande:
    Utan kolhydrater: Fläskkotletter i ugn.

Skär bort benen på 4-8 fläskkotletter, lägg i ugnsform. Blanda en stor creme fraiche (en stor eller kanske fyra dl?) en trea grädde, en dl soja, två tsk sambal oelek, häll över kotletterna. In i ugnen i 1.5 timme i 175 grader.

Såååå himla gott!!!!!
    Men både creme fraiche och grädde har kolhydrater i sig, eller du kanske tänker att det är så lite att det inte behöver nämnas? Sorry, har för mycket fritid Skrattande
  • annca

Funkar att göra extra krämig tzatziki på också!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • tilj75
    Sunshine808 skrev 2012-08-28 14:28:55 följande:
    Men både creme fraiche och grädde har kolhydrater i sig, eller du kanske tänker att det är så lite att det inte behöver nämnas? Sorry, har för mycket fritid Skrattande
    Javisst är det kolhydrater i, jag tänkte på lchf-manér, mindre än 5 %, hursomhelst så blir det supergott. =)
    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130314 ♥
  • GrönaDruvan

Gör en köttfärssås med creme ftaiche i och skär squasch i strimlor som du häller kokt vatten över... så har du "pasta" och k-sås utan kolhydrater.

• Sunshine808
    tilj75 skrev 2012-08-28 21:30:45 följande:
    Javisst är det kolhydrater i, jag tänkte på lchf-manér, mindre än 5 %, hursomhelst så blir det supergott. =)
    Oki, då förstår jag. Låter mycket aptitligt =)
  • sept2012

Jag brukar steka en hel hackad purjo och 2-300g vanlig påläggsskinka (helst rökt) som jag som hastigast skurit i mindre bitar (bacon funkar me, men skinka e godare!), purjon först o sen när den fått lite färg, i med skinkan i nån minut sen i med 4dl creme fraiche och rör ihop.
    Servera med makaroner. MUMS!

Man kan även ha i majs och champinjoner, finns säkert massa annat gott man kan ha i med.

Svar på tråden creme fraiche. har typ 4dl över, vad göra?