Recept på de godaste köttbullarna?
Jag kan inte göra goda köttbullar, de blir smaklösa och tråkiga. Någon som har ett recept på goda köttbullar att dela med sig av blir jag jätteglad!
Jag kan inte göra goda köttbullar, de blir smaklösa och tråkiga. Någon som har ett recept på goda köttbullar att dela med sig av blir jag jätteglad!
Förutom de vanliga ingredienserna som lök, salt och peppar brukar jag ha i dijonsenap, lite kalvfond och grädde. De blir jättegoda! Man kan också smula i fetaost och ta i oregano.
500g blandfärs
1 msk fransk senap
2 msk kaviar
1 nypa socker
1 finhackad gul eller röd lök
en halv burk creme fraiche
och lite lagom med grillkrydda
Nötfärs, 1 ägg, 1/2 dl matlagningsgrädde, 1/2 dl vatten, rå lök, kall mosad potatis, rikligt med svartpeppar. Inget ströbröd, det är fatalt!
Bryn på hög värme, inte för många bullar i pannan samtidigt. Efterstek på svag värme.
Och salt förstås, ganska rikligt.
Jag gör mina alltid på fläskfärs, blir saftigast så:
500 g fläskfärs
Salt
Peppar
Kalvfond ca 2 msk
Ströbröd 1/2 dl
Mjölk ca 1 och 1/2 dl
1 stor gul lök
1 ägg
Hacka gul lök fint, stek upp med en klick smör i en gjutjärnspanna. Låt löken svalna.
Under tiden löken svalnar, häll ströbröd o mjölk i en bunke, blanda o låt svälla, det ska bli pösigt o som en gröt, lite olika hur mycket mjölk man kan behöva, ta lite i taget. Får inte bli för torr eller för lös. Som gröt. Sen knäcker du ägget i. Lägg sen i den svalnade stekta löken, fonden, salt o peppar. Blanda jämt, i med köttet o knåda ihop. Stek sen på lite högre värme, i en gjutjärnspanna, för nästa smak. Efter all stekning, häll en skvätt grädde i pannan o vispa runt så har du början på bästa såsen.
Lycka till!
Sparar! Letar efter det perfekta receptet.
500 gram färs
En påse fransk löksoppa (endast pulvret)
Ett ägg
En skvätt mjölk/vatten eller grädde
Peppar (ej salt eftersom soppan är salt i sig)
Blanda allt till "lagom" konsistens!
Mixa en lök.
ta 1 ägg och 1 msk ströbröd och blanda i och 1/2 grädde.
Blanda i 1 msk soja
600 g älgfärs/nötfärs.
2 tsk salt
1 tsk pepparmix
1 tsk paprikapulver.
lite vitpeppar.
Blanda väl, Stek i smör, ta vara på stekskyn med lite vatten efter varje stekning.
Häll i kastrull, tillsätt 3 dl grädde 1 köttbuljong, lite soja, red med såsredning. Och 1 msk gurkspad.
Om du tycker om vitlök så kan du tillsätta det,
eller kryddpeppar.
Tack för alla tips! Nu har jag lite att prova.
Gör olika sorters köttbullar själv...
Aldrig ren nötfärs dock, tycker det blir så smaklöst och trist.
Grund:
Smular en eller ett par skivor vitt bröd fint, och låter blötas upp tillsammans med grädde, salt och peppar. Rör i ett ägg när grunden blandas med färsen.
"Vanliga" köttbullar gör jag av blandfärs.
Sedan blir det lite vad vi har hemma... Bostongurka, senap, kanske lite kapris. Beror på vad vi tänkt ha till...
Köttbullar tänkta till makaroner: senap och gurka eller lite gurkspad. Persilja. Paprikakrydda.
Köttbullar tänkta till kokt potatis eller klyftpotatis: lite senap och kanske några kaprisar. en msk lingonsylt eller vinbärsgelé. Persilja. Svartpeppar.
"Julköttbullar" görs på fläskfärs och kryddas med lite senap och vitpeppar. Aldrig *rys* kryddpeppar.
"Albondigas" (spanska köttbullar) görs på lammfärs, grunden är på vatten inte grädde,och kryddas med vitlök, spiskummin, en aning torkad mynta och koriander.
Rullas i majsena innan de steks i en blandning av olja och smör, och serveras i vitlökskryddad tomatsås.
Jag har aldrig lök i smeten, tycker smeten håller ihop så dåligt om man ha lök i, utan steker köttbullarna tillsammans med massor av lök.
Vi gör köttbullarna på kycklingfärs + kryddor. Brukar bli salt, peppar, italiensk salladskrydda, lökpulver, vitlökspulver, kanske lite tomatpure. Blir olika kryddblandning varje gång. Inga ägg, ströbröd osv. Har gjort likadant med nötfärs och det blev ok det också.