• cammily

    Mjölk+soja allergi

    Har precis fått reda på att jag är allergisk emot mjölk och soja. så har många frågor och inga svar.

    Har läst att det kan växa bort, hur är det när man får det i vuxen ålder?

    Kan man som vuxen få nått bidrag eller liknande för den nya maten är väldigt mycket dyrare?

    Vad finns det för produkter att äta, har sett att de är mycket som är mjölkfritt men då har dem ersatt det med soja och där ställer det till sig för mig! Har du några tips/råd?

    finns det mjölk, soja i något oväntat som man lätt missar om man inte läser på allt.
               


    Thindra och Mitabell mammas fina flickor!!
  • Svar på tråden Mjölk+soja allergi
  • Allergiexperten

    Hej! Den läkare som tagit prover som visar att du är allergisk bör också tala om vad det betyder för dig och hur du ska tänka när det gäller din kost. Det finns också dietister som ofta är knutna till vårdcentraler och de är experter på olika typer av dietkoster.
    Allergidebut i vuxen ålder växer nog inte bort men kan kanske minska över tid, även detta bör din läkare kunna svara på. 
    Vad du ska tänka på är att förstås läsa innehållsförteckning på det du ska köpa.  
    Det brukar stå när det är soja tillsatt i produkter.
    Bidrag ges inte till soja och mjölkproteinallergiker utan till barn med glutenintolerans.
    Mitt råd är alltså att vända dig dels till dietist för genomgång av mat du kan äta, samt boka in tid till den läkare som beställt proverna på dig för genomgång vad provresultaten betyder för just dig. Ät så ren mat som möjligt och med det menar jag kött, fågel, fisk, frukt och grönsaker som inte är blandade med olika tillsatser. 
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Mjölk+soja allergi