pinocchio tårta ??
hej
kan jag baka botten dagen innan & sedan fylla den dan som den ska ätas ? hur mång bitar blir det av en långpanna ? andra tips ?
hej
kan jag baka botten dagen innan & sedan fylla den dan som den ska ätas ? hur mång bitar blir det av en långpanna ? andra tips ?
Det går bra att baka botten dagen innan. Men tänk på att inte lägga över t.ex. plastfolie. Då kommer nämligen marängen bli fuktig och den kommer att gegga ihop.
såå.. nu har jag lärt mig hur jag svarar i tråden ;)
då funkar det som jag tänkt att göra då, undrar om man ska rippla den med citron kräm el lemon curd + jordgubari skivor+ grädde ?
Den blir så himla liten om man bara gör på en, blir kanske 6 bitar? Den är ju ganska lättäten. Jag älskar vaniljkräm, så der brukar jag ha. Min mamma gjorde den nästan jämt när vi var små. Hon brukade ha clementinklyftor o riven blockchoklad på.
hej
jag ska nog göra 2 stycken bottnar i storlek ungnsplåt ? syrran sa att det blir 15 bitar minst ?!
Ja jag tror som din syster. När man gör hälften, alltså bara en ugnsplåt, då är det som att den blir mindre än bara hälften så liten, om du förstår hur jag menar.
Jag brukar göra en ugnsplåt (delar och lägger den ena som topp), räcker definitivt till 12-15 normala bitar.
Nä du skojar? 15 normalstora bitar? Jag gjorde dubbel i somras till 9 vuxna o 6 barn. Det blev lite kvar men jag upplevde det som lagom (jag vill alltid ha lite extra om jag bjuder). Jag gjorde halv, en plåt, till bara familjen ,5 pers, o det blev en liten kant över. Kanske olika recept då.
jag gör 2 bottnar i långpanne format så får det bli (delar inte)vi blir 8 vuxna 7 barn... annars får jag rusa till affären & köpa mer tårta :)