• Anonym (Mamma)

    Toalett/pottvägran

    Hej! Min dotter på 3 år och 8 mån vägrar att använda toa/potta, inte ens för att kissa. Vi började för ca ett år sen men hon visade inget intresse alls. Nu i sommar har hon haft trosor på dagarna som hon själv valt men så fort hon behöver kissa eller bajsa ska hon ha blöja

    Vi har försökt med följande: mutor i olika former, jag har låtit henne följa med mig och se hur man gör, sett jämnårig kompis kissa på toa, klistermärken att klistra, egen toalettring som hon valt själv, försökt få henne att kissa sittande på toa med blöja för att prova hur det känns, stanna inne på toa och kissa/bajsa i blöjan, läst böcker om barn som pottränar för henne, men ingenting fungerar. Hon har provsuttit ringen några gånger och vi har berömt trots att inget kom (förmodligen var hon inte alls kissnödig då). Försöker att inte tjata utan mer erbjuda alternativ till blöjan.

    Jag provade idag att sätta lite press på henne och sa med lite förvarning att blöjorna var slut. Hon grät och bad om blöja medan jag lugnt och fint försökte få henne att sitta på toan/pottan och det slutade med att hon kissade på golvet. Jag sa att det var ingen fara, nästa gång kanske det blir i toaletten men jag har svårt att se att hon helt plötsligt kommer ändra sig. Jag tror att hon är fysiskt redo eftersom hon kan hålla sig flera timmar och känner av att hon behöver göra något men hon har bestämt sig för att inte använda toan/pottan. Jag struntar i om det blir en massa olyckor, vill bara hjälpa henne att komma över rädslan för att använda potta/toa. Har du några tankar kring detta?

Svar på tråden Toalett/pottvägran