• Skabetti

Cykelhjälm på förskolan?

Min son (snart 4år om det är relavant) är helt tokig i trampcyklarna på skolan. 
    Nu när jag skolar in minsta så ser jag honom alltid cykla runt på dem. Cyklarna är små, har tre hjul och är sådana stamp cyklar, som förskolan brukar ha.
    Jag tänker att det kan vara osäkert att cykla runt på dem även om cyklarna är små och har tre hjul. Tänk om olyckan är framme..

Min fråga är då om jag kan ta med en cykelhjälm hemifrån och kräva att han har cykelhjälm på om han cyklar där? Han VET om att han aldrig får cykla utan hjälm hemma, inte ens i trädgården. Kalla mig gärna löljlig men för mig är det principsak att man sitter inte på en cykel om man inte har hjälm.

Hur gör era förskolor? Har dem cykelhjälmar där, eller tar ni med egen?

• Svar på tråden Cykelhjälm på förskolan?
  • hjärnladyn

På vår förskola har barnen inte cykelhjälmar när de cyklar och ingen har såvitt jag har sett tagit med sig hjälmar hemifrån.

Tänk, jag har faktiskt aldrig funderat på detta förut, även om våra barn alltid har hjälmar när de cyklar.   

• Hedebris

de cyklarna välter lite titt som tätt...

jag skulle nog inte motsätta mig en förälder som vill ha hjälm på sitt barn, men vet folk som nog skulle... Svårt att jaga ett barn att ta på sig hjälm. Då är det nog lättare att prata med rektorn eller den som är säkerhetsansvarig på förskolan och driva igenom att förskolan köper in hjälmar till cyklarna. Och att alla ska ha hjälm på sig...   

• Havsluft

Min 4-åriga dotter cyklar mycket på sådana cyklar på förskolan, men har inte hjälm. Inga av barnen har hjälmar. Gården är dock väldigt liten och helt platt, så risken för olyckor känns mycket liten. Det är klart att det alltid finns en teoretisk risk, men ärligt talat har jag inte ens tänkt på att hon/de kanske borde ha hjälm - även fast hon alltid, alltid har hjälm när hon cyklar utanför förskolan.

Kanske kan du ta upp frågan med personalen och höra hur de tänker kring detta? 

• Skabetti

Ska höra med dem. Jag tänker lite att han är mitt ansvar, därför ska jag själv tillhandahålla en hjälm.
    Det var häromdagen jag kom att tänka på detta faktiskt. Att det såg konstigt ut när han susade förbi i världens fart, utan en hjälm på huvudet... 

• Findus007

Det här är något som jag har funderat på länge! Våran förskola har EN hjälm som barnen får låna om de vill eller om föräldrarna kräver. Men varför har de köpt EN hjälm när det finns över 40 barn?!

Jag tänker såhär: Det är lag på att barn under 15 år ska använda cykelhjälm när det är ute och cyklar. Varför är det då inte lag på att barnen på en förskola ska ha det, anser myndigheterna att barn inte kan ramla där eller?! Vad är skillnaden på att cykla utanför staketet och innanför staketet? Jag är riktigt taggad till att skriva  ett brev och ställa just dessa frågor, men vem ska man skicka det till för att få saker och ting att hända?

Min son har med sig en godkänd hjälm med grönt spänne till förskolan och jag kräver att han ska ha den på sig när han cyklar. Som någon tidigare sa, det är en principsak!   

• Skabetti

Läste just om grönt spänne, strypningsrisk och hur sällsynt det är med skallskador utav olycka med trehjuling.
    Men känns ändå konstigt. Och lagen är konstig om att inom inhägnat område får man cykla utan hjälm. Är marken mjukare för att det är inhägnat? :-S

• Tigerliljaaa

En anledning är faran med om barnet inte tar av sig hjälmen efteråt. Hjälp på huvudet när man inte cyklar kan vara en potentiell dödsfälla

• goabarn77
    Findus007 skrev 2012-08-26 22:19:12 följande:
    Det här är något som jag har funderat på länge! Våran förskola har EN hjälm som barnen får låna om de vill eller om föräldrarna kräver. Men varför har de köpt EN hjälm när det finns över 40 barn?!

Jag tänker såhär: Det är lag på att barn under 15 år ska använda cykelhjälm när det är ute och cyklar. Varför är det då inte lag på att barnen på en förskola ska ha det, anser myndigheterna att barn inte kan ramla där eller?! Vad är skillnaden på att cykla utanför staketet och innanför staketet? Jag är riktigt taggad till att skriva  ett brev och ställa just dessa frågor, men vem ska man skicka det till för att få saker och ting att hända?

Min son har med sig en godkänd hjälm med grönt spänne till förskolan och jag kräver att han ska ha den på sig när han cyklar. Som någon tidigare sa, det är en principsak!   

Haft diskussionen med vår förskola. Cyklarna där räknas inte som cyklar i lagens mening.
  • PerG

Vi har cykelhjälm på 2.5-åringen när han kör trehjuling hemma endast av två anledningar: nedförsbacke och vana inför tvåhjuling om några år.

De farter man kommer upp i med trehuling på platt mark och konsekvensen av att välta är inte värre än att springa omkull och vi kör aldrig bland annan trafik... Så om det är en "ofarlig" gård så ser jag inte så stort behov egentligen.

• PerG

Lagen gäller väl inte trehjuling på en gård? Det handlar väl främst om cykel i trafiken?

Skabetti skrev 2012-08-26 22:23:33 följande:
    Läste just om grönt spänne, strypningsrisk och hur sällsynt det är med skallskador utav olycka med trehjuling.

Men känns ändå konstigt. Och lagen är konstig om att inom inhägnat område får man cykla utan hjälm. Är marken mjukare för att det är inhägnat? :-S

Svar på tråden Cykelhjälm på förskolan?