• Anonym

Fickpengar platanias kreta grekland

Min sambo har tänkt ha med sig 3000 sek (växlat till euro) när vi åker till kreta/platanias till veckan. Jag har tänkt ha med mig samma. Vi kommer då att köpa bröd i butiken på morgonen. Vi kommer äta en lättare lunch ute varje dag + middag. Vi har en liten tjej på 3 år som kommer äta mat med oss, hon är inte så stor i maten.. tror ni det räcker? Minns inte hur mkt jag hade med mig förra gången 2007 när vi var dit, men då vart det över alldeles för mycket pengar när jag kom hem.. 

• Svar på tråden Fickpengar platanias kreta grekland
  • skrullas

Kom hem därifrån i förrgår. Det känns lagom med pengar. Men allt var dyrare än hemma. Vi gjorde av med ca 6000:- två vuxna och en 7-åring. Men då hade vi halv pension på hotellet ändå.

• Anonym
    skrullas skrev 2012-08-26 23:05:23 följande:
    Kom hem därifrån i förrgår. Det känns lagom med pengar. Men allt var dyrare än hemma. Vi gjorde av med ca 6000:- två vuxna och en 7-åring. Men då hade vi halv pension på hotellet ändå.
    shoppade ni då också eller bara på mat?
  • skrullas

Kan tillägga att det blev lite drinkar och så vid poolen och en del glassar. En glass kostade ca 2€. På restaurang ca 5€.

• skrullas

Köpte några armband. Åkte på snorkeltur för 30€. Buss till Chania en dag mm. Det rullade fort med cachen :)

• Alby

Det är rätt dyrt där, även om man går på de billigare restaurangerna. Vi lagade lite egen mat som vi köpte på Lidl, för att kunna hålla oss till budgeten.

• skrullas

Tips är att handla på den stora affären som ligger vid torget. Vatten och sånt. Mycket billigare än i supermarkets som ligger ÖVERALLT.

• Anonym

Okej, då borde 3000 räcka, då kommer jag bara dricka en öl eller två någongång (har en bebis med oss också)... 
    Sambon ska "leva på öl" (inte riktigt men det blir lite mer än för mig) och han tror att 3000 kommer räcka.. hoppas det! 

• skrullas

Ja och lidl då som ligger typ sist i platanias. Vi hade lite långt dit. Bodde vid hamnen.

• Anonym

Jag och min syster har varit där och vi har haft med oss ca 3000 svenska var och de har räckt! Då har vi köpt bröd på morgonen, ätit lunch+middag ute. Åkt buss till chania, taxi hem, shoppat lite, druckit lite öl och vin. I kris fall kan man ju använda kortet :)

• BaraJag35

Jag va där i början av Juni vi va en vuxen en 17åring en 15åring och en 4åring vi gjorde av med 10000:- på en vecka och då shoppade vi inget mer än ett par vattenleksaker. En lättare lunch för oss gick på ca 40 Euro och middagen på ca 60 euro utöver det köpte vi frukost och vatten mm. Vi levde inte snålt men vi slösade inte heller. Så visst klarar ni er med 6000:- Dock skulle jag nog försöka ha ca 1000:- med er var.

• Anonym
    skrullas skrev 2012-08-26 23:14:16 följande:
    Ute kostar ölen 3,50 euro. I affären 1,50.
    ungefär som sist vi var dit då :) Då får 3000 räcka... ekonomin är ändå lite tight nu (resan och boende blir vi bjuna på så... jaa) 
  • Alby

Det har blivit lite dyrare de senaste åren, restaurangpriserna är typ som i Sverige, men snabbmaten är billigare :)

• Anonym

Jag och min kille sparade ihop pengar för att åka till platanias för två år sen,
    vi är båda vana med att leva snålt och hade bara tänkt att bada och inte åka på
    småresor eller shoppa under semestern. Vi köpte hem frukostvaror så frukost
    och typ mellanmål åt vi alltid hemma. Vi köpte direkt ingen glass eller alkohol när vi badade.

Vi brukade äta på de billigaste ställena både på fm och på em/kvällen åt vi middag. Men det blev väldigt dyrt iaf,
    mer än vad vi hade beräknat. Det var svårt att komma under 40 euro per dag, hur vi än försökte. 
    Ha med er ett bankkort i värsta fall, jag vet inte om ni får transfer från flygplatsen?
    På de flesta hotell brukar man få betala för airconditioner och säkerhetsbox. 

• Cacao1

Vi räknade på 1000 kr/dag, iofs för två vuxna och två barn (1,3) och tyckte det räckte ganska precis, då var mat och glass och liite shopping med också, vi åt frukost på hotellet.

Svar på tråden Fickpengar platanias kreta grekland