• hannandreas

    Lämplig bil för trebarnsfamilj

    Hej. Inom någon månad kommer mitt tredje barn att födas. Vi har skaffat en teutonia team cosmo (=stor klumpig dubbelvagn) häromdagen. Vår första son är på 4 år, vår yngsta dotter är ca 1,5 år och snart kommer som sagt nr 3. Vi står som sagt utan bil idag. Vad vi behöver är en självklart säker bil för dryga 30-35000 kr men det går gärna att diffa någon eller några tusenlappar hit eller dit. ''

    Min fru har en svårt smärtsjukdom som gör att hon behöver en rätt komfortabel bil men självklart säker. Han får inte vara tokdyr att reparera eller vara känd problembil. Vi har därför rangordnat våra kriterier enl följande.

    1) Bra säkerhet
    2) Bra lastutrymme pga dubbelvagn och kanske även längre fram elrullstol.
    3) Komfortabel
    4) Helst ny eller relativ ny kamrem eller kedja. 
    5) Gärna billig i drift men det är inget krav.

    Just nu lever vi på sjukpenning och jag kommer vara föräldraledig med föräldrapenning så vi lever inte fett men har så vi klarar oss.

    Några bilar går totalt bort. Opel, Ford, typ alla franska f u Citroen, dessutom alla dyra märken Mercedes, Audi, BMW osv.

    Kom gärna med konkreta förslag. Vore tacksam.   

    Vore tacksam för        

  • Svar på tråden Lämplig bil för trebarnsfamilj
  • FillesFarsa

    Får väl tipsa om en Saab 9-5 då. Mycket bil för pengarna. Storleksmässigt är det ungefär som en v70. Bra säkerhet och dessutom ganska rolig att köra. Priserna är låga för tillfället så slå till och köp en kanonbil.

    Själv kör jag 9-3 men inväntar bara mitt första barn än så länge. Det är en jättebra bil på alla sätt och vis. Ångrar inte det köpet för en sekund. Dock är det lite trångt i baksätet för tre barn. Därför rekommenderar jag 9-5an.

  • Woody73

    Citroen Evasion är en kanonbil om du frågar mig.Är inne på min 2:a nu.Dom slutade tillverkas -02 så du kan få en för en billig peng.

  • Dannne

    Chevrolet transsport är en mycket rymlig och bekväm bil, med din budget så skulle det vara mitt val.

Svar på tråden Lämplig bil för trebarnsfamilj