• Anonym (fan)

Min hjärna äts upp?

Det känns så iallafall. Jag tappar ord, glömmer det som nyss sagts, gör helt felaktiga val (tankar fel drivmedel, åker till fel ställen när jag ska någonstans, slutar göra något viktigt ifall något annat plötsligt dyker upp och tar över mitt engagemang osv) och tappat begreppet om vad som hände när. Saker som hänt idag kan kännas som veckor sedan, saker som hänt för veckor sedan kan kännas som igår... Glömt betala räkningar (jag GÖR bara inte det?!?) och saker som behöver göras bara försvinner ur skallen på mig. Jag känner mig rastlös och förvirrad, känns som om jag är som trådar överallt som bara slår knut på sig själva... Vad fan kan det vara, någon som har en endaste liten aning? Jag har fibromyalgi och äter cymbalta för smärtan, kan fibron ha ett finger med i spelet? Hoppas någon därute kan hjälpa mig, känns som jag har tappat greppet

• Svar på tråden Min hjärna äts upp?
  • PerG

Stress? Depression? Demens? ;)

Finns ju en mängd möjliga orsaker. Kanske är läge att kontakta en läkare om du känner dig orolig?

• Anonym (X)

Eller biverkningar av Cymbaltan?

• Anonym

hm så där har jag, och jag har autism

• Anonym

Dagens boktips: Kaos i kvinnohjärnan - Mia Lundin

• Anonym (fan)

Har kollat upp demens men jag är nog för ung (34) Känner mig inte stressad. Tror jag? Deprimerad... näe. Cymbaltan är klassad som antidepp så det borde redan vara under kontroll isåfall antar jag. Autism - kan man få det successivt i min ålder? Biverkningar? Har också tänkt på det men läste bipacksedeln så sent som idag och jag fann inget som direkt stämde in mer än förvirring. Men kan sånt komma efter 8 månaders användning? Har inte haft någon biverkning innan. Känns olustigt. Idag försökte jag låsa upp bilen utanför ett köpcentra. Iklädd uniform då jag jobbade och kör stripad bil. Men det var fel bil. Rätt färg och modell men ostripad. Det borde så att säga vart en hint men det tog lång tid innan jag förstod att det inte var batterierna det var fel på. Borde nog gå till en läkare... Fixar tid imorgon. Men det är ändå skönt på något sätt att ha möjlighet att fråga runt här, någon kanske har mer kunskap och erfarenhet än en allmänläkare. Är tacksam över alla svar jag får, känns som jag låst mig på att jag bara har spårat ur... Jag kan gå ut med hunden på en "kort promenad" och komma tillbaka 4h senare. Jag kan gå ut på långpromenad och komma tillbaka efter en halvtimme... Har inget tidsbegrepp alls verkar det som.

• Anonym (X)
    Anonym (fan) skrev 2012-08-27 00:01:29 följande:
    "Deprimerad... näe. Cymbaltan är klassad som antidepp så det borde redan vara under kontroll isåfall antar jag."
    Det finns ju inga garantier.

"Autism - kan man få det successivt i min ålder?"
    Nej.

"Biverkningar? Har också tänkt på det men läste bipacksedeln så sent som idag och jag fann inget som direkt stämde in mer än förvirring. Men kan sånt komma efter 8 månaders användning?"
    Jag skulle tro det. Jag har fått biverkningar av andra antidepressiva (blixtar i huvudet ex) efter lång tid.
  • Anonym (Fass)

Synonymer till desorienterad: bortkommen, vilsen, förbryllad, förvillad, på villospår, bragt ur fattningen, osäker, utan orientering, veckovill. 

Antidepressiva medel kan ha motsatt effekt och det är många som har försökt ta livet av sig flera gånger till dom slutade med medicinen, sen är det många som har tagit livet av sig som att ätid antidep... 

Jag tycker att det låter som att Desorienterad, svårighet att sitta eller stå still, koncentrationssvårigheter och bristande motivation passar bra in på det du skriver,

sen så kan man bli tankspridd om man är deprimerad (egen erfarenhet)

• Anonym (fan)
    Anonym (Fass) skrev 2012-08-27 00:21:36 följande:
    Synonymer till desorienterad: bortkommen, vilsen, förbryllad, förvillad, på villospår, bragt ur fattningen, osäker, utan orientering, veckovill.  Antidepressiva medel kan ha motsatt effekt och det är många som har försökt ta livet av sig flera gånger till dom slutade med medicinen, sen är det många som har tagit livet av sig som att ätid antidep...  Jag tycker att det låter som att Desorienterad, svårighet att sitta eller stå still, koncentrationssvårigheter och bristande motivation passar bra in på det du skriver, sen så kan man bli tankspridd om man är deprimerad (egen erfarenhet)

Tack. Så det kan vara så enkelt att bara sluta med cymbalta. Jag räds dock för smärtan som kommer komma tillbaka, den suger livet ur mig. Jobbigt läge. Låta hjärnan ätas upp eller låta livet sugas ur... skit. Tack snälla för svar
  • Anonym (Fass)
    Anonym (fan) skrev 2012-08-27 00:45:52 följande:

Tack. Så det kan vara så enkelt att bara sluta med cymbalta. Jag räds dock för smärtan som kommer komma tillbaka, den suger livet ur mig. Jobbigt läge. Låta hjärnan ätas upp eller låta livet sugas ur... skit. Tack snälla för svar

Det finns andra läkemedel så du behöver inte vara orolig för smärtan. Just denna sort passade inte dig men det finns annat, kontakta din läkare så att ni kan diskutera om biverkningarna och andra preparat som du skulle kunna ta istället.

Men fortsätt med medicinen till du har pratat med läkaren! för det är inte bra att sluta tvärt med en medicin för man kan få jobbiga efterbiverkningar om man slutar för fort... 
  • Anonym (fan)

Jag gick till äkaren.
    Det visade sig att jag hade drabbats av stressreaktion, eventuellt kan fibromyalgin också utvecklats ifrån det men då medicineringen dämpade det hela så blommade det inte upp förrän senare och det med besked.
    Jag blev sjukskriven tre veckor och har fått bättre grepp nu, även om det inte är helt klockrent.

Lurigt, synd att vi inte har mer kunskap om hur vi egentligen kan fungera. Det finns så många kanske när det kommer till sådanthär.

Tack för engagemang

Svar på tråden Min hjärna äts upp?