• Anonym (Maria)

Aktivitetsersättning

Hej!
    Jag har sedan jag var 19 år haft hel aktivitetsersättning pga fysisk sjukdom, fyller nästa år 23.
    Från det att jag var 18 till att jag blev 19 fick jag socialbidrag då jag inte kunde få aktivitetsersättning än.
    Jag klarade heller inte av att gå i klart grundskolan pga min sjukdom, så jag har varken grundskolebetyg eller gymnasiebetyg.
    Nu har jag blivit gravid och undrar vad som kommer att hända nu?
    Kommer jag fortsätta få aktivitetsersättning och har jag rätt att få mammapenning?
    Kan FK dra in min aktivitetsersättning och vilja att jag blir arbetssökande?

Jag antar att det är olika från person till person och jag vill inte berätta för mycket då jag vill vara anonym..
    Men vore tacksam om någon kan svara på hur det brukar gå till när någon med hel aktivitetsersättning blir gravid..

• Svar på tråden Aktivitetsersättning
  • Anonym (Maria)

puffar...

• Försäkringskassan

Hej!

Du kan få föräldrapenning om du vårdar barnet. Att du vårdar barnet kan dock påverka din rätt till aktivitetsersättning. När vi bedömer din arbetsförmåga tar vi hänsyn till om din förmåga att vårda barn skulle kunna användas i ett förvärvsarbete på arbetsmarknaden.

Om du har hel aktivitetsersättning har du ingen sjukpenninggrundande inkomst (SGI) och skulle i så fall få föräldrapenning på grundnivå. Har aktivitetsersättning på deltid och arbetar deltid kan du ha rätt till föräldrapenning både på sjukpenningnivå och lägsta nivå. Om du har aktivitetsersättning vid förlängd skolgång och avbryter studierna helt när du vårdar barn uppfyller du inte längre villkoren för att få aktivitetsersättning.

Du kan läsa mer om föräldrapenning på vår hemsida.
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning

Hälsningar
    Sigrid, handläggare

Svar på tråden Aktivitetsersättning