Bonuspappa adoptera bonusbarnet? Hur göra med biopappa?
Någon som har praktisk erfarenhet av detta, alltså själva har gjort en sådan här adoption och kan berätta hur det ser ut?
Biopappan finns inte med i bilden, och vill inget umgänge ha med sin son, han har skrivit över vårdnaden på mamman, och har ingen kontakt öht med varken mor eller barn. Mamman har träffat en ny man, som funnits med sedan barnet var i ettårsåldern, de har också fått ett syskon till barnet. De lever alltså som en kärnfamilj, barnet kallar bonuspappan som "pappa" och livet lunkar på i sin lilla gång. Biopappan är bostadslös och svår att nå eftersom han inte har någon fast adress, och har psykiska besvär och problem och brukar ligga inlagd till och från på psyk.
Är det möjligt att få till det så att bonuspappan kan adoptera barnet? Hur går det till? Jag fick information för längesedan innan jag hörde talas om denna familj att om man hade ensam vårdnad så var det relativt lätt att göra en närståendeadoption på detta sätt, men det kanske inte är så idag? Vilken vikt lägger de vid faderns samtycke, speciellt med tanke på hans psykiska besvär. Någon med erfarenhet hur man går till väga, och hur (jag antar att det är tingsrätten som beslutar om dessa saker) tingsrätten resonerar i ett liknande fall?
Så vitt jag vet (denna information är gammal och opålitlig) så gäller det väl att man vid ensam vårdnad lämnar in en ansökan om adoption och sedan får biopappan ta ställning till detta, om han inte vill så får han göra en motstämning om vårdnad och på så sätt så läggs hela adoptionsprocessen ner?
Vad händer om biopappan inte går att nå under en lång tid, fryser de processen i väntan på svar då?