• Anonym (fundersam)

    Många blåmärken på benen (vild 2-åring)

    Hej

    Jag är lite fundersam då jag tycker att min tös på 2 år och 8 mån har väldigt många blåmärken på benen, huvudsakligen på underbenens framsida och knäna. Borde jag ta henne till en doktor..?

    Hon är förvisso oerhört aktiv, klättrar och springer och ramlar ofta (hon har ett ganska gravt synfel och bär glasögon, detta gör inte snubblandet bättre..) så det är alltså inga blåmärken som uppstår mystiskt, utan hon snubblar och trillar och dänger i rätt skapligt emellanåt.

    Nu i sommar var vi tex på en stenstrand vid raukarna på Gotland, ungen klättrade högt och lågt och sprang och ramlade flera gånger på stenarna.. 2 dagar efter detta räknade jag till säkert ca 20-24 blåmärken sammanlagt, på knäna och underbenen!!

    Hon har inte märken på andra ställen på kroppen särskilt ofta, och de gånger hon har det så går dessa så gott som alltid att härleda till snubbelolyckor (tex hittade jag två blåmärken på rumpan när hon hade dunsat rakt ner i en hög med vassa legoklossar).

    Blåmärkena verkar läka och försvinna rätt fort, de är aldrig kvar längre än en vecka -om ens det (snarare 4-5 dagar). Men hon tycks istället ständigt förvärva nya..

    Hon verkar må prima för övrigt, är pigg och rosig, äter bra, har energi som 2 Duracellkaniner, är glad och nyfiken, sällan sjuk och verkar växa som hon ska... Det finns alltså INGA andra tecken på att något skulle vara galet.

    Är detta något att hänga upp sig på? Eller hör det förmodligen till nuvarande bus-lek-och trotsålder..?

    Tacksam för svar

    Orolig hönsmamma.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-27 11:06
    Skall tillägga också att detta är inget nytt fenomen. Vi har sett det åtminstone sedan förra sommaren..

Svar på tråden Många blåmärken på benen (vild 2-åring)