• Anonym (vilken dricka)

Vad är "nyttigast", vin eller cola light?

En fråga som dykt upp här hemma är vad som är "nyttigast" att dricka till maten. Jag dricker oftast ett litet glas vin (ca 1 - 1.5 dl) till maten de flesta kvällar. Min sambo dricker ett stort glas cola light (5 dl) till maten. Ingen av oss dricker vin eller cola övrig tid på dygnet utan det är bara till maten. 

Vad är bäst eller värst, vilket ska man föredra?  

• Svar på tråden Vad är "nyttigast", vin eller cola light?
  • sophiie

Vin innehåller kolhydrater och kalorier, det gör inte cola cola light. Den innehåller dock sötningsmedel.
    Jag tror och hoppas att coca cola light är den "nyttigaste"

• talulah gosh

Ett eller ett par glas vin om dagen motverkar hjärtkärlsjukdom - det gör inte cola light. Så det beror väl helt enkelt på vad man anser vara nyttigt. Tycker man att det är viktigare att vara frisk än smal så är vin nyttigare. I måttlig mängd...

• Anonym

Vin *ska* ju ha positiva effekter, tror inte att cola har det. Möjligtvis en liten kick från koffeinet.
    Cola light är ju typ vatten med smakämnen, sötningsmedel och koffein så nån skada gör det ju knappast.

Vad som är nyttigast beror väl på om vinet gör mer skada än nytta.

• Anonym

I den mängden vin lär ju vinet vara nyttigast. Dock är det fler kalorier än colan, men vin ska ju vara bra för blodtrycket och liknande. Dock är väl risken att det blir mer och mer än 1-1,5 dl.

Cola light har väl ingen bra egenskap annat än att det släcker törsten.   

• Anonym

Vin är nyttigast. Innehåller mycket antioxidanter. Rekommendationen är två glas vin per dag. Cocacola innehåller istället ämnen som är skadliga, och sötningsmedel är inte ett dugg bra, man lurar kroppen att tro att den skall få energi, och när den då inte får det så börjar den skrika efter det, så då äter man annat onyttigt istället. Så allt handlar inte om kalorier.

• Anonym

Vin innehåller antioxidanter, cola light inga nyttigheter alls...

• DesJoh

Light är det som är sämst..........

• Anonym

Vin. Cola light kan man endast använda till att göra ren rostiga muttrar och skruvar samt få bort bruna ränder i toan.

• talulah gosh
    "Ett för högt alkoholintag är skadligt av många skäl. Men i måttliga mängder kan alkohol verka skyddande mot hjärtinfarkt hos medelålders och äldre personer.

Det spelar ingen roll vilken typ av alkohol-dryck det rör sig om, dock är det viktigt hur intaget fördelar sig över veckans dagar. En låg/måttlig konsumtion varje dag kan vara nyttig, medan en hög konsumtion enstaka dagar kan skada både hjärta och lever.

Om man aldrig dricker alkohol finns inget skäl att börja dricka för att minska risken för hjärt-kärlsjukdomar.

En lätt till måttlig alkoholkonsumtion motsvaras av drygt ett ”standardglas” per dag av öl, vin eller sprit för kvinnor, eller två standardglas per dag för män. 
    Ett standardglas innehåller 12 gram alkohol vilket motsvarar 15 cl bordsvin, 33 cl starköl (5 %), 8 cl dessertvin, eller knappt 4 cl sprit."

www.lakemedelsverket.se/malgrupp/allmanhet/att-anvanda-lakemedel/sjukdom-och-behandling/behandlingsrekommendationer---listan/hjart-karlsjukdom-till-foljd-av-aderforkalkning-ateroskleros/

www.dn.se/nyheter/vetenskap/frukt-vin-och-motion-bra-recept-mot-hjartinfarkt 
  • Anonym (Vin)
    Vin, dom säger ju att typ ett glas RÖTT vin till kvinnor och två glas till män om dagen ska vara bra för dom röda blodkropparna.
    _________ Sen var jag har fått höra om cocacola så är det att de innehåller något ämne som kalkar ur skelettet, och det är ju absolut inge bra om man inte vill ha benskörhet. Frätskador på Tänderna Sen så är det värre att dricka light än vanlig cola pga allt sötningsmedel Sen så vitt jag vet så är iaf sötningsmedlet Aspartan(stavning?) Cancer framkallande 
Svar på tråden Vad är "nyttigast", vin eller cola light?