• Anonym (nej!)

Hjärnblödning...

Hej! En älskad familjemedlem har drabbats av en hjärmblödning och har ingen rörelseförmåga alls i ena kroppshalvan- dock känsel. Vi har ju fått info av läkare och så men egentligen inga svar eller prognoser. Efterlyser nu berättelser från er om historier (gärna positiva) från egna upplevelser av nära anhörigas rehabilitering och framsteg. Hur lång tid tog det, kan han/hon gå och röra sig? osv... Vill gärna höra verkliga historier och inte bara en massa google-info....
    Tacksam svar. 

• Svar på tråden Hjärnblödning...
  • Din mamma

Jobbar på strokeavdelning och har sett många som blivit bättre efter en hjärnblödning. Ju yngre patient desto bättre är prognosen, men jag har sett äldre som blivit bra igen också. Det är svårt att säga hur lång rehabiliteringen tar då det är olika från person till person, likadant med återhämtningen.

Berätta för personalen att ni vill ha information kring tillståndet och framtiden. Kurator ska även finnas att tillgå.

• Anonym

När min farmor fick det första gången (70+) så återhämtade hon sig så pass bra att hon bara hade lite nedsatt funktion på halva kroppen, men hon kunde helt plötsligt börja tala på sitt modersmål så att jag inte förstod någonting alls hehe, men sen så fick hon en till och då gick det utför under 2års tid tills hon dog

• Anonym

Min svärmor fick en kraftig hjärnblödning för 2 år sen, läkarna trodde först att hon inte skulle överleva en operation men det gjorde hon. Hon har idag ingen rörelse förmåga i högra kroppshalvan och har tappat sitt tal. Hon kan endast säga några få ord. Hon är beroende av assistenter under all vaken tid då hon inte klarar av hushållssysslor och behöver hjälp med att ta på - och av kläder och att kommunicera med andra. Hon klarar av att ställa sig upp själv men behöver hjälp att förflytta sig från sin rullstol till sängen. 

Det är alltid svårt att säga hur personen som fått en hjärnblödning blir efteråt eftersom allt beror på vart blödningen slog, ålder på personen, hur kraftig blödning och det viktigaste är hur mycket kämpaglöd personen har.  

• Carina1

Min syster fick en stroke när hon fyllde 38 år . Hennes man fann henne efter 4 timmar . Det tog henne ca 6 månader att bli någerlunda helt återställd . Hon är lite svag i v-sida . Men inget man tänker på eller hon stoppas av . Pratar bra , ingen förlamning el dyl kvar . 

Stroke har lite med hur lång tid det tar innan pat , påträffas och får hjälp . Få pat hjälp innan 6 timmar är chanse stor för ett snabbt tillfrisknande . Efter 6 timmar tar det lite längre tid . Men jag har bara varit med om solksens historier vad jag kan minnas .

• Anonym (nej!)
    Carina1 skrev 2012-08-28 01:47:06 följande:
    Min syster fick en stroke när hon fyllde 38 år . Hennes man fann henne efter 4 timmar . Det tog henne ca 6 månader att bli någerlunda helt återställd . Hon är lite svag i v-sida . Men inget man tänker på eller hon stoppas av . Pratar bra , ingen förlamning el dyl kvar . 

Stroke har lite med hur lång tid det tar innan pat , påträffas och får hjälp . Få pat hjälp innan 6 timmar är chanse stor för ett snabbt tillfrisknande . Efter 6 timmar tar det lite längre tid . Men jag har bara varit med om solksens historier vad jag kan minnas .

Fast vid hjärnblödning som inte går att operera så är det ju knappt någon skillnad på om man kommer till sjukhus eller ej. Denna person har inte fått någon läkemedelsbehandling övht. Skillnad om det är en propp som man löser upp då är ju tiden en viktig faktor...

Var din syster förlamad till en början? Det är min familjemedlem. Känns förjäkligt...:( 
  • Anonym (nej!)
    Din mamma skrev 2012-08-27 22:35:17 följande:
    Jobbar på strokeavdelning och har sett många som blivit bättre efter en hjärnblödning. Ju yngre patient desto bättre är prognosen, men jag har sett äldre som blivit bra igen också. Det är svårt att säga hur lång rehabiliteringen tar då det är olika från person till person, likadant med återhämtningen.

Berätta för personalen att ni vill ha information kring tillståndet och framtiden. Kurator ska även finnas att tillgå.
    Denna person är under 60 år och kärnfrisk sen tidigare. Han är stark fysiskt. Smärtar så att se honom lida av att behöva hjälp att komma upp från säng till rullstol osv... Hur vanligt är det att man kan gå igen efter en halvsidesförlamning? Du behöver inte ange någon statistiskt säkerställd siffra utan din egen bedömning?...
  • Din mamma

Det låter som att han har all möjlighet att bli bättre! Det kommer krävas mycket träning nu, men även att han och ni anhöriga förstår att han behöver vila mellan varven. Efter en stroke blir man väldigt trött, och hjärnan behöver tid att återhämta sig.

Det är så svårt att säga, jag har sett dem som kommit upp och gått med rullator relativt snabbt och de som fått anpassa sitt liv i rullstol. Oavsett så får man se till det positiva, att han faktiskt lever! :)

• Anonym

Jag fick en hjärnblödning när jag var 35 år. Tror det är ganska svårt att säga hur lång tid det tar att bli rörlig igen.  Förstår att du vill ha svar men det beror ju på personens kondition innan blödningen,hur svårt den tog osv. Jag hade nedsatt förmåga på höger sida i ca 1 år, jag fick dubbelseende som varade i 6 mån, jag har fortfarande 7 år senare en hjärntrötthet som är jobbig. Jag arbetar halvtid som admiminstratör sedan 2006,orkar inte mer.

Sedan tror jag också det beror på hur man mår psykiskt. Jag var väldigt rädd i början för att jag skulle få en till, så fort kroppen uppförde sig märkligt så blev man livrädd och fick ångest, särskilt på nätterna. Jag vågade inte heller röra mig som jag var van, böja ner huvudet för att ta upp något på golvet t.ex.

• Anonym (nej!)
    Din mamma skrev 2012-08-28 09:37:31 följande:
    Det låter som att han har all möjlighet att bli bättre! Det kommer krävas mycket träning nu, men även att han och ni anhöriga förstår att han behöver vila mellan varven. Efter en stroke blir man väldigt trött, och hjärnan behöver tid att återhämta sig.

Det är så svårt att säga, jag har sett dem som kommit upp och gått med rullator relativt snabbt och de som fått anpassa sitt liv i rullstol. Oavsett så får man se till det positiva, att han faktiskt lever! :)

Självklart är vi glada att han lever. Sån aktiv person som han varit hela sitt liv, 1000 järn i elden, så var det här det värsta som kunde hända honom (enl han själv). Hur lång tid kan det ta innan man återfår någon rörelseförmåga i den förlamade delen? Jag förstår att du inte kan säga eftersom det är individuellt, men hur lång eller kort tid KAN det ta? Förekommer det att man kan röra sig lite redan efter någon vecka eller handlar det alltid om månader/år??
  • Anonym (nej!)
    Anonym skrev 2012-08-28 09:40:57 följande:
    Jag fick en hjärnblödning när jag var 35 år. Tror det är ganska svårt att säga hur lång tid det tar att bli rörlig igen.  Förstår att du vill ha svar men det beror ju på personens kondition innan blödningen,hur svårt den tog osv. Jag hade nedsatt förmåga på höger sida i ca 1 år, jag fick dubbelseende som varade i 6 mån, jag har fortfarande 7 år senare en hjärntrötthet som är jobbig. Jag arbetar halvtid som admiminstratör sedan 2006,orkar inte mer.

Sedan tror jag också det beror på hur man mår psykiskt. Jag var väldigt rädd i början för att jag skulle få en till, så fort kroppen uppförde sig märkligt så blev man livrädd och fick ångest, särskilt på nätterna. Jag vågade inte heller röra mig som jag var van, böja ner huvudet för att ta upp något på golvet t.ex.

Ok, vad ung du var! Hemskt!! Var du helt förlamad i ena kroppshalvan? Skönt att du kan fungera någorlunda normalt nu! Bra kämpat :)
  • Din mamma

Man kan återfå delar av rörelseförmågan redan dagen efter stroke, medan andra får kämpa mer. A och O är att få träna med en sjukgymnast som har erfarenhet av strokepatienter. En del får aldrig tillbaka rörelseförmågan, tyvärr.

• Torabora

Hej!

Läste om din nära anhörig som fått hjärnblödning, jag vet hur det känns min bror fick en hjärnblödning för två veckor sen. Han var väldigt aktiv hade massa grejer på gång hela tiden satt aldrig stilla, det är så tragiskt att se honom ligga och inte kunna prata eller gå, han är förlamad i höger sida och talet är devis borta han hittar inte orden, Han kan röra lite på benet så vi hoppas att han ska bli återställd. Jag skulle vilja höra hur det gått med din anhörig  hoppas det gått bra  Brorsan är 54 år och det var ju inte så här det skulle bli hela tillvaron förbytts till helvete på bara några sekunder.

Hoppas på svar 

• Anonym (Mia)

En jag känner fick stroke vid 60, men fick hjälp ganska snabbt vilket är viktigt. Är i princip helt återställd, jobbar heltid.

Svar på tråden Hjärnblödning...