• Anonym (Fundersam)

Har min sambo kommit över sitt ex?

Hejsan!
    Jag har varit ihop med min sambo i 2 år. Vi har en underbar son ihop å jag älskar dom båda två mest av allt på jorden. Men när jag och min partner träffades så hade hans ex alla sina prylar kvar hos han. De hade varit slut mellan dom i 3 år när vi träffades. Men hon ville ej hämta dom p.g.a att hon inte hade plats för dom. Å hon ville spara allt utifall att de skulle ta slut mellan hennes dåvarande partner så hon skulle ha saker till sin nya lägenhet. Å min sambo vägrade göra sig av med skiten när vi flyttade ihop. Men efter 3 månader tjatande så lyckades han köra bort skiten till henne. Hon ringde de första året å var ofta ledsen så min parten fick åka rill henne och vara psykolog ganska ofta. Han kunde åka till henne på nätterna m.m. Å de känns ärligt talat som om att han inte kan släppa henne. Just nu så pratar han ofta med henne på jobb tiderna bara då jag tjata på han att jag inte tål henne. Men så fort han kommer hem så går han oftast till  datorn å kollar in hennes fb. Han kan sitta i flera minuter och bara kolla på hennes profilbild m.m. Men han säger hela tiden att de inte är något och att de är mig han älskar. Å jag litar på han till 100% men de känns så konstigt att han daltar å kollar in henne så mycket.
    Va ska man göra?? Å va kan man säga till han??

• Svar på tråden Har min sambo kommit över sitt ex?
  • Anonym

Skaffa någon som lägger sin tid på dig, istället för att sitta och stirra på sitt ex på FB.. Herrejesus..

• Pissenisse

JIsses.. Visst kan du inte kräva att han skall sluta vara förälskad i sitt ex (för det är han ju) men du kan kräva att han bryter helt med henne. Eller så accepterar du din lott.

• anok

Det låter som om han inte är beredd att välja dig framför henne. Tycker du verkligen att det är ett normalt beteende i ett förhållande? Ställ honom mot väggen och fråga honom hur han tror att detta beteende får dig att må. Fråga honom om han hade tyckt att det var okej om du gjorde samma sak emot honom.

• Anonym (Fundersam)

Mjo. Men har pratat med han å får bara som svar om att han tappa känslor för henne för länge sen, men vill bara vara snäll mot henne för att hon är sjuk. Hon har tydligen nå fel med tarmarna så hon får gå på massa mediciner. Men han säger även att han inte skulle vilja vara med någon annan än mig. Men a man kanske ska ta å släppa han så han kan bli fri å göra va han vill. Men de känns tungt då han e mitt allt å vi har en son på 5 månader tillsammans.

• anok

Om jag vore dig, så hade jag ställt ett ultimatum. Familjen eller den gamla flickvännen. Ganska snabbt efter hans svar eller handling, så vet du vad han tycker är viktigast.

Jag tycker det är fruktansvärt dålig stil att han skall fortsätta att göra dig ledsen på detta sätt, om du nu har varit tydlig med hur du känner inför denna situation. Vidare borde ju ex:et ha andra i sin närhet som ställer upp för henne, hon måste helt enkelt vänja sig av vid att ha din sambo som stöttepelare.

Visst kan de ha en viss relation med varandra i efterhand, men en där hon förlitar sig på honom anser jag vara helt fel. Jag hoppas verkligen att det löser sig för er, och att han tar sitt förnuft till fånga! 

• Anonym (nej)

För att svara på frågan i TS: nej, din sambo har inte kommit över sitt ex. Inga men...

• Michael 1961

Din man kanske bara är omtänksam och bekymrar sig för sitt ex? Bara för att han inte älskar henne längre så kan han ändå känna ansvar för henne om hon känner sig deprimerad.

• Michael 1961

Han döljer ju inte för dig att han har kontakt med henne: hade han haft känslor för henne på något sätt som hotade er relation skulle han säkerligen dölja det för dig

• soffliggaren
    Anonym (Fundersam) skrev 2012-08-28 09:39:43 följande:
    Mjo. Men har pratat med han å får bara som svar om att han tappa känslor för henne för länge sen, men vill bara vara snäll mot henne för att hon är sjuk. Hon har tydligen nå fel med tarmarna så hon får gå på massa mediciner. Men han säger även att han inte skulle vilja vara med någon annan än mig. Men a man kanske ska ta å släppa han så han kan bli fri å göra va han vill. Men de känns tungt då han e mitt allt å vi har en son på 5 månader tillsammans.
    All den tid han lägger ner på henne ska gå till dig och sonen. Att hon har problem med tarmarna är inget han kan hjälpa henne med. Sen hade jag blivit vansinnig om min kille hade åkt hem till sitt ex mitt i natten för det är synd om henne ! Han är en mes.
    Han har familj nu så sätt hårt mot hårt. Vem vill du umgås med ? Sonen eller exet ?

• Anonym
    Anonym (nej) skrev 2012-08-28 09:48:55 följande:
    För att svara på frågan i TS: nej, din sambo har inte kommit över sitt ex. Inga men...
  • Anonym
    Michael 1961 skrev 2012-08-28 09:54:37 följande:
    Han döljer ju inte för dig att han har kontakt med henne: hade han haft känslor för henne på något sätt som hotade er relation skulle han säkerligen dölja det för dig

Nja, min fd man umgicks med sitt ex "som vänner" vilket han var väldigt öppen med. De sexade som kaniner i 9 månader... Eftersom många otrogna vet att misstankar väcks om man är hemlighetsfull så är det tvärtom rätt vanligt att den där kollegan man pippar eller grannen man förför poppar upp i samtal om ditt och datt. "för om jag pratar om henne lite ledigt sådär så måste hon ju tro att jag inte har gt att dölja" typ.
  • Estelle
    soffliggaren skrev 2012-08-28 09:57:59 följande:
    All den tid han lägger ner på henne ska gå till dig och sonen. Att hon har problem med tarmarna är inget han kan hjälpa henne med. Sen hade jag blivit vansinnig om min kille hade åkt hem till sitt ex mitt i natten för det är synd om henne ! Han är en mes.
    Han har familj nu så sätt hårt mot hårt. Vem vill du umgås med ? Sonen eller exet ?

Precis! Han måste göra omprioriteringar. Förstår att det kan vara svårt att stå emot om hon har en sjukdom, mår dåligt men hon tar för mycket av er tid. Detta behöver inte alls innebära att han är otrogen eller fortfarande är kär i sitt ex.
  • Anonym (Lisa)

Vad har hennes tarmproblem med er familj att göra? Är din sambo läkare eller?

Man sitter inte och stirrar på sitt ex profilbild om man är över exet. Inte lägger man ner så mycket tid på exet som din sambo gör heller.

• Anonym

Din sambos ex manipulerar honom för att få bekräftelse. Säg till sambon att hans ex får skaffa sig ett eget liv och bygga upp ett nytt socialt nätverk om så behövs.

Avskyr menlösa tjejer som har svårt att släppa taget och korkade killar som inte fattar vem som drar i trådarna för hur dom beter sig.

• Anonym (Fundersam)

Jo får prata med han ikväll igen. Nja hennes tarmproblem har inget med familjen att göra. Nej killen är långtradarchaufför å kan inget om sjukdomar m.m. Men de e ju de att han ska bry sig om allt å alla. Vilket är väldigt bra. Men de börjar bli för mycket. Å han är ju vän med alla andra sina ex men dom daltar han inte med. Tror inte att han e otrogen. Men tycker att han bryr sig mer om henne en mig å våran son. Å när jag pratar om att ta bort henne så vill han inte de för han vill inte såra någon. Problemet är att han fattar inte att han sårar sin familj.
    Å vill inte förlora han. Men ibland så känns de som om att man bara vill packa sakerna å bara dra å skriva en lapp där de bara står hej då på.

• Anonym
    Anonym (Fundersam) skrev 2012-08-28 18:32:25 följande:
    Jo får prata med han ikväll igen. Nja hennes tarmproblem har inget med familjen att göra. Nej killen är långtradarchaufför å kan inget om sjukdomar m.m. Men de e ju de att han ska bry sig om allt å alla. Vilket är väldigt bra. Men de börjar bli för mycket. Å han är ju vän med alla andra sina ex men dom daltar han inte med. Tror inte att han e otrogen. Men tycker att han bryr sig mer om henne en mig å våran son. Å när jag pratar om att ta bort henne så vill han inte de för han vill inte såra någon. Problemet är att han fattar inte att han sårar sin familj.
    Å vill inte förlora han. Men ibland så känns de som om att man bara vill packa sakerna å bara dra å skriva en lapp där de bara står hej då på.
    Tycker inte du ska dra för stora slutsatser av hans beteende då killar vanligtvis är lite osmartare än tjejer. Säg till honom på ett fint sätt att du vill att han slutar lägga energi på henne. Han behöver ju inte säga åt henne att sluta ha kontakt eller ta bort henne från facebook utan mer bara diskret sluta höra av sig. Om hon inte är alltför korkad så märker hon snart att det hela tiden är hon som får anstränga sig och förhoppningsvis trillar poletten ner då.
Svar på tråden Har min sambo kommit över sitt ex?