• Anonym (?)

Min lön och den nyanställdas är nästan samma!

Har varit anställd i kommunen sen 2008. Hade då en ingångslön på 20.500. Min lön har sakta gått upp till 23.400 som jag har nu, efter ca 4 år i samma kommun. Pratade med en nyanställd/nyutexaminerad som berättade att hon minsann fick 23.200 i ingångslön nu i år.
    Väntar på lönesamtal, hur mycket tycker ni det är rimligt att begära? Personligen tycker jag att jag  med min arbetslivserfarenhet borde ha ett par tusen mer än en nyanställd/nyutexaminerad. Eller hur funkar det egentligen?!

• Svar på tråden Min lön och den nyanställdas är nästan samma!
  • Anonym (Jämför inte)

Förstår att det känns trist. Men på lönesamtalet bör du inte ta upp vad en kollega har i lön. Lyft istället fram dina goda egenskaper o berätta hur bra du e.. Tryck gärna på att du har arbetslivserfarenhet nu o att du vill att det ska synas i lönen.. Jag jobbar kommunalt o blev jätteledsen när en kollega blev putt för att jag hade högre ingångslön än vad hon hade fått 3 år tidigare.. Hon pratade om det med andra kollegor o jag kände mig dum o dålig. Kändes som att hon inte tyckte jag var värd det.. Inte ville unna mig det.. Känsligt med löner...

• morningsun
    Anonym (Jämför inte) skrev 2012-08-27 23:20:13 följande:
    Förstår att det känns trist. Men på lönesamtalet bör du inte ta upp vad en kollega har i lön. Lyft istället fram dina goda egenskaper o berätta hur bra du e.. Tryck gärna på att du har arbetslivserfarenhet nu o att du vill att det ska synas i lönen.. Jag jobbar kommunalt o blev jätteledsen när en kollega blev putt för att jag hade högre ingångslön än vad hon hade fått 3 år tidigare.. Hon pratade om det med andra kollegor o jag kände mig dum o dålig. Kändes som att hon inte tyckte jag var värd det.. Inte ville unna mig det.. Känsligt med löner...
    Ja, det är säkert tråkigt att vara den som har bättre betalt. Men det är ju  inget skäl att inte ta upp saken. Det finns däremot ett BRA skäl: det helt irrelevant för lönesättningen. Lön ges ju för det arbete man själv utför och det värde man själv tillför till verksamheten, inte för det arbete någon annan gör. Om lönen inte blir bra där man är får man byta jobb. Och kan man inte byta jobb, ja, då har ju arbetsgivaren ingen anledning att betala mer.
  • zemer

Jag vet inte hur det är i kommunen (då jag aldrig jobbat där, bara privat) men där jag jobbar sätts alla löner individuellt. Min lön har alltså inget med någon annans att göra. Dom kollar på hur jag jobbar, hur jag utför det jag ska, hur mycket ansvar jag tar, hur jag utvecklas och sätter min lön efter det. Jag har vart tim.vikare i 3 år och fick fast tjänst först nu i januari. Men jag har ändå samma eller i dons flesta fall bättre lön än dom äldre som jobbat där fast i massa år.

• mpermper

Tyvärr är det där vanligt. Jag jobbar i staten och där händer det att nyanställda får mer än befintlig personal med samma sysslor. Lösningen heter, tyvärr, byta jobb. Ingångslönen är oerhört viktig för fortsatt löneutveckling.

• Anonym

I det här fallet tycker jag det är helt ok att ta upp vad din kollega har i lön. Jag var med om precis samma sak för några år sedan. Jag hade 24.000 och en nyanställd hade 23.500. Då var jag 6 år äldre och hade också 6 år mer erfarenhet.

Jag tog upp detta med chefen och fick 26.500 i stället. De såg inga konstigheter med att höja min lön när de satt ingångslönen så högt på kollegan. Blev inte ens diskussion.

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2012-08-27 22:58:13 följande:
    Har ni samma utbildning?
    Ja det har vi. Förskollärare.
    Anonym (Jämför inte) skrev 2012-08-27 23:20:13 följande:
    Tycker att det är en bra ingångslön hon fått och hon är definitivt värd den! Tycker bara att min lön är pinsamt låg om man då jämför lite. Vad jag vet så är våra löner generella och inte individuella och om min och hennes lön då går upp lika mycket nästa gång så har vi ju nästan samma lön trots att jag har mer arbetslivserfarenhet. 
    morningsun skrev 2012-08-27 23:38:16 följande:
    Ja, det är säkert tråkigt att vara den som har bättre betalt. Men det är ju  inget skäl att inte ta upp saken. Det finns däremot ett BRA skäl: det helt irrelevant för lönesättningen. Lön ges ju för det arbete man själv utför och det värde man själv tillför till verksamheten, inte för det arbete någon annan gör. Om lönen inte blir bra där man är får man byta jobb. Och kan man inte byta jobb, ja, då har ju arbetsgivaren ingen anledning att betala mer.
    Tror inte att det funkar så på min arbetsplats / i min kommun. Man kan nog påverka lite om man lyfter sig själv i lönesamtalet, men det handlar inte om några större summor. Kommunen är snål och chefen brukar hänvisa till den generella procentökningen och kommunens budget. Men jag kan absolut tänka mig att byta arbetsplats/kommun för att få högre lön. Som förskollärare har man ju den fördelen, det finns jobb överallt i princip. Därför tycker man ju att de borde värdesätta de förskollärare man har och se till att de har en skälig lön, annars förlorar man ju oss till grannkommunen. 
    Anonym skrev 2012-08-28 10:32:12 följande:
    I det här fallet tycker jag det är helt ok att ta upp vad din kollega har i lön. Jag var med om precis samma sak för några år sedan. Jag hade 24.000 och en nyanställd hade 23.500. Då var jag 6 år äldre och hade också 6 år mer erfarenhet.

Jag tog upp detta med chefen och fick 26.500 i stället. De såg inga konstigheter med att höja min lön när de satt ingångslönen så högt på kollegan. Blev inte ens diskussion.
    Va bra! Funderar på att höra lite med mina andra kollegor vad de har för lön. Det är lite tabu att prata lön mm, det vet jag, men samtidigt är det väldigt viktigt tycker jag.

• morningsun
    Anonym (?) skrev 2012-08-28 16:36:16 följande:
    Tror inte att det funkar så på min arbetsplats / i min kommun. Man kan nog påverka lite om man lyfter sig själv i lönesamtalet, men det handlar inte om några större summor. Kommunen är snål och chefen brukar hänvisa till den generella procentökningen och kommunens budget. Men jag kan absolut tänka mig att byta arbetsplats/kommun för att få högre lön. Som förskollärare har man ju den fördelen, det finns jobb överallt i princip. Därför tycker man ju att de borde värdesätta de förskollärare man har och se till att de har en skälig lön, annars förlorar man ju oss till grannkommunen.

Då kommer lönerna gå upp, givet att det inte finns för många som kan utföra jobbet. Tillgång och efterfrågan.
  • Grande Rock

Min nyanställde kollega fick 1500 mer än mig för samma befattning för ett år sedan. 

Bytte nyligen tjänst internt och lurade i veckan ut att jag har 3000 mer än två av mina kollegor som haft befattningen i ett par år.

Kontentan är att man måste byta jobb för att få ordentlig lönerörelse, sorgligt men sant.

• mpermper

Du anonym som fick högre lön när du påpekade att en nyanställd fått 500 kr mindre än du fast du hade mycket mer erfarenhet - jag kan aldrig tro att du arbetar för kommun/stat/landsting....måste vara en privat arbetsgivare.

• Anonym (med sekr)

Kan säga att som medicinsk sekreterare så är det mer regel än undantag att de nya har högre lön än oss som jobbat länge. Surt men så är det tyvärr. Min mamma upplever samma sak inom Försäkringskassan, men där har de nya åtminstone högre utbildning än de som jobbat länge, men där tar det å andra sidan flera år att lära sig jobbet. Så, ja, att nyanställda nyutbildade har högre lön än oss som jobbat många år är inget konstigt, tyvärr.

• Anonym (?)

Kommer troligtvis byta kommun... har idag fått reda på att ingångslönen i grannkommunen är densamma som min lön jag har nu! Får hoppas att Lärarförbundet förhandlat färdigt snart så att man har en viss löneökning att jämföra med. 

Svar på tråden Min lön och den nyanställdas är nästan samma!