Bra fertilitetsklinik i Stockholm sökes!!!
Hej!
Skriver för en väns räkning som eventuellt ska göra en provrörsbefruktning. Kan ni rekommendera en bra privatklinik i Stockholmsområdet UTAN väntetider.
Hoppas på många svar!
Hej!
Skriver för en väns räkning som eventuellt ska göra en provrörsbefruktning. Kan ni rekommendera en bra privatklinik i Stockholmsområdet UTAN väntetider.
Hoppas på många svar!
Jag kan varmt rekommendera Sophiahemmet. De har bra resultat, finfint bemötande och hög tillgänglighet. Nackdelen är att de är dyra, 29 tkr för vanlig IVF men då ingår ett ev. FET också. 3 Tkr extra för ICSI. Vi gjorde vår första IVF där medan vi väntade i landstingskön och var nöjda med allt utom resultatet (blev ju inte gravid).
Jag kan varmt rekommendera Octaviakliniken, dit jag själv går och som jag har mycket positiva erfarenheter. Har även läst här på FL att det finns flera nöjda "kämpare" som går dit.
Jag har inga personliga erfarenheter från Sophiahemmet här, men har läst gott om dem på FL och har en väninna som går dit och är nöjd.
Om hon bor i norrort, så kan jag rekommendera Linnékliniken i Uppsala. Det brukar gå snabbt att få tid där. Och vi är jättenöjda! Har gjort både utredning och IVF där.
Jag kan rekomendera St Göran och Fertilitetscentrum men ej Linne och Sophia
St Göran. Så bra, så bra! Alla är så snälla och jag har jättestort förtroende för min läkare där. Säger hon hoppa så hoppar jag
Instämmer med föregående talare ,St Göran
Jag gick på Sophiahemmet mest för jag skickades dit med remiss från min gyn. Sen fortsatte vi och betalade privat för ivf. Nu i efterhand skulle jag rekommendera att jämföra priser och alternativ innan man sätter igång. Sophiahemmet är dyrast och jag vet faktist inte om dom verkligen är bäst. Dom har bra öppet-tider och tillgänglighet men dom använder inte alltid bästa tekniken - t ex när dom gör ET gör dom det utan ultraljud. Många andra klinker använder UL vid ET, vilket iallafall jag tror är bättre. Dom andra klinkerna har 3-pack vilket kan vara mer prisvärt.. Så jag rekommenderar: ring flera klinker och prata med dom och jämför alternativen!
Majsan:
Håller helt med nag att rinag flera kliniker del pga allt det du anger men även för att se hur man blir bemött och hur det känns.
(Ang UL lett ET så är det endast för patientens skull och fyller ingen egentlig funktion för läkaren de går på känsel och sin egen syn.)
Carl von Linne i Uppsala hjälpte oss. De var helt underbara!
Hej!
Har varit på både Sophiahemmet och St Göran. Sophiahemmet har finare möbler och är dyrare....(är det därför kanske ) De har även fler läkare, vilket jag tycker är negativt. Känns bättre om det är så få som möjligt som tar en titt där nere.
St Göran känns lite personligare.
Båda klinikerna är bra, och jag tycker att man ska ta läget i beaktning. Det blir många besök på kliniken, så den närmaste vinner!
Lycka till!
Det verkar vara många som tipsar om St Görans, men vad heter kliniken? Får upp både Livio och Cevita. Är det någon av dem?
Jag och min sambo vill göra en fertilitetsutredning och letar efter en bra klinik att höra av oss till.
Har redan kommenterat på samma tema i en annan tråd, men skriver igen: Rekommenderar mycket starkt att din vän kollar Q-IVF! Det är vårt nationella kvalitetsregister där de olika klinikernas statistiska framgång listas.
här är en länk till den färskaste rapporten:
https://www.medscinet.com/QIVF/uploads/hemsida/Årsrapport%202024%20Final%20version%202.pdf
Kolla åtminstone på sida 38, Figur 34 - Andel förlossningar per ägguttag och första embryotransfer
Q-IVF är den säkra källan till vilka kliniker som faktiskt har bäst resultat! Det är dessutom rätt stor skillnad mellan hur framgångsrika klinikerna är. Det finns säkerligen många olika kliniker med bra resultat som också har kort väntetid. Finns såklart privata aktörer som inte vill vara del av kvalitetsregistret, men jag tycker ärligt talat att det känns extremt oseriöst och oroande?
Om jag skulle ha gått privat hade jag definitivt valt Linné i Uppsala - bäst resultat i Sverige och beskriver på sin hemsida att man ofta kan göra ultraljud på en mottagning närmare där man bor, så det behöver inte bli SÅ många resor.
Vi kör dock landstingsfinansierat, och efter att ha kikat på statistiken valde vi Livio Kungsholmen, och vi är hittills (efter en stimulering+äggplock) nöjda! Det gick snabbt att få läkartid och de verkar måna om att processen ska gå smidigt.
Lycka till!