Drack mycket alkohol innan jag visste :(
Trodde inte att jag kunde bli gravid eftersom min egen gynekolog hade sagt att den enda chansen jag och min man skulle ha var genom IVF om vi vill ha fler barn. Har ett barn som kom till efter en lyckad provrörsbefruktning. Den gången drack jag naturligtvis ingenting alls under hela tiden vi försökte eller under graviditeten.
På sex år efter första barnet har jag inte blivit gravid, och trodde alltså ej att det var möjligt. I våras åkte jag och maken iväg på en tidig semester i 2 veckor tillsammans med några vänner. Vi festade ganska så mycket, praktiskt taget varje dag, och det hann drickas ganska så stora mängder vin, öl, och en och annan drink under dessa två veckor. Dagen efter att vi kom hem slog det mig att min mens var lite sen och jag fick jordens ångest. Tänk om!? Nej, det var väl inte möjligt!!!? För säkerhets skull, inte för att jag verkligen trodde på en graviditet, så tog jag ett test, och jodå, det blev positivt. Nu är jag i vecka 18, och hittills har allt gått bra. Jag frågade min man i början om vi vågade behålla barnet med tanke på att jag druckit en massa, men han sa att det ju knappast kunde vara någon fara så tidigt i graviditeten. Nu läste jag precis i en vänta barn-tidning att något enstaka glas någon enstaka gång innan man vet inte är någon fara, och det gjorde mig otroligt orolig. I mitt fall handlade det ju om en två veckor lång fest, bokstavligt talat, när jag var i veckorna 3-5. :( Jag är livrädd att barnet ska ha tagit skada av alkoholen. Jag skulle aldrig ens drömma om att dricka en droppe om jag bara hade anat att jag kunde vara gravid. Jag brukar inte ens festa sådär, det bara blev så, barnfria som vi var första gången på flera år. Det var ju inte så att jag gick runt och var dyngrak, men det dracks mycket, utspritt på en lång tid, så det blev som sagt en del.
Jag vet att detta är ett känsligt ämne, men är det någon därute som gjort någonting liknande och ändå fått ett lyckligt slut?