• Anonym (orolig bebismage)

Drack mycket alkohol innan jag visste :(

Trodde inte att jag kunde bli gravid eftersom min egen gynekolog hade sagt att den enda chansen jag och min man skulle ha var genom IVF om vi vill ha fler barn. Har ett barn som kom till efter en lyckad provrörsbefruktning. Den gången drack jag naturligtvis ingenting alls under hela tiden vi försökte eller under graviditeten.

På sex år efter första barnet har jag inte blivit gravid, och trodde alltså ej att det var möjligt. I våras åkte jag och maken iväg på en tidig semester i 2 veckor tillsammans med några vänner. Vi festade ganska så mycket, praktiskt taget varje dag, och det hann drickas ganska så stora mängder vin, öl, och en och annan drink under dessa två veckor. Dagen efter att vi kom hem slog det mig att min mens var lite sen och jag fick jordens ångest. Tänk om!? Nej, det var väl inte möjligt!!!? För säkerhets skull, inte för att jag verkligen trodde på en graviditet, så tog jag ett test, och jodå, det blev positivt. Nu är jag i vecka 18, och hittills har allt gått bra. Jag frågade min man i början om vi vågade behålla barnet med tanke på att jag druckit en massa, men han sa att det ju knappast kunde vara någon fara så tidigt i graviditeten. Nu läste jag precis i en vänta barn-tidning att något enstaka glas någon enstaka gång innan man vet inte är någon fara, och det gjorde mig otroligt orolig. I mitt fall handlade det ju om en två veckor lång fest, bokstavligt talat, när jag var i veckorna 3-5. :( Jag är livrädd att barnet ska ha tagit skada av alkoholen. Jag skulle aldrig ens drömma om att dricka en droppe om jag bara hade anat att jag kunde vara gravid. Jag brukar inte ens festa sådär, det bara blev så, barnfria som vi var första gången på flera år. Det var ju inte så att jag gick runt och var dyngrak, men det dracks mycket, utspritt på en lång tid, så det blev som sagt en del.

Jag vet att detta är ett känsligt ämne, men är det någon därute som gjort någonting liknande och ändå fått ett lyckligt slut? 

• Svar på tråden Drack mycket alkohol innan jag visste :(
  • Duckan

Jag tror inte att du behöver oroa dig ts. Det har hänt många andra före dig.

• Alby

Jag tror att det ligger till såhär:
    I v. 8-10 så börjar fostret (embryot) ta näring av fosterkakan, innan dess
    så spelar det egentligen ingen roll vad man äter/dricker eftersom fostret inte får det iaf.
    Så jag tror inte att det är någon fara. 

• Duckan

För egen del var jag på två eller tre partaj i samma skede.

Tack så mycket Duckan och Alby. Det är så lätt att oroa sig. Men det är nog så som du säger Duckan, många många barn har nog blivit till på fyllan, och många mammor har nog festat till det både en och två gånger innan grav testet visat positivt. Jag antar att det bara är att hålla tummarna för att det går bra, och egentligen finns det ju inte något alternativ just nu. Jag kan tyvärr inte ha semesterfestandet ogjort, men jag önskar att jag kunde släppa oron bara litegrann. Varmt tack till er båda för svar!

• Anonym (,)

Nu kan ju inte jag alls något om graviditet men i mina öron låter det ju inte bra, jag vet ju att man kan festa innan man vetat att man varit gravid och det har gått bra, men varje dag i två veckor? Jag hade varit orolig, som du såklart är.
    Har du pratat med barnmorskan om det? Hon borde väl ändå veta bäst?

Jag hoppas i alla fall att allt är bra och du får en fin och frisk liten bebis. Stort grattis till graviditeten! 

Anonym (,) skrev 2012-08-28 13:39:36 följande:
    Nu kan ju inte jag alls något om graviditet men i mina öron låter det ju inte bra, jag vet ju att man kan festa innan man vetat att man varit gravid och det har gått bra, men varje dag i två veckor? Jag hade varit orolig, som du såklart är.
    Har du pratat med barnmorskan om det? Hon borde väl ändå veta bäst?

Jag hoppas i alla fall att allt är bra och du får en fin och frisk liten bebis. Stort grattis till graviditeten! 
    Nej jag vet att det låter helt förfärligt. :( Det är så typiskt, här har man inte kunnat bli gravid, och sen den enda gången på alla år som man åker iväg på semester.. och jo, visst är det mycket att dricka varje dag, men det hände, och jag kan inte ta tillbaka det. Jag hade verkligen inte en tanke på att jag kunde vara gravid. Vi hade inte ens haft sex vid ÄL utan 5 dagar innan, och bara en enda gång, och som jag redan sagt så sa gyn att jag inte kunde bli gravid utan ivf. Jag vill glädjas åt graviditeten, men jag känner mest skuld över de där semesterveckorna.

Jag sa aldrig någonting till BM på inskrivningen eftersom jag visste att det inte gick att ändra på det jag gjort innan jag visste. Nu blir det ju som det blir, och allt jag kan göra är att hoppas. Skulle någonting gå fel p.g.a. semesterdrickandet så skulle jag aldrig förlåta mig själv. Jag kan inte ens räkna gångerna jag tänkt -Varför kunde det inte ha blivit en månad tidigare, eller en månad senare!? Då hade denna oro aldrig funnits. 

Tack för ditt svar, och tack för grattiset!      
  • Duckan

Ts, andas istället för att förebrå dig själv. Det hjälper inte alls.  Festa till det varje dag på semestern är väl inte så mycket att orda om och som sagt, jag tror att det är många fler än du som varit gravida under en semsterresa och gjort samma sak.

• Duckan

Eftersom jag tror på att naturen fixat det där på sitt eget sätt (såsom alby skrev), att barnet inte upptar näring från mamman första tiden så tror jag heller inte att det är nån fara ts. Var det jag skulle jag inte ens oroa mig.

Duckan skrev 2012-08-29 09:25:37 följande:

Ts, andas istället för att förebrå dig själv. Det hjälper inte alls.  Festa till det varje dag på semestern är väl inte så mycket att orda om och som sagt, jag tror att det är många fler än du som varit gravida under en semsterresa och gjort samma sak.

Tack. Igen. :) Jag vet ju att du har rätt, och jag ska verkligen försöka mitt bästa att bara slappna av och sluta oroa mig. Jag har ju trots allt sagt det själv - det går inte att ändra på nu. Att förebrå mig själv hjälper varken mig eller bebisen. *andas* :) Tack!
  • Anonym

äsch ingen fara ! lovar dig det . Är själv i v 19.  drack en massa alkohol innan jag fick veta det. Min kompis gick gravid utan att ens veta det förän den dagne hon skulle föda o blev chokerad ! hon drack hela graviditeten ... så jag lovar dig att d inte är någon fara ;)

• talulah gosh

Vecka 1 och 2 har det inte ens skett någon befruktning än - det finns alltså inget att förstöra med alkohol. Vecka 3 har embryot ingen kontakt med ditt blod. Det är förmodligen ingen fara.

• Anonym (jag med)

Jag drack också jätte mycket innan jag fick reda på att vi skulle ha barn, först var det jul, sedan nyår och direkt därefter semester med kompisarna, och min son är 2 år nu och det är inga fel på honom Solig

• Margaux

De första veckorna delar inte embryo och mamman blodomlopp så det är helt säkert ingen fara. Efter att man plussat är det ju en annan sak även om modern forskning visar att moderat alkoholintag genom graviditeten inte skadar barnet.

• stina03

hej! jag är i precis samma sits som du var i. hur gick det med ditt barn? gick allt bra?

Svar på tråden Drack mycket alkohol innan jag visste :(