• Tjejen9001

Tapetsera över gammal tapet?

Är så att jag har vita tapeter, och det har nu kommit en fläck på som jag försökte ta bort med sådan sudd-svamp. Det blev inget bättre men har tapet över hemma. Så jag undara då det bara är en "längd" mitt på väggen kan jag bara ta och tapetsera över en ny längd då? Det är ingen mönsterpassning och fläcken lär inte lysa igenom. Eller måste jag få bort den gammla, tänker om det kommer sticka ut från väggen om det blir för tjockt med två tapeter?

• Svar på tråden Tapetsera över gammal tapet?
  • kristaav

Hur länge har tapeten suttit uppe? Att det är två lager tapet behöver inte synas så mycket, beroende på vart den sitter, men det kanske blir nyansskillnad.

• Tjejen9001

Den har suttit i ca ett och ett halvt år. Den har inte suttit framför något fönster så den har ju inte blivit direkt solblekt men, det ser nog iaf bättre ut än en ganska rejäl fläck.

• Landqvist

Sätt inte upp en hel längd. Det bästa är att sätta upp tapet bara precis där fläcken är. De syns bara om man tittar nära.

• Tjejen9001
    Landqvist skrev 2012-08-28 14:24:55 följande:
    Sätt inte upp en hel längd. Det bästa är att sätta upp tapet bara precis där fläcken är. De syns bara om man tittar nära.

Det kommer väl bli kantigt och konstigt? 
  • kristaav

Om du kört skarv mot skarv så kan du ta ner den fläckiga längden genom att pensla på tapetklister som är utspädd med vatten, då lossnar den lätt. sen slänga upp den nya

• lilleskutto

Är det en fettfläck så måste du isolera den med antingen oljefärg eller isolerspray (finns i tapetaffärer) annars kommer den fram på nya våden.

Svar på tråden Tapetsera över gammal tapet?