• Rocktroll

Ansöka om graviditetespenning, hur formulera arbetsuppgifterna?

Sitter och filar på min ansökan då jag måste skicka in den snarast, helst igår :P men jag vet inte hur tydlig man ska vara när man ska beskriva sina arbetsuppgifter. Har hört om dom som skrivit flera A4 sidor för att beskriva sina arbetsuppgifter men jag har svårt att se att jag kan skriva mer än en. Jag arbetar som lokalvårdare och visst jag har massa olika uppgifter men ska jag beskriva min dag i detalj?? Hur mycket skrev du som fick det beviljat?

.:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • Svar på tråden Ansöka om graviditetespenning, hur formulera arbetsuppgifterna?
  • Hannah76

Beskriv allt du gör i ditt yrke, och beskriv de uppgifter som gör att du anser at du inte kan arbeta som gravid. Ingen annan på din arbetsplats som sökt och fått beviljat?

• mamma smurfen

Skriv kortfattat om de tunga lyften, om monotona rörelser, att du går/står upp hela arb-dagen, att du hanterar olika lösningsmedel

Är det mycket trappor? ta med det oxå isf.

ÄR det tunga lyft, försök specifisera hur ofta och ungefär hur tungt, tex: tunga lyft a 5kg mer än 10ggr/ arbpass..osv...

Jobbar själv som servitris, i min ansökan skrev jag ner ALLT..dvs inga raster, ingen chans till att sitta ner, att vi skötte avlastningen av dricka leveranser, lyfte drickabackar, tomma/fulla flaskor, att vi städade lokalerna efter gästerna i restaurangen och konferranslokalerna, trånga utrymmen osv...

Be även din arbetsgivare skriva på intyget vad din dag innefattar, på så sätt intygar ju hon/han att det är sant.

• Rocktroll
    mamma smurfen skrev 2012-08-28 14:46:33 följande:

Skriv kortfattat om de tunga lyften, om monotona rörelser, att du går/står upp hela arb-dagen, att du hanterar olika lösningsmedel

Är det mycket trappor? ta med det oxå isf.

ÄR det tunga lyft, försök specifisera hur ofta och ungefär hur tungt, tex: tunga lyft a 5kg mer än 10ggr/ arbpass..osv...

Jobbar själv som servitris, i min ansökan skrev jag ner ALLT..dvs inga raster, ingen chans till att sitta ner, att vi skötte avlastningen av dricka leveranser, lyfte drickabackar, tomma/fulla flaskor, att vi städade lokalerna efter gästerna i restaurangen och konferranslokalerna, trånga utrymmen osv...

Be även din arbetsgivare skriva på intyget vad din dag innefattar, på så sätt intygar ju hon/han att det är sant.

Tack Glad tänkte inte ens på att jag ska beskriva att jag går och står mycket för det gör jag onekligen, och jag har foglossningar dessutom så det är ingen lätt match. Fick massor att tänka på nu.
  • Rocktroll
    Hannah76 skrev 2012-08-28 14:43:48 följande:
    Beskriv allt du gör i ditt yrke, och beskriv de uppgifter som gör att du anser at du inte kan arbeta som gravid. Ingen annan på din arbetsplats som sökt och fått beviljat?
    Nej ingen på mitt jobb som ansökt och fått beviljat. Åtminstone ingen jag träffat och min arbetsgivare jag har haft i 1 ½ år sa att det är första gången hon fyller i såna papper.
  • mamma smurfen
    Rocktroll skrev 2012-08-28 15:04:18 följande:
    Tack Glad tänkte inte ens på att jag ska beskriva att jag går och står mycket för det gör jag onekligen, och jag har foglossningar dessutom så det är ingen lätt match. Fick massor att tänka på nu.

Hinta även din arb-givare att det är ju bättre du får den beviljad, och din ersättning kommer ifrån "kassan" än att du blir sjukskriven i ett senare skede....då får ju arb-givaren stå för de första 2 veckorna ...

DU tänker ju bara på att det ska bli så "smidigt" för dem som det bara kan, du vill ju INTE belasta företaget du jobbar på....

• Etta01

Jag skrev ca en A4 sida, och min arbetsplats hade ett färdigtryckt papper där arbetsuppgifterna var beskrivna just för detta, dvs en A4 till. Och allt verkligen skrivet i detalj, hur man kanske inte kan gå ifrån och äta när man vill osv. Lycka till!

• jinxez

Jag jobbade inom restaurang och fick beviljat förra året. 
    Jag skrev mest vilka arbetsuppgifter jag hade och hur det påverkade mig när jag var gravid, samt varför jag inte kunde utföra dem. Att jag då istället blev en belastning istället för en tillgång osv.  

• Rocktroll

Har skickat in nu och det blev vara ca en A4 så man hoppas det räcker och att mina papper hamnar hos en handläggare som har en bra dag ;) verkar ju tragiskt nog ha en viss betydelse med vad man märkt.

Svar på tråden Ansöka om graviditetespenning, hur formulera arbetsuppgifterna?