• brokig

Sambeskattad som sambo och när är man sambo?

Fråga 1: Sambeskattas alltid sambor eller finns det någon valfrihet?

Fråga 2: När är man sambo. Enklast måste väl vara om två personer är folkbokförda på samma adress, men man är väl inte sambo bara för att man delar lägenhet med en kompis? Och de kan väl inte gå på kön och anse att man är tillsammans bara för att man är av olika kön, vore ju väldigt diskriminerande. Vi har aldrig uppgett att vi har en relation, hur kan myndighetrna då stämpla mig som sambo?

• Svar på tråden Sambeskattad som sambo och när är man sambo?
  • snillis

Sambo= när man utan att vara gift lever under äkteskapsliknande förhållande (olika eller samma kön)

• brokig

Men jag trodde det där om äktenskaplslikande förhållande var borttaget i lagstiftningen nyligen efetrsom formuleringen var så gammeldags. Och hur vet de om jag och min älskade lever äktenskapslikt eller ej?

• Idun

Sambos sambeskattas väl inte? Som gifta kan man väl välja att sambeskattas eller att skatta enskilt?

Är nygift så jag har lite dålig koll...

• JsN
    Ingen sambeskattas!

Två vänner som delar boende räknas inte som sambo.
  • Diwa

man ska ha bott ihop under viss tid eller samäga saker eller ha barn ihop...

fast egentligen är det världsligt ifall man sambeskattas eller ej om man inte har förmögenheter...

• Catha82

Sambeskattning sker endast om man är gift eller om man har gemensamma barn, men inte bara om man är sambos.

• JsN

Och det enda som man sambeskattas på är förmögenhet!!! Det är en herrans massa år edan vi skippade sambeskattningen på inkomst!

• brokig

Tack för svaret på fråga 1. Det andra då, hur kan myndigheter mm. veta om jag är sambo eller kombo eller nån slags mix, typ det moderna kk-förhållande där man delar lägenhet och har sex (äktenskapslikt?) men inte är tillsammans?

• snillis

Det vet inte myndigheterna men det behöver de ju inte heller veta.

• brokig

JsN: men det var förmögenhet jag menade, visste inte ens att sambeskattning på inkomst hade funnits

Svar på tråden Sambeskattad som sambo och när är man sambo?