• Viktor 708

Missfärgade kläder

Hej!
    Mina gråa frotehanddukar missfärgas när jag tvättar och får beigerosa fläckar. Nu har samma sak hänt med min gröna t-shirt, 70% bomull 30%polyester och jag kan inte förstå varför? Jag tvättar dem i 40 grader och blandar dem med andra färgade plagg. 

• Svar på tråden Missfärgade kläder
  • Ann 693

använder du vit-tvätt medel ? annars undrar jag om du har pulver el flytande ?

• Lena

De blri nog inte helt rena, prova att köra dem i 60 grader istället

• lightfish

Tvättar du i egen maskin eller i allmän? Tvättar du i allmän låter det som Klorinblekfläckar! Eller har du klorin i?

• Viktor 708

Jag tvättar i allmän tvättmaskin. Jag har tvättmedel för blandad tvätt (color). Jag tvivlar på att de inte blir rena, i alla fall inte som jag tror att du menar, då det är stora missfärgningar som uppstår...
    Vad ska man göra åt det om det beror på att andra tvättar med klorin? 

• lightfish

Om andra tvättar med klorin (vilket brukar vara förbjudet i allmän tvättstuga) så är dina grejer förstörda och det är bara att slänga. Det du kan göra är att köra ett sköljprogram innan du slänger in din tvätt och slänga upp en lapp åt idioten som förstört dina saker. Ringa sitt försäkringsbolag kan vara en idé också.

• Viktor 708

Då är frågan varför bara vissa kläder/färger (grå,turkos/grön)  missfärgas?

• lightfish

Vissa kläder (material) är känsligare än andra och det kanske är så att du tvättar i en särskild ordning...

Svar på tråden Missfärgade kläder