• cbdyth

Anmälan om förtal

Hej. Jag börjar bli förtvivlad, är mormor till en snart 4-åring. Min dotter är 23 år gammal och för två år sedan så separade hon från sin kille. Hans karaktär är psykopat, mytoman, stort kontrollbehov. Även när det var slut mellan dom så vill han ha kontroll av min dotter. När inte det funkade så började han prata och ljuga om att hon tog droger, hade en massa diffusa killar hemma hos sig. Nu är det så att vi har en väldigt bra kontakt och jag vi pratar dagligdags och har en öppen relation. Därför vet jag att min dotter aldrig skulle ha killar och ta droger. Visst när hon är barnledig är hon ute på nattklubb och har roligt med kompisar. 

I mars månad så fick hennes ex uppehållstillstånd och hittade en ny tjej (som visade sig ha varit aktuell redan när min dotter var gravid). Nu har han anmält henne till sociala för att hon inte sköter om deras dotter, ljuger att hon tar droger. Sanningen är att det är han som har en dom över narkotikabrott, tagit droger mm.
    Han fortsätter i stor stil att  krydda sanningen hos det social, och min dotter är nu under utredning med kissprov, hembesök,  de ska ta kontakt med dagis, ta kontakt med tandläkare.

Jag känner att min gräns är nådd och har god lust att polisanmäla denna mytoman som förstör för min dotter och mitt barnbarn genom sitt agerande. Men min fråga är: har jag något att tjäna på detta. Det blir ju trots allt ord mot ord.   Från en förtvivlad mormor 

• Svar på tråden Anmälan om förtal
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Det låter som en mycket besvärlig situation för dig och din dotter. Din dotter har kontakt med socialen som skall utreda hennes situation och hur hon fungerar som mamma. Din dotter skulle kunna be socialen tala med dig som en referent i utredningen. Även om du är partisk som mamma så kan de ändå ta in dina uppgifter i utredningen. Det bör inte vara omöjligt. Förhoppningsvis kommer socialen att kunna se hur din dotters f d fungerar. Det kan ha en dämpande effekt. Jag tror att du skulle kunna rådgöra med polisen i frågan. Det kan också vara lämpligt att din dotter gör en anmälan till polisen men jag förstår om hon är rädd och drar sig för det. En polsanmälan är en markering och det är viktigt att göra det, det kan vara så i ert fall. Även om varje anmälan är "liten" så kan många anmälningar ge en tydlig bild av vad som händer och det blir större tyngd i ärendet hos polisen. Så bra att du finns där för din dotter och hjälper henne!

Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Anmälan om förtal