• isis bianco

Svälja kapslar. Mental spärr, men jag MÅSTE, tips tack!

Behöver nu påböra en tredje kur antibiotika för en infektion som orsakar sammandragningar och kortar ner min livmodertapp. Har nu en nys sorts antibiotika. Jag har inget val utan måste ta denna som är i kapselform. Den får inte öppnas utan måste sväljas hel. Finns ej som stolpiller utan alternativ isåfall är intravenös behandling vilket känns superlöjligt ju! Jag måste ju för tusan kunna svälja dessa!

Kapseln är avlång och det som skrämmer mig är ifall den hamnar på tvären och fastnar i halsen!
    Den är nästan 2 cm lång, dock ganska smal.
    Hur tusan ska jag göra?

Vanligtvis tar jag tabletter med banan eller macka, det går då fint, men de tabletterna är ganska mycket mindre.

Hur stort är svalget egentligen? 

• Svar på tråden Svälja kapslar. Mental spärr, men jag MÅSTE, tips tack!
  • maria8109

Långt bak på tungan och en superstor klunk vatten så den bara far net. Kapslarna är ju lenare än tabl jyst för att dom ska sväljas snabbt och lätt

Linus 04 Anton 06 Trean på jäsning
  • Hannah76

Den blir väl hal när den blir våt? Svalget är stort och kan tänja på sig.
    Funkar det att öppna kapslarna och ta innehållet?

• Momalicious

Har du råkat svälja en bit mat du inte tuggat ordentligt nån gång? Det är värre än om du skulle råka svälja en tablett på bredden och de enda gångerna jag lyckats med det är när jag svalt minst tre tabletter samtidigt.

• niagara

En kompis som hade svårt med att svälja kapslar tog yoghurt och svepte det med. Trögflytande så halkade resten med ned..

• isis bianco

Vad händer om kapseln lägger sig på tvären när jag sväljer? Vänder den sig automatiskt rätt igen eller kan den fastna?

Den får inte delas tyvärr.
    Sitter och stirrar på den och gråter som ett litet barn Skäms
    Och den ska jag ta 14 stycken av under närmsta veckan... suck 

• anka och uggla

Ta dem med yoghurt eller något annat trögflytande. Då känner du inte kapslarna alls! Det gjorde jag jämt förut när jag hade svårt att svälja. Funkade varje gång!

• H o p e

Jag har haft o har svårt att svälja tabletter. Har två knep. Det ena är att skölja ner det med kaffe, går av någon anledning bättre då. Det andra är att låtsas att man är supertörstig o bara fokusera på vattnet o dricka som om man vore jättetörstig. Tar man bara en klunk e det lätt att få den där mentala spärren som gör att man inte kan svälja. Det var mina tips. Lycka till

• isis bianco
    niagara skrev 2012-08-28 19:14:48 följande:
    En kompis som hade svårt med att svälja kapslar tog yoghurt och svepte det med. Trögflytande så halkade resten med ned..
    anka och uggla skrev 2012-08-28 19:14:56 följande:
    Ta dem med yoghurt eller något annat trögflytande. Då känner du inte kapslarna alls! Det gjorde jag jämt förut när jag hade svårt att svälja. Funkade varje gång!
    Nja, då känner jag dem för lätt ;)
    Behöver ha nåt med konsistens som döljer tabletten lättare. Tänkte prova med banan, det har funkat på lite indre tabeltter iallafall.

• Themis

Jag hade också fobi för att svälja tabletter som barn, men det är ju helt irrationellt för svalget är ganska sort faktiskt.

Köp lite runda halstabletter, några lite större godisar och öva på att svälja dem hela.
    Fukta munnen först med lite vatten, placera dem långt bak på tungan och så en stor klunk vatten,

Du kommer att kunna vänja dig, steg för steg.

Jag var tvungen att bita i den fobin när jag var helsjuk som student och fick stora Kåvepenin första gången. Det gick bra så länge jag var dödssjuk men så fort jag blev bättre slog fobin in igen och det var helvetet på jorden att få i sig de sista 6 dagarnas kur. Men sen var jag av med fobin.

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Strumpans

Sylt och blunda ;)

Dvs lägg lite sylt i en skål, lägg ner tabletten och blunda. Ät m sked och tabletten kommer åka ner i någon av tuggorna utan att du vet ;)

Svar på tråden Svälja kapslar. Mental spärr, men jag MÅSTE, tips tack!