• Puma87

Från remiss till igångsättning?

Imorgon ska jag träffa läkaren på MVC som ska hjälpa mig att fixa en remiss för en igångsättning. Har lite frågor till er som kanske gjort detta förut.

1. Hur lång tid tog det innen ni fick en kallelse för bedömningssamtal?

2. Vad gör man på bedömningssamtalet?

3. Vad frågar läkaren?

4. När ni fick det godkänt. Hur lång tid tog det innan igångsättningen skedde?

Min remiss kommer skickas till Danderyds så om någon har erfarenhet ang detta därifrån så får ni gärna dela med er.            

Kitty 081003
  • Svar på tråden Från remiss till igångsättning?
  • Meria

Jag tog upp önskan om snitt på inskrivningen v.12. Fick tid till Aurora v.16. Där pratade vi o kom fram till igångsättning istället. Jag skulle ha träffat en läkare runt v.25, men det blev en miss så jag var där först v.36, efter semestertider. Så min igångsättning var redan godkänd efter jag varit till auroraenheten o jag kom direkt till bedömningssamtalet. Där gick han igenom min journal, jag var där pga rädslan då plus foglossningar. Han undersökte tappen som var omogen o jag fick ny tid veckan efter, där igångsättningen startade i v.37+4. Gick inget vidare för mig tyvärr, jag snittades 3 dagar senare efter att igångsättningen avbröts. Så inte exakt remiss till igångsättning, men så var min väg

(¨,) Loke -06 & Isak -08 & Mika -12 (,¨)
  • Sheila82

Jag väntar mitt andra barn och på grund av en otroligt snabb första förlossning så har jag varit på aurorasamtal på danderyd och har fått beviljat igångsättning. Ska på kontroll varannan dag från v 36 för att se när tappen är mogen och jag kan sättas igång. Vi verkligen vara på plats när det startar för mig den här gången, blev nekad att komma in två gånger med första så jag hann vara inne på förlossningen i 1 1/2 tim innan min son kom med 6 min krystvärkar Foten i munnen så jag är livrädd att inte ens hinna in om jag inte är på plats från början.

Mitt tips är att be om aurorasamtal

• Puma87

Tack för att ni delat med er. Var ganska enkelt för mig att få en igångsättning. Fick en remiss till danderyds och fick sedan en tid 3 veckor senare. Var där på möte i v 33+0 och fick det beviljat mkt pga min diagnos jag har men även pga min rädsla för att inte hinna in till förlossningen då mitt första barn föddes galet snabbt (3½timme från första känning). Fick dock inte ett datum då men en vecka senare åkte jag in till fl pga värkar och fick höra att jag var öppen 1 cm, tappen var helt mogen och ca 9mm lång. Blev genast inlagd för observation, dagen efter gick "min" läkare" ronden och hon beviljade då datumet 17/10 dvs v37+0. Så jag fick åka hem igen med order om att komma in igen om det började med värkar (hej jag är nu stammis på fl) så nu är det 10dagar kvar och jag längtar så mkt.

Kitty 081003
Svar på tråden Från remiss till igångsättning?