• Anonym (upplys mig!)

Okej, en gång för alla.. I vilken vecka blir det farligt att röka?

Jag har BIM imorgon, men fick Gravid 1-2 i söndags, så är i vecka 3+6 bara.
    Har trappat ner till hälften med ciggen sedan jag fick reda på det, men nu undrar jag en gång för alla, eftersom alla skriver så olika saker.. I vilken vecka börjar det bli farligt för fostret att man röker?
    Är det när moderkakan tar över eller är det redan när ägget har fästs?
    Mår så fruktansvärt dåligt över att jag inte har slutat helt, men nu vill jag veta om det är farligt att inte ha slutat röka helt i vecka 4?
    Är så orolig för missfall.
    Har nu beställt e-cigg som jag hoppas kommer hjälpa mig på traven, vill inte ha någon predikan om att jag är dum som inte slutade direkt.

Tacksam för info! 

• Svar på tråden Okej, en gång för alla.. I vilken vecka blir det farligt att röka?
  • Anonym (Maja)

Det är nog ingen som kan svara helt säkert på det, men ju tidigare du slutar och ju mindre du röker desto bättre. Jag förstår att du har dåligt samvete. Du väljer ciggen framför ditt barns hälsa, men du kan ändra på det. Det är tidigt i graviditeten, sluta omedelbart. Det är ingen ide att tänka på allt man kunde ha gjort, men du kan göra ditt bästa från och med nu.

• Anonym

Det lär ju vara skadligt redan från första början. Det är mycket som ska utvecklas den första tiden och att då dra in en massa gifter i kroppen är ganska självklart inte särskilt bra för barnet.

Det är jättebra att du vill sluta röka. Sluta tänk på dom dagar som har gått, är du i 3+6 så har du ju precis blivit gravid. Koncentrera dig istället på att bli rökfri så fort som möjligt. Både du och ditt barn tjänar på ett snabbt rökslut.

Lycka till.

• Alby

Rökning kan ju förkalka moderkakan och göra så att bebisen dör, så jag skulle tippa på att det inte är så bra att röka så tidigt i graviditeten heller. Jag fimpade 7 dagar efter jag plussade, skitjobbigt men nu är det väldigt skönt att fokusera helt och hållet på bebisens hälsa. Lycka till!

• Anonym (upplys mig!)

Tack för era snabba svar!
    Dessa dagarna har jag tröstat mig lite med "Hade jag inte testat så tidigt så hade jag inte vetat om det ännu, förrän mensen var några dagar sen" Men ni har rätt, nu vet jag och det är klart jag har dåligt samvete då.
    Imorgon är en ny dag, jag SKA sluta röka, mitt barns hälsa är ju såklart viktigare än allt annat, så nu ska jag ta mig i kragen.
    Jag hoppas e-cigg kan hjälpa mig lite iallafall, det är ju vanan som faktiskt sitter hårdast.
    Tack ännu en gång! 

• Idorf

Jag skulle skita i när de blev farligt, för vi vet ju alla om att rökning är farligt för våra foster i magen, skippa ciggen helt, släng dom, bryt av dom, bit ihop , de är skit jobbigt att sluta men de GÅR när man väl får sig en funderare på vad man egentligen suger ner till sin ofödda.

kämpa på nu o skit i ciggen!!
    allt för ens barn. 

• Anonym (upplys mig!)
    Idorf skrev 2012-08-28 21:11:16 följande:
    Jag skulle skita i när de blev farligt, för vi vet ju alla om att rökning är farligt för våra foster i magen, skippa ciggen helt, släng dom, bryt av dom, bit ihop , de är skit jobbigt att sluta men de GÅR när man väl får sig en funderare på vad man egentligen suger ner till sin ofödda.

kämpa på nu o skit i ciggen!!
    allt för ens barn. 
    Ja, du har så rätt så!
    Som sagt, imorgon är en ny dag, imorgon blir det INGA cigg, och inte någon dag framöver heller för den delen.
    Tack! 
  • Anonym (snart fd rökare)

Om jag inte minns fel så har inte embryot nån "direktlänk" till mamman före v 8 så innan dess är det ju mindre farligt med rökning, alkohol och en del mediciner. Notera nu gott folk, mindre farligt och inte helt ofarligt!

Har själv fått + idag och är rökare. Ikväll blir det mina sista cigg. Blir att knapra morötter ist, dämpar suget väldigt bra faktiskt

• villvillvill

Å jag har hört v,6.
    Jag slutade på 4 dagar.
    Torsdagen rökte jag "fritt" (plus dagen)
    Fredagen 3cigg
    Lördagen 2 cigg
    Söndagen 1 cigg
    Efter de har jag nu snart varit rökfri i 2 år :)

Sa på jobbet på fredagen att nu i helgen skall jag ta tag i detta å sluta röka så de fattade inget att jag var gravid, hade dock pratat om de ett tag då vi planerade bebis å inte ville att folk skulle veta för tidigt att jag var gravid. (så ett tips)

• LexxieLee

Tror det är skadligt redan från första början, är dock inte säker!
    Men grattis till bebisen och fimpa ciggen. Det kommer bli tufft men säkert gå hur bra som helst :)

Lycka till :)   

• Fredrika2007

Fast E-cigg är ju inte heller bra, det är ju nikotin i dessa. Min BM sa att nikotinplåster/nikotintugummi var minst lika illa som cigaretter. Nu blir det ju inte samma kontinuerliga intag av nikotin med E-cigg som plåster/tuggummi men det är ju nästan lika illa som att röka.

• Alvii

Har både läst och hört att man bör lägga av till v.6 för att det är då det kan börja påverka, men vet inte säkert.

• Kickioh

Med risk att låta klyschig ;) rökning är aldrig bra. När navelsträngen bildas börjar barnet ta upp näring från dig och det sker omkring vecka 6. Så extra viktigt att du slutat då.

Jag har själv rökt men slutade direkt efter ÄL när vi försökte bli gravida, mest för mitt eget samvetes skull att jag inte ville dra i mig gift om en liten bebis försökte växa där inne men också för att det kändes himla onödigt att riskera något för ciggens skull, även om bebis tar all näring från ägget första veckorna. Och ett litet pyre i magen är ju dessutom världens bästa anledning att sluta! <3

Jättebra att du vill det och stort GRATTIS till graviditeten! :) Lycka till!

• Anonym

Har man viljan att sluta så går de utan problem. Jag var storrökare i 12 år men bestämmde mig en dag för att de få vara nog har varit rökfri i 6 år nu. 

Det tar 3 veckor att bli av med nikotinberoendet och de är ju inte så lång tid men de är beteendet som är svårt att ändra på. 

• Anonym (upplys mig!)
    Kickioh skrev 2012-08-28 22:11:14 följande:
    Med risk att låta klyschig ;) rökning är aldrig bra. När navelsträngen bildas börjar barnet ta upp näring från dig och det sker omkring vecka 6. Så extra viktigt att du slutat då.

Jag har själv rökt men slutade direkt efter ÄL när vi försökte bli gravida, mest för mitt eget samvetes skull att jag inte ville dra i mig gift om en liten bebis försökte växa där inne men också för att det kändes himla onödigt att riskera något för ciggens skull, även om bebis tar all näring från ägget första veckorna. Och ett litet pyre i magen är ju dessutom världens bästa anledning att sluta! <3

Jättebra att du vill det och stort GRATTIS till graviditeten! :) Lycka till!
    Tack så jättemycket för peppande ord, en liten anledning är nog också att jag inte riktigt har fattat det än trots det fina resultatet med text på CB.
    Men tack! Imorgon är på allvar, hade jag rökt nu när jag verkligen bestämt mig för 0 cigg, så hade jag nog inte stått ut med mig själv och mitt dåliga samvete efteråt.

• Kickioh

[quote=66418718][quote-nick]Anonym (upplys mig!) skrev 2012-08-28 23:02:12 följande:[/quote-nick][/quote]

Så lite så, bara glad om jag kan hjälpa på nåt sätt :) Du kommer säkert bli sugen ibland och det är lätt att tänka att EN cigg hit eller dit ska väl inte göra någon skada. Men tänk då istället hur jäkla bra det kommer kännas efter graviditeten att veta att du inte fuskat en enda gång från det att du slutat! Så grymt mycket bättre känsla än det där dåliga samvetet! :)

• Anonym

Jag rökte också några veckor in i graviditeten men kunde inte fortsätta (som tur var då jag ville sluta ändå) för jag blev så äcklad av både smaken och lukten. Är i v.12 nu och mår jätteilla så fort jag känner cigarettlukt. Kanske inte så hjälpsamt svart men om du har tur så äcklas du av det så blir det jättelätt ;) 

Grattis till graviditeten!  :D

Svar på tråden Okej, en gång för alla.. I vilken vecka blir det farligt att röka?