Anonym (Pepp!) skrev 2012-08-31 22:32:45 följande:
Precis man längtar och saknar nån man önskar och hoppades på att personen skulle var. Bra sagt där att det faktiskt finns andra som kan bekräfta en och framför allt så ska man komma ihåg att göra det själv!
Självkänsla och självförtroende blandar man ofta ihop, självförtroende är att tro på din förmåga att prestera att man klarar av att göra saker, självkänsla är värdet och ett mått på själens kondition, lika som vi ska motionera och hålla i gång kroppen för att må bra måste vi även underhålla självkänslan. Jag läser mkt böcker, en bok som fastnat för mig och som jag läst sen i maj heter Ayurveda för ditt sinne av Janesh Vaydia (tror det svaras så?) Där finns otroligt många övningar och det är är så fint skriven, blir så berörd varje gånga jag öppnar den! Sen skriver jag bok nästan varje kväll om hur jag känner och tänker. Om egenskaper hos mig själv som är bra! Tex har det hänt något på jobbet och jag har varit väldigt hjälpsam och positiv til att lösa problemet skriver jag det i boken! På så sätt fyller jag på. Det är viktigt att man bekräftar sig själv. Och kommer ihåg att man faktikst är bra som man är och att man duger! Har skrivit ut lappar idag jag ska sätta upp i lägenheten lite överalli i skåp på speglar mm. På vissa står det tex ett bra ordspråk, en annan står det; Du är härlig! ;Du är vacker! ;Stak och stolt! mm mm mm Så jag blir påmind om det hela tiden. Mindfullness är också ett bra verktyg att ta till sig, har kaddat ner en app jag använder mig av på så sätt jag jag använda det vart jag än går. Jag går dessutom hos en kurator nu, dom ger mig dessa verktyg att jobba med för jag har bestämt mig för att få tillbaka den självkänsla jag hade innan mitt förhållande och jag ska lyckas med hårt arbete med mig själv! Du kan också!!! jag hejar på dig!!
Tack för dina ord! De är ett stöd när nuet kan kännas tungt. Bra startad tråd =)
Jag försöker bekräfta mig själv, men det är sjukt svårt. Har inte känt mig så här grå, tråkig, osocial och ovärdig på väldigt många år och jag hatar att jag känner så. Vill inte känna så alls! Och definitivt inte efter att jag gjort slut med en kille. Man vill ju inte att det ska ha så stor inverkan på ens liv, men ibland funderar jag på om det ens är han som har den inverkan, eller om det är jag själv. Det bereder väg för ganska djupa, jobbiga tankar. Tänker mycket på mitt ex och hoppas han tar sig tid att fundera, att växa, och komma fram till egna slutsatser. Vi var i slutet båda två på väldigt dåliga ställen i livet och vi behövde båda andrum.
Annars försöker jag sätta mig in i mindfulness-tänket. Det är rätt intressant! Funderar på att köpa Mia Törnbloms böcker, men vet inte om det är att kasta pengar i sjön. Det kanske inte hjälper alls? Och så funderar jag på att vända mig till någon professionell. Jag verkar inte kunna hantera alla tankar som dyker upp... Har märkt att jag börjar, omedvetet, söka bekräftelse från andra håll och andra killar, fast jag egentligen inte vill. Men jag tror det är min inre kärlekstörst som skriker så högt. Det är en ständig fight mellan ensamheten och kärleken. En ständig dragkamp. Försöker övertala mig själv om att det är MIG jag måste satsa på. Om jag inte älskar mig själv, hur fan ska någon annan göra det? Men samtidigt är jag rädd för att missa "den där" killen som kanske dyker upp när man minst anar det...
Tyvärr måste jag erkänna att jag har väldigt begränsat socialt umgänge. Även om jag vill vara ute och träffa folk, är jag ofta nöjd med att vara själv. Jag är bara rädd att jag bränner fler och fler broar till att komma ut och träffa folk, alltså träffa nya killar.
Allt blir så djupt och komplicerat!! =)