Flickan och kråkan skrev 2012-08-29 22:19:30 följande:
Jag tipsar om en annan bok istället: Ingegerd Gavelin, "Att möta sitt barn - och sig själv". Hon fokuserar på föräldern och vad det är som skapar frustration över och kring det egna barnet - kring sådant som vi egentligen inte borde bli frustrerade över.
Vad gäller tandborstsituationen så undrar jag vad du menar med hennes "dåliga" beteende? Självklart ska du hjälpa henne att borsta tänderna. Barn behöver hjälp med tandborstning länge. Frågar du professionen så säger de att vuxen bör hjälpa till upp till 10-12-årsåldern. Att hon pratar och hoppar runt låter också väldigt normalt för ett barn i den åldern. Hon vill ju vara social med dig på det sätt hon kan. Tandborstning kommer knappast överst på hennes prio-lista, framför allt inte på beordrad tid.
Vad säger hon själv? Hur vill hon ha det? Varför är hon så uppjagad på kvällen exempelvis? Saknar hon dig? Vill ta igen tid med dig? Hon är ju i en ålder då det går att ha ett samtal. Det blir ju inget bra om barn sätter likhetstecken mellan att vara snäll och att vara lydig.....
Vår tandläkare har sagt då att på kvällarna bör jag hjälpa henne att borsta tänderna men på morgonen så kan hon göra det själv. Och ja jag tycker att det är superjobbigt att borsta hennes tänder eftersom hon inte står stilla o gapar osv osv.
Därför behöver JAG hjälp med att sluta vara så negativ hela tiden. (Jag var inte det förut, Jag har väl gått in i nån konstig fas nu)