Meria skrev 2012-08-28 23:10:12 följande:
Jag har rättat om tänderna vid 28-års ålder, men mina hade förskjutits rejält pga visdomständerna. Hade räls 6 mån o nu en stålskena bakom framtänderna. Men jag fick ge 7000 för kalaset, då efter att FK ersatt halva kostnaden. Stålskenan har kvar tänderna till viss del, har även bettskena på nätterna o känner hur den spänner redan om jag glömt en natt. Så rätta om går o behöver inte innebära flera år igen av tandställningen. Nackdelen är att det kostar...
Usch, ja det är verkligen ingen kostnad jag har råd med i dagsläget och ju längre tiden går, ju mer förskjuts dom ju..
kaffe skrev 2012-08-28 23:16:07 följande:
Sannolikt nej. Möjligtvis flyttar tänderna på sej ngn tiondels mm. Skenans uppgift är att hålla bettet på plats, enbart. Jag antar att du har en typ av lite mjukare skena?
Nej, den är av typ hårdplast och den går bak i gommen. Den liknar mer en såkallad retainer än en bettskena, men hela är gjord av plast. Därför tänkte jag att tänderna kanske skulle flytta tillbaka om jag började använda den om nätterna igen, eftersom den är så hård att tänderna säkert "pressas" rätt..
ljuvliga skrev 2012-08-28 23:21:45 följande:
Jag hade också tandställning förut (räls) i 4 år. Sen fick jag en sån där man har i gommen. Vet inte hur länge jag hade den. Men jag använde tandställningarna precis som tandläkaren sagt åt mig att göra. Men nu senaste åren så har jag också märkt att mina tänder flyttat på sig trots att det var många år sedan jag hade tandställning sist. Så visst kan tänderna flytta på sig ändå. Men i mitt fall så fick jag finare tänder eftersom jag alltid förut haft en glipa mellan framtänderna och nu har mina framtänder flyttat sig närmare varann av sig själva.
Hm okej, ja, mina tänder var ju fina i flera år, det är mer nu på sistone som framtänderna har börjat flytta sig neråt igen (som typ kanintänder) vilket inte är så snyggt kanske