• thisismylife0

Avdrag för litteraturen...?

Jag hörde idag att man får lov att göra avdrag på deklarationen för studentlitteratur. Vet någon här vad som gäller och vart man kan läsa om det? Jag hittar inget på skatteverkets hemsida.Bra att veta så att man sparar kvitton och så.

• Svar på tråden Avdrag för litteraturen...?
  • snillis

nej, det får man inte. för att få göra avdrag krävs att utgiften varit nödvändig för ditt förvärvande av pengar, dvs för att kunna uträtta ditt jobb. alltså inte för studier.

• narie24

Jag har ockås hört det! Om man behöver litteraturen för sitt kommande yrke... eller nåt...

• snillis

då är det nya regler i så fall. när jag läste skatterätt för 1,5 år sedan fick man det i alla fall inte

• Jennie Brunflo

Man får även litteraturen avdragen om man går en utbildning som arbetsgivaren betalar.

• Catha82

Om du arbetar samtidigt som du studerar kan du försöka dig på en fuling,,i övrigt får man inte dra av det,,inte heller pendlingskostnader osv får dras av.

• Tussilagoflickan

När jag pluggade på komvux 2000 fick jag göra avdrag för den litteratur jag måste köpa för att kunna studera, men kanske har det ändrats sedan dess.

• Catha82

Tussilagoflicka: eller så kanske det var ett så kallat GSG-avdrag, går det så går det *ler*
    Antagligen granskades inte din deklaration eller så var avdraget så lågt att det föll under rotavdraget och därför inte uppmärksammades, men då studielån inte är en beskattad inkomst kan man heller inte göra avdrag på den.

• bipsiebop

Tidigare fick man göra det iaf. Deklarerar man har man ju haft en beskattningsbar inkomst och man fick tidigare dra av för facklitteratur. Har för mig att det var under övriga avdrag och summan skulle överstiga 1000 kr tror jag.
    Jag har gjort det å flera av de jag studerade med gjorde det.

• Ta da

Bara för att man gjort det och kommit undan betyder inte det att det är lagligt (som så mycket annat). Avdrag får göras för utgifter för inkomstens förvärvande, precis som Snillis säger ovan. Alltså en utbildning som du läser inom ramen för ditt arbete och som din arbetsgivare inte betalar kurslitteraturen för. Du kan inte dra av studielitteratur bara för att du har deklarerat inkomst. Det har aldrig varit ok. Skatteverket kan göra revision 5 år tillbaka i tiden. Men chansa kan man ju göra bara man vet om riskerna.

Svar på tråden Avdrag för litteraturen...?