• scrapparlotta

Paj med glutenfritt mjöl?

Har hört att det ska vara svårt att få bröd coh fikabröd bra om man bakar med glutenfritt mjöl. Hur är det om man gör en paj?? Vi är 4 tjejer som gör Halv åtta hos mig. Nu är det min tur nästa gång och en av tjejerna tål inte gluten. Och jag tycker det är jättesvårt att hitta på förrätt. Men så tänkte jag kanske man kunde göra en liten minipaj av nåt slag....men hur är det då med glutenfritt mjöl och paj?? Nån som kanske till coh med har recept, eller annat tips som man kan göra till förrätt? Kan inte heller ha nåt med räkor.....

• Svar på tråden Paj med glutenfritt mjöl?
  • SunnyDay

Hej!

Har aldrig bakat glutenfri pajdeg, men vad jag vet brukar problemet med glutenfri mix ofta vara att degen håller i hop sämre än om man använder mjöl. Googlade på glutenfri pajdeg och det kom upp massvis av svar så det borde inte vara så svårt att hitta ett recept om du vill använda glutenfri mjölmix.

Ett annat förslag är detta: hittade två recept på potatispajdeg där man i ena receptet byter ut en del av mjölet (eller i ditt fall glutenfri mix) mot kall kokt potatis. I andra receptet är det endast riven potatis som används som "pajdeg" och då blir det ju glutenfritt eftersom potatis inte innehåller gluten. Har själv inte testat något av detta men här är länkarna i alla fall =)

www.kokaihop.se/recept/smaj-pajdeg-med-potatis 

www.coop.se/Recept--mat/Recept/p/pajdeg-av-potatis/ 

• katalysator

Jag tycker att pajskal brukar bli jättebra med vanlig glutenfrimix Glad Det är mjuka kakor och bröd som är lite knepiga.

• IsabellaP

Bakade glutenfria pajer på dotterns dop, gick hur bra som helst. Köpte en paket mjölmix och gjorde likadana pajskal till alla, enklare än att göra flera olika och riskera att de kom i kontakt med varandra.
    Bytte bara ut mjölet i mitt vanliga recept, ät inte konstigare än så :)

• stjierna

Jag gör på mandelmjöl:

1 ägg
    3 dl mandelmjöl
    1/2 dl skalade sesamfrön
    40 gr smält smör
    Lite salt

Blanda allt och tryck ut i en pajform. Låt stå kylt i 30 minuter, nagga o förgrädda ca 10 minuter i 200 gr. Tokgott :)

• IsabellaP

Det finns i den glutenfria hyllan, den jag köpte hette ljus mjölmix tror jag. Finax mjölmix.

Lycka till! :)

• Larvig

Jag föredrar Lailas gula glutenfria mjölmix. Allt jag bakat har blivit ok, sconesen blev tom godare än på vetemjöl.

• Simon 681

Min farfar tålde inte gluten och vi gjorde pajer med maizena. lägg som typ rutmönster över fyllningen. Själva pajdegen blir lite smulig, men fyllningen kompenserar för detta.

• Simon 681
    scrapparlotta skrev 2012-08-30 22:48:59 följande:
    Annars gör man precis som vanligt, med vanlig mjöl eller? Lika länge i ugnen och så? 

Man googlar recepten.
  • scrapparlotta
    Mrs girl skrev 2012-09-09 18:27:21 följande:
    Det finns även färdiga pajskal i frysdisken bland glutenfritt
    Gör det?? Hmm, då kanske man skulle köpa det....Tack för tipset
  • Mrs girl

Så lite så, det är alldeles lagom som en portion och smakar bra säger maken

• Mymlan L

Hemligheten när man bakar glutenfritt är att få in det bindemedel man förlorar när man inte kan använda glutenmjöl. Husk eller psylliumskal som är fint malda är en utmärkt ersättning för gluten. Det finns i välsorterade livsmedelsaffärer och på Apoteket. Rätt dyrt om det köps på apotek - billigare på matvaruaffär. Det behövs bara någon tesked eller matsked till en hel pajdeg. En del glutenfria mjölblandningar innehåller psyllium. Jyttemjöl är en sådan blandning. Andra glutenfria mixer kommer från Semper,Finax och Hammermuhle. Alla glutenfria mixer har olika sammansättning och beter sig olika vid bantning. Man får prova sig fram för att få bästa resultatet. Recept på pajdeg med Hammermuhle ljus mix: Hacka samman 65 g kallt smör med 150 g ljus mjölmix, helst i matberedare. Tillsätt 4 msk kallt vatten och 1 krm salt och arbeta snabbt ihop till en jämn deg. Kavla ut degen mellan plastfilm, teflonbakduk eller tryck ut med handen så att den täcker en 24 cm vid pajform. Nagga pajskalet i botten och låt stå svalt 15 min. Förgrädda mitt i 200 grader varm ugn ca 10 min. Fyll pajskalet med en lämplig fyllning och grädda i ytterligare ca 35 min. PO-fiber och Fibrex är produkter som gör framför allt jäsbröd och mjuka kakor saftigare och mindre smuliga. Finns i livsmedelsbutiker. En mycket bra bok som jag verkligen kan rekommendera alla som vill få ett perfekt resultat när de använder glutenfria mjölprodukter, är den jag själv använt i många år med mycket lyckat resultat: "Baka glutenfritt matbröd och mycket annat gott!" ICA bokförlag, Elisabeth Ekstrand Hemmingsson. Mitt exemplar är tryckt 1993, förmodligen 1:a upplagan. Leta på Tadera, antikvariat och nätet om ni är intresserade. Mina gluten- och laktosfria mazariner sålde som smör i solsken på vårt kondis då jag bakade till dem varje vecka. Urgoda - till och med bättre än de traditionella! Vill du impa med dem, både på den glutenintoleranta och på de andra, kan du göra ett inlägg här eller inboxa mig. Man kan inte ana att just de mazarinerna är glutenfria.

Svar på tråden Paj med glutenfritt mjöl?