Hemligheten när man bakar glutenfritt är att få in det bindemedel man förlorar när man inte kan använda glutenmjöl. Husk eller psylliumskal som är fint malda är en utmärkt ersättning för gluten. Det finns i välsorterade livsmedelsaffärer och på Apoteket. Rätt dyrt om det köps på apotek - billigare på matvaruaffär. Det behövs bara någon tesked eller matsked till en hel pajdeg. En del glutenfria mjölblandningar innehåller psyllium. Jyttemjöl är en sådan blandning. Andra glutenfria mixer kommer från Semper,Finax och Hammermuhle. Alla glutenfria mixer har olika sammansättning och beter sig olika vid bantning. Man får prova sig fram för att få bästa resultatet. Recept på pajdeg med Hammermuhle ljus mix: Hacka samman 65 g kallt smör med 150 g ljus mjölmix, helst i matberedare. Tillsätt 4 msk kallt vatten och 1 krm salt och arbeta snabbt ihop till en jämn deg. Kavla ut degen mellan plastfilm, teflonbakduk eller tryck ut med handen så att den täcker en 24 cm vid pajform. Nagga pajskalet i botten och låt stå svalt 15 min. Förgrädda mitt i 200 grader varm ugn ca 10 min. Fyll pajskalet med en lämplig fyllning och grädda i ytterligare ca 35 min. PO-fiber och Fibrex är produkter som gör framför allt jäsbröd och mjuka kakor saftigare och mindre smuliga. Finns i livsmedelsbutiker. En mycket bra bok som jag verkligen kan rekommendera alla som vill få ett perfekt resultat när de använder glutenfria mjölprodukter, är den jag själv använt i många år med mycket lyckat resultat: "Baka glutenfritt matbröd och mycket annat gott!" ICA bokförlag, Elisabeth Ekstrand Hemmingsson. Mitt exemplar är tryckt 1993, förmodligen 1:a upplagan. Leta på Tadera, antikvariat och nätet om ni är intresserade. Mina gluten- och laktosfria mazariner sålde som smör i solsken på vårt kondis då jag bakade till dem varje vecka. Urgoda - till och med bättre än de traditionella! Vill du impa med dem, både på den glutenintoleranta och på de andra, kan du göra ett inlägg här eller inboxa mig. Man kan inte ana att just de mazarinerna är glutenfria.