• courageous flower

Mild mat till barn som haft diarré

Den enda milda maten jag kan komma på till barn som haft diarré är kokt ris, kokt potatis, kokt fisk - vilket min pojke inte gillar ens när han är frisk.  Vad finns det mer för mild mat som jag kan börja ge tillsammans med den stoppande maten - så att det inte blir förstoppning i stället? Vad för slags mat brukar ni ge era barn då?

• Svar på tråden Mild mat till barn som haft diarré
  • BymBym

Vitt bröd, smör.
    Jag har iofs aldrig tänkt så vid "vanlig diarré" utan då har jag gett vad de vill ha plus mycket vätska. Om diarrén däremot inte vill ge med sig så går jag över på skonkost.

• Hannah76

Jag ger dem det som de vill ha, bara de äter och  dricker.
    Har det varit magsjuka? Långvarig diarre?

• courageous flower

skonkost, det är det jag är ute efter - gärna fler tips på sån mat

ingen magsjuka, förkylningsdiarré två morgar i rad (killen har aldrig haft diarré innan så det är nytt för oss) 

• Hannah76
    courageous flower skrev 2012-08-29 10:15:00 följande:
    skonkost, det är det jag är ute efter - gärna fler tips på sån mat

ingen magsjuka, förkylningsdiarré två morgar i rad (killen har aldrig haft diarré innan så det är nytt för oss) 
    Men behövs skonkost  då?
  • Strumpans

Egentligen skulle jag inte ge ngt särskilt men

Kokt kyckling. Risgröt, blåbärssoppa, Morotspure,
    Tål han mjölk så ge afil.

• courageous flower
    Hannah76 skrev 2012-08-29 10:18:33 följande:
    Men behövs skonkost  då?
    Jo, magen behöver mjukstartas - men all den skonkosten jag kommer på är mat han inte gillar

ska prova risgröt, är det nåt man kan köpa färdigt?
  • Hannah76
    courageous flower skrev 2012-08-29 10:53:50 följande:
    Jo, magen behöver mjukstartas - men all den skonkosten jag kommer på är mat han inte gillar

ska prova risgröt, är det nåt man kan köpa färdigt?
    Ok så har jag aldrig tänkt efter bar några lösa avföringar.
    Har mer varit inne på att de får äta vad de vill när de är sjuka, för att få energi. Jag tycker barn är rätt bra på att känna på sig vad de behöver.
  • Strumpans

Finns färdigt på barnmatsavdelningen alt risflingor bland typ havregryn och liknande varor

• BymBym

Jag pratade med en läkare och hon sa att jag skulle ge det de ville ha om det bara var "vanlig diarré". Skonkost behövs om diarrén är långvarig och inte ger sig.

Men om du ändå vill ge skonkost så är kokt mat som kyckling och frikadeller jättebra idéer.

Hoppas det blir bättre snart!

Svar på tråden Mild mat till barn som haft diarré