• Anonym (eget aktiebolag)

Eget aktiebolag, hur redovisa inkomst för föräldrapenning?

Hej! Jag väntar tvillingar våren 2013 (mina första barn), och driver sedan hösten 2011 ett eget aktiebolag utan anställda. Jag tar ut samma lön varje månad, 37 000 kr före skatt, och det har jag gjort sedan januari 2012 om jag minns rätt. Jag har ett par frågor:

När det nu blir dags att söka föräldrapenning, vilken typ av underlag behövs då för att styrka min inkomst? Räcker det med att ange att jag tjänat 37 000 kr/mån under de sex månaderna före barnens födelse, eller behöver jag redovisa månad för månad (och längre än sex månader)? Och vilken typ av underlag krävs i så fall? Jag antar att dessa 37 000 kr/mån är min SGI, och det borde betyda att jag får maxbeloppet på 935 kr/dag, stämmer det? Är det något annat jag behöver tänka på som egenföretagare/egenanställd när det gäller föräldrapenningen?
  • Svar på tråden Eget aktiebolag, hur redovisa inkomst för föräldrapenning?
  • Försäkringskassan

Hej,

När du skickar in moderskapsintyget kommer vi att skicka hem ett informationsbrev som bland annat innehåller en inkomstblankett. Du ska använda den blanketten eftersom du räknas som anställd när du har ett aktiebolag. Fyll i din årsinkomst 37000 x 12 = 444 000 och skicka med dokument som styrker den angivna inkomsten.
    Maxbeloppet för föräldrapenningen är 935 kr/dag (440 000 kr/år) 

Hälsningar
    Rebecca, handläggare 

• Anonym (eget aktiebolag)
    Försäkringskassan skrev 2012-08-29 10:35:43 följande:
    Hej,

När du skickar in moderskapsintyget kommer vi att skicka hem ett informationsbrev som bland annat innehåller en inkomstblankett. Du ska använda den blanketten eftersom du räknas som anställd när du har ett aktiebolag. Fyll i din årsinkomst 37000 x 12 = 444 000 och skicka med dokument som styrker den angivna inkomsten.
    Maxbeloppet för föräldrapenningen är 935 kr/dag (440 000 kr/år) 

Hälsningar
    Rebecca, handläggare 
    Tack för svaret! En fråga bara, räcker det med någon form av brev från min redovisningsbyrå om att jag tar ut 37 000 i lön, eller ska det vara specifika lönebesked månad per månad (och i så fall från vilken månad)?
  • Försäkringskassan

Hej igen,

Skicka in lönebesked för 6 månader bakåt i tiden. Det är även bra om du kan få någon form av intyg på din inkomst från redovisningsbyrån. 

Hälsningar
    Rebecca, handläggare 

Svar på tråden Eget aktiebolag, hur redovisa inkomst för föräldrapenning?