• Duefigli

Tjänar butiksbiträdet i tjusiga butiken med än hen i kassan på Ica?

En smålarvig fundering som dyker upp ibland men som gör mig nyfiken är huruvida ett butiskisträde på ex NK tjänar mycket mer än den som jobbar på Ica, HM eller liknande?

Tanken väcktes nog när jag började fundera över stil/attityd etc som viss personal kan ha i dessa fina butiker.

Slinker man in ofixad och lite småsunkig så tycker jag att man blir bemött därefter - har man jobbstylat sig och fina väskan på axeln så är leendet liiite bredare och innerligare.

Flera vänner har berättat att de känner sig granskade av personalen och att det är jobbigt att känna sig underlägsen.

Men då tänker jag - herregud - känna sig underlägsen den som jobbar där? Att den personen ska se tjusig ut har väl att göra med att den ska promota butikens varor. Inte skulle personen kanske ha lön nog att klä sig topp till tå i Armani annars? Eller?

Är lönerna i paritet med företaget/butikens exklusivitet? 

• Svar på tråden Tjänar butiksbiträdet i tjusiga butiken med än hen i kassan på Ica?
  • Duckan

Mig veterligen tjänar inte biträdena på Nk mer än de på H&M. Känner folk på båda ställena. Håller med om att man får service efter hur man ser ut av vissa. Beklagligt.

• hymafr

I en del "finare" butiker förekommer det säkert att de har provision på försäljningen eller du kanske t o m stöter på ägaren.

Jag tycker att den attityd du beskriver stämmer in på all form av  business.

Jag har t ex alltid svårt att bli tagen på allvar hos Volvo - inget fruntimmer köper ju bil, eller hur? Vi måste ju ha tillåtelse från våra karlar...Kan fortfarande skratta för mig själv när jag tänker på minen på den säljare som kom fram till mig och en för mig främmande karl som båda stod och tittade på en ny bil. Säljaren tog för givet att vi var där tillsammans och blev helt ställd, verkligen helt ställd, när jag sa: "Jag var nog först"! Guld i mun  

• Meinu

Nej, samma lön är det. Vissa privata butiker kan ha bonussystem och provision. När jag jobbade på H&M hade jag en grundlön enligt Handels men även en provision beroende på hur mycket min butik sålt den månaden. Vi hade även 25% rabatt på allt i butiken.
    När jag jobbade i en väldigt exklusiv butik i Hollywood så var jag tvungen att ha butikens kläder på mig. Fick därför mycket kläder gratis därifrån att ha på mig under arbetstid.
    På ICA har man också rabatt om man jobbar där. 

• Duefigli
    hymafr skrev 2012-08-29 10:31:20 följande:
    I en del "finare" butiker förekommer det säkert att de har provision på försäljningen eller du kanske t o m stöter på ägaren.

Jag tycker att den attityd du beskriver stämmer in på all form av  business.

Jag har t ex alltid svårt att bli tagen på allvar hos Volvo - inget fruntimmer köper ju bil, eller hur? Vi måste ju ha tillåtelse från våra karlar...Kan fortfarande skratta för mig själv när jag tänker på minen på den säljare som kom fram till mig och en för mig främmande karl som båda stod och tittade på en ny bil. Säljaren tog för givet att vi var där tillsammans och blev helt ställd, verkligen helt ställd, när jag sa: "Jag var nog först"! Guld i mun  
    Jaaa, bilhandlare är nog bland de värsta. Så himla irriterande när de förutsätter att det är karlarna som ska köpa bilarna. Var iväg med maken (dåvarande pojkvännen) och skulle köpa en ny till mig själv, med MINA pengar (separat ekonomi då) men hur tydlig jag än var kunde säljaren inte fatta att det var mig han skulle prata med och sälja en bil till. Gah! 
  • Duefigli

Intressant att det verkar vara ungefär samma lönenivåer. Förstår att man kanske förväntas ha en annan attityd i dyrbutiken - som att de ska smälta in med målgruppen, men med tanke på lönen så har jag svårt att första var denna dryghet kan komma ifrån. Då blir det ju som att man låtsas och det gör det extra larvigt att se snett på den som till synes inte tillhör normalmålgruppen trots att man förmodligen ligger på samma nivå.

Och nu blev ju resonemanget smådumt ändå, för naturligtvis ska man ju inte se ner på någon oavsett om de skulle ha tjänat bra eller ej, men det blir ju så fejkat snofsigt? Hänger ni med i vad jag menar?

• råttfångaren

Oj, jag har nog aldrig kännt av en nedlåtande attityd i "dyrbutiken" och det beror sannerligen inte på hur jag ser ut med tanke på hur sunkig jag kan vara vissa dagar ...

• Butterscotch
    råttfångaren skrev 2012-08-30 06:31:26 följande:
    Oj, jag har nog aldrig kännt av en nedlåtande attityd i "dyrbutiken" och det beror sannerligen inte på hur jag ser ut med tanke på hur sunkig jag kan vara vissa dagar ...

Inte jag heller, tycker att det snarare är det som kännetecknar bra affärer/restauranger; att de bemöter alla professionellt oberoende av hur man ser ut.
Svar på tråden Tjänar butiksbiträdet i tjusiga butiken med än hen i kassan på Ica?