• edem

Vad händer efter pillerstopp? (cerazette) Symptom? Se hit ni som har erfarenhet!

Hej,

I lördags tog jag mitt sista piller (cerazette) efter drygt 6 månaders användning, hade mensliknande blödningar i början men har sen inte haft mens på ca 4-5 månader under användning av cerazette. När jag började ta dem hade jag fått min mens 1 gång efter förlossning o på inrådan av bm var d fritt fram att använda cerazette (hade slutat amma då). Anledningen till att jag slutat ta dem är att vi har börjat planera för barn nr 2 lite smått. I vilket fall som helst så tog jag mitt sista piller i lördags morse, hade sex lördags kväll och sen har jag känt mig som vanligt tills idag (ons morgon) då jag har molande/svidande känslor i nedre delen av magen. Det gör inte direkt ont o känns inte som mensvärk utan lite diffust obehag bara. Är detta nåt symptom efter att man har slutat med cerazette? Eller kan d vara ÄL eller mena på g så snart? Endast 4 dagar efter pillerstopp? Nån som har nån idé? Självklart kan d ju va nåt helt annat o helt orelaterat, men brukar inte ha ont i "tjejmagen".

Tack på förhand för svar!

• Svar på tråden Vad händer efter pillerstopp? (cerazette) Symptom? Se hit ni som har erfarenhet!
  • Hannah76

Låter som symptom man får när man slutar. Det kan ju ta upp till ett år innan man hoppa igång tyvärr. men fär vissa kommer allt igång på en gång.

• 022

Jag fick massa konstiga symtom efter mitt stopp med de.
    Skengravid var ett av de!
    Men kan vara möjligt att du är gravid! Har läst om andra som blivit det direkt efter stopp. Testa googla på symtom.
    Jag minns inte alla mina men jag vet att jag mådde skumt någon/några månader efter

• 022

Glömde!
    Min mens blev regelbunden en och en halv månad efter stoppet. Så fick min första blödning 14 dagar efter. Kan mycket väl varit så att ägglossingen kom igång direkt!

• Jow

Har ätit samma märke hade inte mens under tiden jag åt dom men bara nån dag efter att jag slutade så kom mensen.
    Så jag tror att antingen är mensen på väg eller så gick de fort å de är nr 2 på g.=)

• edem

Herrejisses, ja man räknar ju med att d tar ett tag för kroppen att komma igång o att d sen tar ett tag att bli gravid! Men SKULLE d nu visa graviditet så är det självklart välkommet, annars skulle vi ju skyddat oss på annat sätt. Dottern är dock bara 8 1/2 månad så får gärna dröja liiite till! Vill dock gärna ha tätt! :)

• snosan

Jag hade samma problem... Slutade med C i slutet av maj och fick första riktiga mensen i början av mars!! sen efter det har jag inte fått någon igen.. Fick exakt  som dig en liten blödning ganska direkt efter jag slutade.

• Jow

Ja de tog då inte lång tid för mig efter att jag slutade md dom och då hade jag hört att de kan ta över ett år innan de kommer igång men så var inte fallet.=)

• edem

Ni som d tagit lång tid för att få tillbaka mensen: hur länge hade ni ätit cerazette?

• Jow
    edem skrev 2012-08-29 12:35:47 följande:
    Ni som d tagit lång tid för att få tillbaka mensen: hur länge hade ni ätit cerazette?
    Såg ditt efter jag hade svara så jag kan lägga till att jag hade ätit i 10år utan mens i 9 1/2 år. ;)
  • snosan

jag hade väl ätit mina 1 år inte superlänge, men jag har pcos så har inte mens varje månad och vet inte om jag har ägglossnings själv så, mitt beror på de :)

• Ely

jag kände inget när jag slutade, mensen kom redan efter en månad regelbundet .

Hade ätit Cerazette i 1,5 år med blödningar första 8 månaderna varje dag  

• edem

En fråga till: om det nu skulle va så otroligt att det är ägglossning som kommit igång redan nu efter 4 dagar, hur länge lever spermierna där inne? Sex lördag kväll, möjlig ägglossning onsdag morgon, det är ju 3 1/2 dag ca - finns d chans att bli befruktad isåfall?

• metbäcksfru

Spermierna, sädescellerna, är ofta befruktningsdugliga i tre till sju dagar. Det betyder att spermierna kan befrukta ägget under flera dagar efter att man har haft samlag. Men tiden kan variera något. Enstaka spermier överlever upp till sju dagar, medan andra bara klarar sig en kortare tid. Detta beror på egenskaper hos spermien, förhållandena i slidan och livmodertappens sekret.

Hälsa gärna på i min blogg: metbacken.se
  • sijm

Det kan säkert vara ägglossning men ja helt hundra kan man ju inte va...

Jag tog sista pillret av mina Cerazette den 9:e aug och igår 1:a sep drog mensen igång. Hade där emellan ägglossnings-symptom.

Jag hade ätit Cerazette sedan juli '11 så drygt ett år. Hade inte en enda blödning under hela det året. Åt innan det Trionetta 28 i ca 5½ år var dock tvungen att byta p.g.a. förhöjt blodtryck. Nu slutade jag helt och hållet för att vi ska försöka bli gravida men också för att jag mådde så fruktansvärt dåligt. Det har känts som ett år med konstant PMS, så har varit ett riktigt monster...

Förhoppningsvis är allt igång som det ska nu och att mensen kommer regelbundet (eller allra helst inte alls p.g.a. graviditet) i fortsättningen!

Dock hade jag glömt hur fruktansvärt det är med mensvärk.Förvånad

• edem

Tack för alla svar :) "obehaget" försvann efter bara några timmar o sen dess har allt varit som vanligt så tror inte riktigt på att det var ÄL... Men ingen mens än iaf, men det har ju bara gått drygt en vecka sen sista pillret. Om det nu var ägglossning jag kände av i onsdags (29/8), när som tidigast kan man göra ett grav test?

• edem

Kan bara tillägga att jag nu ikväll fick en jättekonstig flytning (ursäkta detta lite halväckliga) som var superseg o tjock o typ 10-15 cm lång! Inte ÄL väl? För de flytningarna är väl mer genomskinliga? Denna var verkligen snorliknande o typ ljusgul/genomskinlig.. (ursäkta igen)... Vad är detta?

• Ashurst Klara

Jag har ätit Cerazette i säkert 7-8 år men slutade i våras. Under tiden jag åt dem har jag inte haft någon mens och har inte kännt några direkta biverkningar förutom dålig sexlust. När jag slutade med dem fick jag både positiva och negativa biverkningar.

Positiva:
    Bättre humör
    Sexlust

Negativa:
    Finnar
    Ömma bröst
    Svullen mage
    ÄL ur balans?

Det första jag märkte var att jag fick finnar i ansikten. Det hängde i under typ 3-4 månader men nu är huden som vanligt igen. En annan effekt var att brösten ömmade massor i perioder, men det har också försvunnit. Jag gick upp lite i vikt men det värsta är att magen svullnade upp. Innan har jag alltid haft en platt mage men nu är den konstant rund och det verkar inte försvinna.

Det dröjde flera månader innan första blödningen kom. Hittills har jag nog bara haft tre blödningar men ingen av dem har varit rejäl, bara varat i 2-3 dagar och det har inte varit några stora mängder. Mensvärk har jag nästan inte kännt av alls. Misstänker att ÄL är rubbad men hoppas att allt stabiliserar sig snart.

• Sofiaaitzaid

Hejsan! Jag slutade med C i lördags (tog sista pillret då) och idag är det måndag. Min mens slutade helt och hållet när jag tog första pillret för 6 månader sen. Jag slutar pga av minskad sexlust, viktökning och acne. Just nu bara ca 2 dagar efter sista pillret ligger jag i fosterställnig i soffan och tror att det kan vara mensvärk? Eller någon annan biverkning.

• fru lingon01

Jag har ätit Cerazette i sex år. Under tiden har jag haft oregelbunden mens, men mycket mindre än min "riktiga" mens och mindre värk. Jag har inte märkt av några andra biverkningar som jag har kunnat härleda till pillren.

För snart fyra veckor tog jag mitt sista piller eftersom vi planerar att försöka göra mig gravid med start i april. Första dagarna efter pillerstoppet kände jag ingenting speciellt.

Dag 9 började jag känna en pirrande/molande känsla långt nere i magen, till vänster och kände mig dessutom att veta lite illamående. Mycket tydde på ägglossning, vilket jag hoppades. Sen hade jag ont i tre dagar till och började tröttna så smått. När det onda äntligen gått över fick jag väldigt ömma bröstvårtor någon dag, men det var inget jag led av, bara konstaterade.

Dag 24 fick jag min första riktiga mens på sex år och har aldrig blivit så glad för den förut. Den skiljde sig en del från det som jag hade innan jag började knapra Cerazette. Jag lyckades få i mig en värktablett snabbt och slapp att få särskilt ont. Mensen var mycket rödare och rinnigare den här gången och jag bytte binda hela tiden kändes det som. Nästa morgon vaknade jag och hade blödig igenom, vilket aldrig hänt förut. Lite jobbigt eftersom jag inte sov hemma, men med tvättmaskin och förstående vän blev det rent och vitt igen. Nu har jag fortfarande mens, men den är inte så riklig längre. Verkar som om kroppen tar igen alla år utan riktig mens.

Det känns såklart väldigt bra att kroppen verkar ha ställt om så snabbt. Jag känner mig faktiskt rätt stolt över den! Såklart vet jag inte om jag hade en ägglossning, men mycket tyder på det. Nu ska vi fortsätta med kondom fram till vi slutar skyddar oss och då får vi se vad som händer....

Svar på tråden Vad händer efter pillerstopp? (cerazette) Symptom? Se hit ni som har erfarenhet!