• Anonym (TS)

    Tar du personer som svär mycket på allvar?

    Min nya chef svär hela tiden, hon lyckas väva in några svordomar per mening. 
    Jag kan inte ta henne på allvar, jag ser henne inte som en seriös person utan som ett skämt.
    Tar du personer som svär mycket på allvar eller får du samma problem som jag får? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tar du personer som svär mycket på allvar?
  • Gretella

    Nej. Jag har svårt för att folk svär i var och varannat ord.

  • thelastdoctor

    Jag skulle ta personen på allvar ja (om personen i övrigt var vettig), men däremot skulle jag störa mig på det. Men jag stör mig även på folk som använder "vanliga" ord eller uttryck alldeles för frekvent. Hade ex. en gammal högstadielärare som sa "minsann, minsann" varannan mening. Väldigt kompetent och trevlig person, men gud vad det var störigt med det där minsann minsann hundra gånger per lektion.

  • lykantrophona

    Ja. En av mina bästa lärare på universitet svor som en borstbindare, och därefter associerar jag hans sätt att tala (stockholmska med mycket svordomar, "äsch" och slang) med bra saker.

  • DesJoh

    Personen i fråga kan ha Tourette och då "slinker" svordomar & andra "fula" ord ur munnen utan att personen menar det.


    thelastdoctor skrev 2012-08-29 14:13:23 följande:
    Jag skulle ta personen på allvar ja (om personen i övrigt var vettig), men däremot skulle jag störa mig på det. Men jag stör mig även på folk som använder "vanliga" ord eller uttryck alldeles för frekvent. Hade ex. en gammal högstadielärare som sa "minsann, minsann" varannan mening. Väldigt kompetent och trevlig person, men gud vad det var störigt med det där minsann minsann hundra gånger per lektion.


       "minsann, minsann" i varannan mening kan vara tics och när det gäller tics så är personen "tvungen" att göra så.
  • Anonym (23)

    Ja, jag stör mig inte så mycket på svordomar beroende på hur de används. 

    Om någon säger att något är "Jäkligt mycket att göra nu ett tag" så tar jag inte det mindre seriöst än "Väldigt mycket att göra nu ett tag".
    Har ärligt talat aldrig förstått mig på hur vissa kan bli så upprörda över svordomar, men det kanske ligger i min generation där det är en naturlig del av talspråket.

    Däremot har jag svårt för könsord, grova svordomar och kränkningar. T.ex någon som kallar någon annan för "Din jävla fitta" eller "Din jävla idiot".

    Någon som svarar "Åh fan" på något man berättar tar jag inte mindre seriöst än någon annan. 

  • lykantrophona
    Anonym (23) skrev 2012-08-29 15:39:25 följande:
    Ja, jag stör mig inte så mycket på svordomar beroende på hur de används. 

    Om någon säger att något är "Jäkligt mycket att göra nu ett tag" så tar jag inte det mindre seriöst än "Väldigt mycket att göra nu ett tag".
    Har ärligt talat aldrig förstått mig på hur vissa kan bli så upprörda över svordomar, men det kanske ligger i min generation där det är en naturlig del av talspråket.

    Däremot har jag svårt för könsord, grova svordomar och kränkningar. T.ex någon som kallar någon annan för "Din jävla fitta" eller "Din jävla idiot".

    Någon som svarar "Åh fan" på något man berättar tar jag inte mindre seriöst än någon annan. 
    Jag är lika gammal, och jag håller med. Svordomar riktade ÅT en annan person ("jävla idiot"), eller könsord överhuvudtaget låter väldigt illa. Men några "fan vad roligt" eller ett förvånat "jävlar" låter mest bara avslappnat i mina öron.
  • Bambi07

    Beror på. "Positiva" svordomar, som "jävlar vad roligt vi ska ha!" reagerar jag inte på. Men typ "Var är den där jävla saxen?", det är en ganska onödig svordom som bara låter otrevligt.

  • Loriyana

    Jag har svårt för svordommar, och särskilt svårt för folk som svär i professionella sammanhang.

  • Anonym (fabriken)

    Haha, i en mansdominerad miljö hör folk inte ens vad man säger om man inte svär, känner jag ibland.

    "Hörde du vad den dumfan till tekniker gjorde? Han drog åt den jävla conveyorn så det blev en stor helvetes hög med produkt på golvet, bara att kassera hela skiten! Och sen kom gruppchefen utfarande och det blev ett jävla hallaballoo! Jag menar kom in i matchen för helvete, det miffot har jobbat här i två år nu, dags att han lär sig nåt mer än att spela skinnflöjt på dass."

    Så låter det på golvet. En käck hälsningsfras kan t ex vara:

    -Hallå din gamla kärringjävel! Har du hittat hit idag?! (kramar om)

    -Hallå din fule fan, hur är läget?!

    Different strokes for different folks.

Svar på tråden Tar du personer som svär mycket på allvar?