• Anonym (Johanna)

Någon som kan förklara hur Klarna fakturor fungerar?

Kan någon vänlig själv hjälpa mig med Klarna, har aldrig handlat via dem tidigare. Nu i somras hade vi lite tajt ekonomi så jag köpte några saker inför semestern på faktura och det blev så att jag delbetalade dem en gång. Jag köpte tre olika saker i tre webbshoppar. Det stod att allt man handlar via Klarna samlas på en och samma faktura, men jag har då fått tre olika fakturor vid lite olika tidpunkt och jag är helt förvirrad och fattar inte riktigt vad det är jag har betalat och inte. Nu har jag till och råga på allt fått brev av SEGORIA Dvs jag har lyckats missa att betala en av de tre fakturorna tydligen= 160 kr i straffavgift och hot om Inkasso

Nu är jag måttligt less på Klarna. Ska försöka reda ut vad jag betalat och inte, men tycker det borde stå på fakturorna vilken pryl det är man har delbetalat???! Och hade aldrig valt Klarna om jag vetat att det kommer tre olika fakturor oklart vad man på varje faktura ska betala?? Känsn som att risken är stor att jag betalar för mkt till Klarna? Eller som nu...glömmer?

Kan någon förklara hur Klarna fungerar? Är det alltså en faktura per pryl somd elbetalas? Hur vet man vilken faktura som hör till resp. pryl?

• Svar på tråden Någon som kan förklara hur Klarna fakturor fungerar?
  • nozpa

Min kompis hade samma problem. Hon handlade ifrån 2 olika ställen och delbetalade med klarna. Men när hon väl tog tag i och kollade upp det dvs ringde dom så har jag för mig att det var ungefär såhär.
    Ifrån varje ställe du handlar kommer en räkning, efter typ 14 dagar. Har du handlat på 3 ställen så kommer 3 olika räkningar.
    Det står på vart du handlat. Sedan om du inte handlar mer saker så kommer dessa 3 räkningar att bli 1. Men det dröjer någon månad, iom att du handlat på olika ställen så får du först separata fakturor. Men sedan kommer dom på samma.
    Vet inte om hennes gick till inkasso, men vet att hon fick påminnelse iaf.
    Kan någon av dina fakturor vara påminnelse? Därför det känns som att det kommer så många?
    Ring dom annars. Typ på alla sidor kan man ju använda just klarna. Så det måste ju vara ett helt ok företgag. (Antar jag).     

• Anonym (Johanna)
    nozpa skrev 2012-08-29 14:37:07 följande:
    Min kompis hade samma problem. Hon handlade ifrån 2 olika ställen och delbetalade med klarna. Men när hon väl tog tag i och kollade upp det dvs ringde dom så har jag för mig att det var ungefär såhär.
    Ifrån varje ställe du handlar kommer en räkning, efter typ 14 dagar. Har du handlat på 3 ställen så kommer 3 olika räkningar.
    Det står på vart du handlat. Sedan om du inte handlar mer saker så kommer dessa 3 räkningar att bli 1. Men det dröjer någon månad, iom att du handlat på olika ställen så får du först separata fakturor. Men sedan kommer dom på samma.
    Vet inte om hennes gick till inkasso, men vet att hon fick påminnelse iaf.
    Kan någon av dina fakturor vara påminnelse? Därför det känns som att det kommer så många?
    Ring dom annars. Typ på alla sidor kan man ju använda just klarna. Så det måste ju vara ett helt ok företgag. (Antar jag).     
    Tack för svaret. Börjat nysta i det och det är tydligen så att ett paket som som delleverans, så jag hade inte alls betalat fakturan för en hel leverans, utan det hade kommit två fakturor för "en leverans" och jag hade bara betalat den ena fakturan Nåja, ska skynda mig att nu betala bort de andra fakturorna direkt, för denna månad kom det ju också flera fakturor och inte en samlad. Jag kan ju förstå om det kommer en faktura per sak precis när man beställt, men inte om det fortsätter så kommande månad oxå om man delbetalar, dyrt blir det oxå.

Tror Klarna är seriösa, men detta var för snurrig för mig
  • Anonym

Gillar Klarna. Nästa gång välj Klarna konto då samlas alla dina köp på ett konto Skrattande

• Anonym (Johanna)
    Anonym skrev 2012-08-29 16:01:59 följande:
    Gillar Klarna. Nästa gång välj Klarna konto då samlas alla dina köp på ett konto Skrattande
    Ah, måste ha missat det. Tack för tipset!
  • KlarnaAB
    Anonym (Johanna) skrev 2012-08-29 14:33:01 följande:
    Kan någon vänlig själv hjälpa mig med Klarna, har aldrig handlat via dem tidigare. Nu i somras hade vi lite tajt ekonomi så jag köpte några saker inför semestern på faktura och det blev så att jag delbetalade dem en gång. Jag köpte tre olika saker i tre webbshoppar. Det stod att allt man handlar via Klarna samlas på en och samma faktura, men jag har då fått tre olika fakturor vid lite olika tidpunkt och jag är helt förvirrad och fattar inte riktigt vad det är jag har betalat och inte. Nu har jag till och råga på allt fått brev av SEGORIA Dvs jag har lyckats missa att betala en av de tre fakturorna tydligen= 160 kr i straffavgift och hot om Inkasso

Nu är jag måttligt less på Klarna. Ska försöka reda ut vad jag betalat och inte, men tycker det borde stå på fakturorna vilken pryl det är man har delbetalat???! Och hade aldrig valt Klarna om jag vetat att det kommer tre olika fakturor oklart vad man på varje faktura ska betala?? Känsn som att risken är stor att jag betalar för mkt till Klarna? Eller som nu...glömmer?

Kan någon förklara hur Klarna fungerar? Är det alltså en faktura per pryl somd elbetalas? Hur vet man vilken faktura som hör till resp. pryl?
    Hej Johanna!

När du väljer att betala via Klarna finns det hos de flesta av våra anslutna butiker två alternativ att välja mellan - Klarna faktura och Klarna Konto. Väljer du i kassan hos butiken betalningsalternativet Klarna faktura skickas orginalfakturan antingen via vanlig post, e-post eller tillsammans med varorna och det skickas en faktura för varje enskild order som du gör. Kredittiden varierar beroende på vilken butik du handlar ifrån, även om det vanligaste är att du har 14 dagar på dig att betala din faktura. Skulle förfallodatumet passera och vi saknar betalning, skickas en påminnelsefaktura via post. Skulle även det nya förfallodatumet passera utan att någon betalning inkommit, kan ärendet gå vidare till vårt inkassoombud Segoria för inkassohantering. Precis som du skriver, tillkommer då en inkassoavgift på 160,00 SEK. Väljer du istället att delbetala ditt köp via vår tjänst Klarna Konto, skickas en kontofaktura i mitten av månaden efter köpet lades och på den står det specificerat vilket/vilka nya köp du har gjort föregående månad. Alla dina delbetalade köp samlas och betalas på en och samma faktura.

Jag vill gärna hjälpa dig med dina fakturor, så att du känner dig trygg med dina köp. Du når mig direkt via service@klarna.se. Vi på Klarna strävar ständigt efter förbättringar och din synpunkt gällande att informationen på fakturorna bör vara tydligare tar jag givetvis vidare. Har du några fler tips tar jag gärna del av dem!

Ha en trevlig dag!

Mvh Tove, Klarna
  • Anonym

vaddå TS klarna faktura funkar som alla andra fakturor.
    jag delar ALDRIG upp utan betalar fakturorna i sin helhet.

Svar på tråden Någon som kan förklara hur Klarna fakturor fungerar?