Plågsamt torr hud "fläckvis" / Vad göra? *Bild*
Hejsan!
Har återkommande problem med extremt torr hud på vissa ställen. Jag smörjer med allt möjligt men inget funkar.
Har även provat att låta bli att smörja för att kroppen ska få försöka "reparera sig" på egen hand men inget hjälper! Det svider och känns obehagligt och ser läskigt ut.
Nu har det återkommit i ansiktet (Det dyker upp då och då) och det sitter på hakan och vid näsvingarna. Är alltid torr på benen (smalbenen).
Vet inte vad jag ska ta mig till, mitt självförtroende sjunker ner till botten och jag vill inte ens gå ut. Framförallt inte gå ut ENSAM så jag "tvingar" alltid med mig sambon eller någon vän om jag t.ex. ska till affären eller liknande och går alltid med blicken ner i backen för att jag skäms så mycket.
Inte nog med att min hud är så torr utan jag har problem med finnar också. Det började bli bättre för ett tag sen men nu är jag gravid och hormonerna skjuter i taket. Jag har nu finnar i ansitket, halsen, på bröstet, axlarna och ner på hela ryggen.
Jag känner mig riktigt äcklig. Det spelar ingen roll hur mycket eller lite jag duschar eller vad jag använder för tvål.
Det jag har provat att smörja med är :
Helosan (den blå)
Diverse lotions från både apoteket och vanliga affären
Olivolja
Har även provat diverse ansiktsmasker med avocado och liknande (Både hemmagjorda och köpta)
Provade även att köra med Peeling-handske för att få bort "flagorna" och sedan smörja men det hjälpte inte heller.
Någon som kan komma med något tips? Vill kunna gå ut utan att känna mig ful och äcklig.
Såhär ser det ut på hakan idag:
Som sagt, det svider och ser inte så fräscht ut direkt.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-29 16:58
Vill bara tillägga att jag äter inte onyttigt eller så och jag dricker ca 1-2 liter vatten / dag. om det nu kan ha med min kost att göra.