• Anonym

någon med erfarenhet? tillfällig stomi?

Läkaren är oroad, då jag bara är i 25års åldern och har tjocktarmen full
    med polyper.
    Har redan varit akut op för en stor polyp i ändtarmen, som var orsak till att jag haft
    blödningar och varit sjuk under en lång tid och haft stora besvär.
    fick därefter gå på koloskopi för att se om de fanns flera längre upp och visa sig vara mångfaldigt.

De har varit på analys och de visar inga cellförändringar. men pga antalet och storlekarna samt min ålder, löper det stor risk för de utvecklas till tumörer och därför vill läkaren jag operar bort tjocktarmen för att jag inte ska hinna bli så pass sjuk.

För mig är detta jätte jobbigt, jag mår psykiskt dåligt över detta. för operationen innebär inte bara en omställning att inte ha en tjocktarm. jag kommer tillfälligt behöva en stomi
    hur länge??!?!? fanns inte i tankarna att fråga när jag fick alla information.
    min tanke är att de kasnke bara blir under "läkningstidn" 4-6veckor efter op???
    någon som har en tank???????

Jag är välidgt känslig och vet inte om jag skulle klara av en påse på magen. räddslan att de kommr få mig så psykiskt dåligt...... 

om ett par veckor ska jag på undersöknng av mage o tunntarm, samt även ska de kolla tjocktarm igen, och slppa en kapsel med kamera.  Har panik för det, men jag sa jag är int vaken, och en förstånde läkare sa att jag kunde få sova. ANNRS hade jag ALDRIG gått med på det. allt med sjukhus o smärta, blod får mig att spy och må illa o bli svimfärdig.

därefter blir de op i höst i sådanafall  

dela gärna med er av allt.. just nu är jag bara rädd o ledsen..! 

• Svar på tråden någon med erfarenhet? tillfällig stomi?
  • Anonym (ssk)

opererar du bort tjocktarmen så kommer du har stomi för evigt, inte tillfälligt.

• Anonym
    Anonym (ssk) skrev 2012-08-29 17:44:35 följande:
    opererar du bort tjocktarmen så kommer du har stomi för evigt, inte tillfälligt.
    inte enligt läkaren. de kan koppla tunntarmen till ändtarmen
  • Anonym (ssk)
    Anonym skrev 2012-08-29 17:47:27 följande:
    inte enligt läkaren. de kan koppla tunntarmen till ändtarmen
    Nej, då måste det finnas en bit av tjocktarmen kvar. Tar det bort hela så har stomi hela livet. Däremot kan man tillfälligt koppla ur tjocktarmen så att den får vila, och då blir stomin tillfällig.
  • Anonym
    Anonym (ssk) skrev 2012-08-29 17:56:06 följande:
    Nej, då måste det finnas en bit av tjocktarmen kvar. Tar det bort hela så har stomi hela livet. Däremot kan man tillfälligt koppla ur tjocktarmen så att den får vila, och då blir stomin tillfällig.
    Jag tror jag lyssnar mer på min kirurgiska läkare !

jag fråga kommer ja få ha en stomi, han svara bara tillfälligt, sen slipper du den.
    och han förklara operation hur de skulle gå till om man så behöll ändtarm eller inte
    men i mitt fall ska äntarm finns kvar .. med ny teknik kan man operera så att tunntarm funkar som en tjocktarm
    med att forma tunntarm som ett bckn när den kopplas till ändtarmen /ellr utan för att få den där fickan...

så snälla!! tjafsa inte emot..

ber om erfarenheter om tillfällig stomi..  
  • Anonym (josse)

Jag tänker att om TS läkare sagt att det går att koppla tunntarm till ändtarm så har han antagligen tänkt välja en tarmresektion där detta är möjligt. Så att dividera om huruvida det går eller inte är väl inte svar på någon fråga.

• Anonym

Min mormor hade tillfällig stomi på grund av ett stort antal polyper. Jag är inte helt säker, men jag tror att hon hade sin ett halvår till ett år ungefär. Tror dock det finns stora variationer broende på hur patienten mår etc. En annan släkting hade tillfällig stomi medan tarmen "vilade" och för honom var det inte alls en lika långdragen procedur. Mormor fick även dras med en del komplikationer (vilka kommer jag inte på nu) och så var hon 70 år då det var aktuellt så kan hända även det var en orsak till hur länge den fick sitta, alltså jag menar att det kanske tar längre tid att läka hos en äldre person.

Ärligt talat skrev jag mest av den anledningen att jag ville berätta att min mormors operation trots att hon fick ytterligare opertioner pga envisa invärtes ärr så kunde läkarna ta  bort stomin och enligt henne själv fungerade allt precis som innan - något hon tyckte var fantastiskt att det ens gick att göra.

Så jag håller tummarna att allt går jättebra och att du slipper komplikationer. Alla är ju sedan olika så om någon haft ett år behöver ju inte betyda ett dugg i ditt fall! Lycka till!

• Anonym (Lugn)

Nu har jag inte haft stomi, men jag har varit på vippen att få. Jag har en allvarlig tarmsjukdom som har hotat mitt liv flera ggr. Jag vet precis hur du känner dig just nu. Jag försöker tänka såhär. Detta är en kort tid av mitt liv. Det kommer inte vara kul, men när det hela är över så kan jag leva vidare och må bra. Sjukhus och undersökningar är jobbigt, men vad är det jämfört med cellgifter och döden? Jag har själv varit så pass sjuk att jag bad läkarna ta bort min tjocktarm, så jag skall slippa livslång medicinering och att aldrig kunna vara långt ifrån en toa. (dock var jag då allt för sjuk för att opereras, så det blev inget.) Du är rädd nu, men du kommer inse att du är starkare än du tror. Du fixar detta. Och ditt liv kommer att bli bättre efteråt. Kram!

• gretas

Förstår hur jobbigt detta måste vara för dig.
    Läste i Ica kuriren vet inte vilket nr.
    Men då var det en äldre kvinna som fått stomi påse men hade som ett runt plåster ist för påse hon "tömde" typ var 2-3 dag med lavemang och för henne funkade det jätte bra hon kunde dölja det och bada osv.

Kan ju vara ngt att kolla upp?

Svar på tråden någon med erfarenhet? tillfällig stomi?