• Anonym (Puss)

Cerazette, orudis, någon?

Hejsan!

Jag är 19 år och har haft svåra messmärtor i cirka 3-4 år. Var hos gyn här om dagen och hon skrev ut cerazette (då jag även har fast pojkvän) och ett smärtstillande som heter orudis som jag ska ta under mensen. Jag undrar om det finns någon här ute som använt cerazette eller smärtstillande orudis på recept? Fick ni några biverkningar, funkade det etc?

Ha det fint {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Cerazette, orudis, någon?
  • cbordner

Jag fick cerazette när jag var 16 pga menssmärtor, åt dom tills jag blev 24, fick barn precis efter jag fyllde 25, och har ätit dom nu igen i snart 4 månader och under den tiden jag åt dom hade jag mens 3-4 gånger om året, 2-3 dagar/gång och knappt någon värk alls så det var dom bicerkningarna jag fick :) hoppas det bli bra för dig ;)

• hjertat

Jag hade också orudis tidigare men fick rejäla problem med magen av dem. De är riktigt jävluga mot magslemhinnan och gav mig magkatarr son tog över ett halvår att bli av med. Fick naproxen istället, vilket funkade mycket bättre.

Cerazette åt jag i åtta år, men slutade oga besvär med sprickor osv i underlivet. Förutom det funkade de tipptopp. Hade mens max nån gång per år och då bara någon dag.

• Tristani

Orudis är den ända som funkat för mig, bästa mot mensvärk kan jag säga! Naproxen har jag oxå använt men den var fördjävlig med biverkningar!

• zannah

har aldrig fått biverkningar av ngt smärtstillande, men för mig funkar bara citodon mot smärtorna.
    De är väldigt olika om man får ont i magen etc av naproxen eller orudis, orudis är väl samma som voltaren om jag inte minns fel, kan hjälpa mej om jag kombinerar voltaren (dikoflenak) + alvedon ibland.
     Tricket är att ta medicnen innan de börjat göra för ont iaf för mig. 

• mumin87

Jag fick också cerazette pga mensvärk och på mig har det fungerat utmärkt för jag har knappt inte haft någon mens alls. Max en gång om året och då jätte lite i ett par dagar, innan hade jag ganska mycket och länge.
    Hoppas att det fungerar bra för dig med och att du kanske tom slipper använda värktabletterna.

• smurfen90

Orudus är det bästa som hänt mig, ingen värk! Det enda positiva med cerzette va utebliven mens :)

• Lindsey Egot the only one

Oj! Jag fick Orudis utskrivet. Ska ta den morgon och kväll vid smärtor vid ägglossning och mens. Och nu sitter jag med magkatarr! Kan de ge magkatarr också?

• memschi

Jag äter cerazette för att jag i dagsläget är lite överviktig och fick svamp varenda gång jag försökte börja med Yasmine igen. Har för övrigt också svåra menssmärtor, så orudis kanske är något man ska försöka be om?

Jag blöder någorlunda regelbundet, men blödningarna kan hålla i sig i allt från 3 dagar till över två veckor.. Jag ska sluta med piller nu i ett par månader och se hur mitt humör ändras, för det känns som att jag inte känner igen mig själv när jag äter p-piller/minipiller.

• smurfen90

Humöret förändrades hos mig när jag åt mini piller. Bodde hemma då jag åt dem och en gång fick jag inte igång dvd:n, slutade med att jag tog händerna och slet sönder och kastade den i golvet, då bestämde jag mig att byta piller. Har just nu p-stav men den ska ut snart då jag ökat i vikt, knappt 20 kg. Och jag tränar ända 5-6 ggr i veckan, både spinning och fotboll och äter bra och snål mat.

• Barbamama08

Orudis är jättebra, men kom ihåg att ta det direkt så fort du får känningar av mensvärken. Dvs vänta inte tills du redan har jätteont.

• memschi
    Barbamama08 skrev 2012-09-25 10:26:35 följande:
    Orudis är jättebra, men kom ihåg att ta det direkt så fort du får känningar av mensvärken. Dvs vänta inte tills du redan har jätteont.
    Korkad fråga.. Men är det i tablettform eller kräm? För jag hittade en Orudis-kräm i sambons lådor när jag skulle hitta nåt att smörja mina onda knän med.
  • Barbamama08
    memschi skrev 2012-09-28 17:14:25 följande:
    Korkad fråga.. Men är det i tablettform eller kräm? För jag hittade en Orudis-kräm i sambons lådor när jag skulle hitta nåt att smörja mina onda knän med.
    Det finns som gel och som kapslar. Gelén kan användas på t ex muskel- eller ledskador. Vid mensvärk får man kapslar.
  • Anonym (justmyluck)

Jag tog cerazette i 2 månader (slutade för ca 3-4 veckor sedan).
    Första månaden var allt som vanligt, men andra månaden blev allt kaos.

Jag fick jättemycket ångest & var nedstämd & fick ofta panikattacker. Jag tappade även aptiten helt (kunde inte äta ens om jag försökte, för jag höll på att spy varje gång) vilket resulterade i att jag gick ner 4kg på en månad & jag var redan ganska smal :S Jag blödde även konstant hela andra månaden! Att blöda hela tiden + att inte kunna äta gjorde såklart att jag var extremt trött & inte orkade göra ett dugg. Sexlusten försvann också praktiskt taget helt.

Nu de senaste dagarna har jag haft megakramper i magen & läkaren trodde det var en cysta som antingen spruckit eller kommer att spricka & tydligen är det inte helt ovanligt att risken för att få cystor ökar när man tar just cerazette.. Så mina erfarenheter av pillerna är BARA negativa :(

MEN alla mina vänner som tar dem märker inga biverkningar alls! Många av dem slipper dessutom mensen helt :)

Så mitt råd är att vara uppmärksam på hur du mår & hur kroppen reagerar på pillerna!
    Minsta lilla du märker att du inte är som vanligt så ring & hör med barnmorskan om hon tycker du ska fortsätta ta dem. Det är ju 3 månaders prövotid på dem (därför försökte jag hålla ut så länge jag kunde), men ibland tål man dem helt enkelt bara inte.

Hoppas det går bra för dig!

Svar på tråden Cerazette, orudis, någon?