• AnnaMaria

Alternativ till vanligt penicillin (Kåvepenin) vid halsfluss???

Kan någon hjälpa mig??? Ska ringa doktorn first thing imorgon bitti, men undrar om någon vet redan nu.

Det är så att min Linnéa, 3½ år, har halsfluss och har fått flytande penicillin, Kåvepenin, utskrivet. Hon tog det två gånger igår, spydde rejält inatt, tog det imorse men kan inte ta det ikväll. Hon spyr upp det så fort hon svalt det. Hon är jätteduktig och kämpar med att få ner det, och kan ju absolut inte hjälpa att kräkreflexen tar vid...

Jag undrar om det finns nåt alternativ. Vet att det finns "godare" medicin, men funkar det vid halsfluss???

• Svar på tråden Alternativ till vanligt penicillin (Kåvepenin) vid halsfluss???
  • AnnaGBG

Fick hon Kåvepenin Frukt? För den gillar min son mycket bättre än den vanliga.

Visst finns det alternativ men Kåvepenin är såpass "snällt" att de i första hand skriver ut den.

• Pyris

Min dotter tål inte pencillin, så hon brukar få något som heter EryMax eller nåt sånt. Vet förståss inte om det är godare smak, men Kåvepenin är väl den äckligaste pencillinen så värre än så kan det nog inte bli.

• AnnaMaria

Nej, vanlig Kåvepenin. kanske funkar bättre med Frukt, då? Konstigt att doktorn inte skrev ut den då... jag sa ju till att hon har svårt för äckliga saker!

• AnnaGBG

Ja, underligt faktiskt. För den smakar riktigt gott ( testade en droppe själv )

• AnnaMaria

Pyris - Hur yttrar det sig när man inte "tål" penicillin? Alltså, vilka är symptomen om man är allergisk?

• Pyris

Hon blev helt röd..som massvis med nässelutslag med enorm klåda.

• bus å minibus

det finns faktiskt kåvepenin i tablett form som är ruggigt små, som barnets lillfingernagel typ. Det var våran räddning efterssom min dotter inte tar enns flytande alvedon! många läjkare "glömmer" att det finns dessa små kåvepenin och det brukar enl.våran barnläkare fungera kanon bra med barn över 3 års ålder! Klart värt att testa, ge med tex lite sylt och det e över på en sekund!

• AnnaMaria

Bus å minibus - Låter ju som en mycket bra lösning, verkligen!!! Fattar inte att inte läkaren kommer med dessa bra förslag som jag får av er!

• Mirris

Vår grannflicka kan inte heller med flytande former av medicin.. hon kräks direkt. Dom brukar få tjata o tjata för att få i tablettform. Läkarna vägrar att tro mamman när hon säger att det går bra med tabletter.. för nääää.. det tar inga barn under 7 år...
    Så dom får alltid börja med flytande.. och sen byta efter några dgar för det går ju inte.

Så ring o fråga i morrn om ni inte kan få ett nytt recept i tablettform istället!

• AnnaMaria

Ja, jag rinnger imorgon och berättar vad jag nu vet! Tack för era svar!

Svar på tråden Alternativ till vanligt penicillin (Kåvepenin) vid halsfluss???