• isadora81

vårdgaranti Stockholm hur lång väntetid?

Hej hej!

Vi kommer få remiss för ivf om ca två veckor. Så fort vi har fått våran remiss så tänker jag ringa och åberopa vårdgaranti. Vi bor i Stockholm.

Jag undrar hur det funkar? Hur snabbt har ni som åberopat vårdgarantin fått komma? Hur är processen? Jag har förstått att det är ett första möte men vad händer på det mötet? Hur långt efter första mötet får man sätta igång?

Hoppas någon har tid att svara!      

• Svar på tråden vårdgaranti Stockholm hur lång väntetid?
  • Nightrose

Detta står på Karolinska Hs informationssida:

Kötider på Fertilitetsenheten IVF Ca 6 - 10 månader

Vårdgarantin Vi kan tyvärr inte hålla Vårdgarantin men ni har ändå möjlighet att utnyttja Vårdgarantin. Om ni så önskar får ni själva kontakta Vårdgarantikansliet på telefon 08- 123 134 00 för mer information. I stort sett innebär det att tid för nybesök erbjuds inom 1-3 månader på någon IVF-klinik i Sverige där det för tillfället finns ledig plats.

Ägg- och spermadonation omfattas inte av vårdgarantin.

Jag har själv inte gått via vårdgarantin... men infon kanske är till ngn hjälp ändå?   

• Hjärtefröjd

Vi kontaktade Vårdgarantikansliet någon vecka efter vår remiss skickats in. Eftersom vi tackade ja till vård i ett annat landsting fick vi tid i Linköping bara några veckor senare.

• isadora81

Tack för svar. Hjärtefröjd: Åh det låter ju väldigt positivt att du inte behövde vänta ens tre månader. Nu blir jag verkligen nervös! På ett bra sätt... :)

Svar på tråden vårdgaranti Stockholm hur lång väntetid?