• Anonym (Ångest)

Är lärare och ska säga upp mig på jobbet efter en månad.

Jag jobbar sen en månad tillbaka på en grundskola, mitt allra första jobb sen examen i våras. Nu har jag blivit erbjuden ett annat jobb som jag hellre vill ha och som gynnar min framtida "karriär" inom skolväsendet. Det nya jobbet har jag dessutom inte ens sökt, utan dom har ringt och frågat om jag vill börja jobba hos dom vilket är supersmickrande. Jag måste därför säga upp mig nu vilket känns skitjobbigt eftersom jag precis har börjat. Jobbigt för mitt dåliga samvete och jobbigt för dom eftersom jag sätter dom i en skitsits där dom snabbt måste hitta en ersättare. Jag har en månads uppsägningstid om jag säger upp mig så jag måste säga upp mig innan augusti tar slut.

Hur tusan ska jag framföra det här till rektorn? Har bokat ett möte på fredag där jag sagt att jag behöver diskutera en sak, men inget mer. Har världens ångest för det här. Så peppa mig och hjälp mig att framföra det här på bästa sätt!

• Svar på tråden Är lärare och ska säga upp mig på jobbet efter en månad.
  • mpermper

Var och en står sig själv närmast. Det är inget konstigt med det. Sög som det är utan krusiduller och ursäktanden. Rektorn hade sannolikt gjort likadant som du i samma situation. Kör hårt.

• Venne

Ungefär som i TS kanske? Att du förstår att det är besvärligt för dem, men att du har fått ett erbjudande du inte kan tacka nej till. Tacka för den här tiden typ. 

• Anonym

Ärlighet varar längst men jag lider verkligen med rektorn, själv jobbat med rekrytering och jag vet hur svårt det är att få tag på bra lärare just nu. Speciellt i september då alla redan är tagna inför terminen.. Hoppas på at det inte är en liten skola du lämnar för de lider alltid värst när de förlorar en lärare.. :P

• Anonym (Ångest)
    Anonym skrev 2012-08-29 21:55:35 följande:
    Ärlighet varar längst men jag lider verkligen med rektorn, själv jobbat med rekrytering och jag vet hur svårt det är att få tag på bra lärare just nu. Speciellt i september då alla redan är tagna inför terminen.. Hoppas på at det inte är en liten skola du lämnar för de lider alltid värst när de förlorar en lärare.. :P

Tyvärr är det just det det är (oj vad många "det" det blev). En liten skola alltså. Dessutom vet jag att personen som hade den här tjänsten innan mig bara jobbade ett läsår. Därför känns det ännu jobbigare. Jag bytte själv lärare många gånger när jag gick i mellanstadiet och eleverna tar skada.

Men ja, ärlighet varar längst och jag får försöka vara så rak som möjligt. Beklaga, men så här är det. Vet bara inte hur jag ska kunna se kollegorna i ögonen under uppsägningstiden.
  • Anonym
    Anonym (Ångest) skrev 2012-08-29 22:00:56 följande:

Tyvärr är det just det det är (oj vad många "det" det blev). En liten skola alltså. Dessutom vet jag att personen som hade den här tjänsten innan mig bara jobbade ett läsår. Därför känns det ännu jobbigare. Jag bytte själv lärare många gånger när jag gick i mellanstadiet och eleverna tar skada.

Men ja, ärlighet varar längst och jag får försöka vara så rak som möjligt. Beklaga, men så här är det. Vet bara inte hur jag ska kunna se kollegorna i ögonen under uppsägningstiden.

Är det något fel på skolan som gör att du vill byta redan nu?  
  • Lavish

Tycker du ska säga som det är. Att du är uppriktigt ledsen över att sätta dem i en taskig sits och verkligen hoppas att de lätt kommer att hitta en bra ersättare. Men att du har fått ett erbjudande som du helt enkelt inte kan tacka nej till och att du därför måste säga upp dig. Tack för att de ville ge dig en chans och ledsen att göra dem besvikna. Är rektorn professionell tar han det för det det är.

• Anonym (Ångest)
    Anonym skrev 2012-08-29 22:02:21 följande:

Är det något fel på skolan som gör att du vill byta redan nu?  

Det är absolut inget fel på skolan. Tvärtom. Men som jag skrev i TS så vill jag hellre ha det andra jobbet. Det är en lite annan typ av tjänst och genom den kan jag lättare göra "karriär" för att uppnå vad jag verkligen vill.
  • Anonym
    Anonym (Ångest) skrev 2012-08-29 22:13:07 följande:

Det är absolut inget fel på skolan. Tvärtom. Men som jag skrev i TS så vill jag hellre ha det andra jobbet. Det är en lite annan typ av tjänst och genom den kan jag lättare göra "karriär" för att uppnå vad jag verkligen vill.

Ok. Det kan nog uppskattas av rektorn om du förklarar det. Även rektorer är människor och att någon väljer att sluta så kort kan nog tas som personlig kritik på en liten skola. ;)
  • Anonym (Ångest)

Tusen tack för alla tips! Jag ska verkligen framföra att det är en bra skola och att jag uppskattar att jag fick möjlighet att jobba där. Uppdaterar när jag kommer hem från jobbet på fredag. Nu måste jag sova.

Svar på tråden Är lärare och ska säga upp mig på jobbet efter en månad.